آیت‌الله خامنه‌ای ‘صهیونیسم’ را به کرونا تشبیه کرد

By | ۱۳۹۹-۰۳-۰۲

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در یک سخنرانی زنده درباره مسائل اسرائیل و فلسطین، “صهیونیسم” را به ویروس کرونا تشبیه کرد.

در ادبیات مقام‌های ایرانی از اسرائیل با عنوان “رژیم صهیونیستی” نام برده می‌شود.

او خواهان ادامه فعالیت “گروه‌های جهادی” در فلسطین شد و آنها را ستایش کرد.

آقای خامنه‌ای از پیش از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران تماس‌هایش را محدود کرده و در ماه‌های اخیر هم برنامه عمومی نداشته

آقای خامنه‌ای به مناسبت آخرین جمعه ماه رمضان صحبت می‌کرد که در تقویم رسمی ایران “روز قدس” نامیده شده و همه ساله در آن مراسمی در دفاع از فلسطینیان و علیه اسرائیل برگزار می‌شود. این برنامه‌ها امسال به دلیل شیوع کرونا لغو یا محدود شده است.

آقای خامنه‌ای سخنان خود را از روی یک نوشته می‌خواند که روال معمول سخنرانی‌های او نیست.

چند روز پیش استفاده وبسایت او از عبارت “راه حل نهایی” برای توصیه به همه‌پرسی جنجال برانگیز شد. همین عبارت را در دوران جنگ جهانی دوم رهبران آلمان نازی برای کشتار میلیون‌ها یهودی به کار برده بودند.

او در صحبت‌هایش اتهام “یهودی‌ستیزی” را به تاکید رد کرد و گفت “صهیونیسم” خود یک “بدعت” در یهودیت به شمار می‌رود.

آقای خامنه‌ای همچنین با انتقاد از نقش نهادهای بین‌المللی در دفاع از حقوق فلسطینیان، سازمان ملل را “سازمان به اصطلاح ملل” خواند.

او در حالی به این ترتیب از سازمان ملل یاد کرده که ایران یکی از نخستین امضاکنندگان منشور ملل متحد بوده و از اعضای موسس سازمان ملل به شمار می‌رود.

انتقاد از سازمان ملل در ارتباط با مسائل اسرائیل و فلسطین محدود به رهبران ایران نیست. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم در سال‌های اخیر به شدت به سازمان ملل حمله کرده‌اند.

مقایسه کرونا با مسائل اسرائیل و فلسطین

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی روز جمعه، ۲ خرداد ۹۹، انتقاد کرد که آمار قربانیان کرونا در کشورهای مختلف مورد توجه جهانیان است، اما به شمار بالای قربانیان جنگ‌ها و خشونت‌ها در کشورهای مسلمان توجهی نمی‌شود.

آقای خامنه‌ای آمریکا و اروپا را مسئول خشونت‌ها در کشورهای مسلمان‌نشین و “این همه خون به ناحق بر خاک ریخته در افغانستان، یمن، لیبی، عراق، سوریه و دیگر کشورها” خواند.

او همچنین از سیاست “عادی‌سازی” اسرائیل انتقاد کرد و گفت کسانی که می‌گویند باید اسرائیل را به عنوان “واقعیتی در منطقه” پذیرفت، از یاد برده‌اند که باید با واقعیت‌های زیانبخش مبارزه کرد.

رهبر جمهوری اسلامی با تشبیه صهیونیسم به یک “ویروس دیرپا” گفت: “امروز کرونا یک واقعیت است و همه انسانهای باشعور، مبارزه با آن را واجب می‌دانند.”

آقای خامنه‌ای در حالی از شیوع کرونا و مبارزه با آن در کنار مخالفت با اسرائیل یاد کرده که پیشتر گفته بود این بیماری “بلایی” است که “آنچنان بزرگ نیست”.

او قبل از اوج‌گیری شیوع و افزایش مرگ‌ومیر با ابتلا به کووید-۱۹ کرونا را “بهانه خوبی” برای زیر سوال بردن انتخابات مجلس خوانده بود.

با وجود آن که مقام‌های ارشد بهداشت و درمان در ایران تا اواخر بهمن وجود هرگونه مورد ابتلا به کرونا را رسما تکذیب می‌کردند، تماس‌های آیت‌الله خامنه‌ای پیش از آن برای حفظ سلامتی‌اش محدود شده و در یکی از آخرین دیدارهایش، که با گروهی مداح بود، محافظانش اجازه ندادند مداحان، که مورد علاقه او هستند، دستش را ببوسند.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *