«پیوند عاشقانه»ی اسلامگرایان و چپگراها؛ اولین محموله ارسالی جمهوری اسلامی به ونزوئلا رسید

By | ۱۳۹۹-۰۳-۰۴

-حجت سلطانی سفیر جمهوری اسلامی در کاراکاس با انتشار تصویری قدیمی از دیدار خامنه‌‌ای و چاوز در توییتی نوشت «دو رهبر، دو انسان و دو انقلابی که حاکمِ قلب‌ها هستند… عشق با عشق جبران می‌شود»!
-سلطانی گفته «سال ۲۰۰۸ وقتی ایران تحریم بود ونزوئلا به سرپرستی فرمانده چاوز بنزین را به ایران فرستاد و امروز به رهبری امام خامنه‌ای تانکرهای سوخت به سرزمین قهرمانان فرستاده شد».
– وبسایت روزنامه انگلیسی «گاردین» با اشاره به اینکه اولین نفتکش جمهوری اسلامی بدون دخالت آمریکا به ونزوئلا رسید نوشته است که با رسیدن این محموله رهبران ونزوئلا جشن گرفتند.
-کارشناسان تخمین می‌‌زنند کل محموله ارسالی از ایران به ونزوئلا نهایتاً برای تامین دو تا سه هفته بنزین کفایت می‌کند.

عبور نفتکش «کلاول» یکی از پنچ تانکر عازم ونزوئلا از جبل‌الطارق ۲۰ مه ۲۰۲۰

یکشنبه ۲۴ ماه (۴ خرداد) اولین تانکر ایرانی از ۵ تانکر که محموله‌های سوخت را به ونزوئلا منتقل کرده‌اند پس از عبور از اقیانوس اطلس از طریق دریایی کارائیب وارد آب‌‌های سرزمینی ونزوئلا شد.

این اقدام برای تهران و کاراکاس یک موفقیت محسوب می‌شود زیرا هر دو توسط آمریکا تحریم هستند و در شدیدترین بحران اقتصادی قرار دارند و در این مبادله، اتحاد ضدآمریکایی خود را به نمایش می‌گذارند.

سفارت جمهوری اسلامی در ونزوئلا با انتشار ویدئویی کوتاه که احتمالاً مربوط به حرکت نفتکش «فورچون» در دریای کارائیب است تایید کرد که اولین محموله سوختی به آب‌‌های سرزمینی ونزوئلا اسکورت شده است.

حجت سلطانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس با انتشار تصویری از دیدار علی خامنه‌ای اسلامگرا و هوگو چاوز کمونیست که مربوط به یک دهه پیش بود خبر داد که تانکر به ونزوئلا رسیده و نوشت «دو رهبر، دو انسان و دو انقلابی که حاکمِ قلب‌ها هستند. امروز بیش از هر زمان دیگر پیوندهای برادری بین ایران و ونزوئلا قوی و عمیق است».

او در ادامه نوشته «عشق با عشق جبران می‌شود. در سال ۲۰۰۸ وقتی ایران تحریم بود ونزوئلا به سرپرستی فرمانده چاوز بنزین را به ایران فرستاد و امروز به رهبری امام خامنه‌ای تانکرهای سوخت به سرزمین قهرمانان فرستاده شد».

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی در تماس تلفنی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با اشاره به تهدیدات آمریکا نسبت به نفتکش‌های ایرانی که به سمت ونزوئلا می‌روند گفته بود «اگر نفتکش‌های ما در دریای کارائیب یا در هر کجا از جهان از سوی آمریکایی‌‌ها دچار مشکل شوند متقابلاً برای آنها مشکل به وجود خواهد آمد».

وبسایت روزنامه انگلیسی «گاردین» با اشاره به اینکه اولین نفتکش ایرانی بدون دخالت آمریکا به ونزوئلا رسید نوشته است که با رسیدن این محموله رهبران ونزوئلا جشن گرفتند.

ایران حدود ۱/۵۳ میلیون بشکه سوخت به ونزوئلا ارسال کرده است. با وجود تبلیغاتی که رژیم‌‌های ایران و ونزوئلا بر روی ارسال این تانکرها به عنوان یک موفقیت انجام می‌دهند، کارشناسان تخمین می‌‌زنند کل محموله نهایتاً برای تامین دو تا سه هفته بنزین کفایت می‌کند.

مخالفان دولت مادورو تلاش کرده‌اند با فشار به واشنگتن از رسیدن این محموله‌‌ها به ونزوئلا جلوگیری کنند. روز شنبه ۲۳ ماه مه جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید در توییتی خطاب به خوان گوایدو رهبر مخالفان رژیم ونزوئلا نوشت «همه ما باید از دخالت چین، روسیه، کوبا و ایران در ونزوئلا ناراحت باشیم. حمل و نقل سوخت از ایران برای پشتیبانی از دولت درمانده‌ مادورو برای ایالات متحده و همه کشورهای آمریکایی خطرناک است. در مخالفت با نفوذ ایران ما ایستاده‌ایم».

۲۲ ماه مه نیز یک مقام ارشد دولت ترامپ به پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن» گفته بود «ایالات متحده مداخله دائمی از سوی رژیم ایران در امور ونزوئلا را تحمل نخواهد کرد  و این مداخله احتمال نزدیک شدن به یک درگیری دریایی بین ایالات متحده و ایران، بر سر حمل و نقل نفت را شدت می‌بخشد».

هنوز مقامات ایالات متحده واکنشی به رسیدن نخستین محموله به ونزوئلا واکنشی نشان نداده‌اند. پس از عبور نفتکش‌های جمهوری اسلامی ایران از دریای مدیترانه یکی از مقامات ارشد دولت ترامپ ۱۴ ماه مه (۲۵ اردیبهشت) به خبرنگار رویترز گفته بود که آمریکا در حال بررسی اقداماتی است که می‌بایست مانع از تحویل بنزین ایران به ونزوئلا شود.

آمریکا چهار ناو به کارائیب اعزام‌ کرد و چند هواپیما در سه چهار روز گذشته در منطقه به گشت زدن پرداختند اما واکنشی به حرکت نفتکش‌ها نشان ندادند.
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *