مراجع تقلید در برابر علی خامنه‌ای ,هفت مرجع تقلید در قم و آیت‌الله سیستانی در نجف روز دوشنبه را عید فطر اعلام کرده‌اند

By | ۱۳۹۹-۰۳-۰۴

پیروان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در حالی روز یک‌شنبه نماز عید فطر را در بخش‌های مختلف کشور خواندند که بخش زیادی از علمای قم و نجف، امروز را آخرین روز ماه رمضان و فردا دوشنبه را عید فطر اعلام کرده‌اند.

البته اختلاف بر سر اعلام عید فطر رویداد جدیدی نیست، ولی نظر مغایر این تعداد گسترده از مراجع تقلید با علی خامنه‌ای تنها یک‌ بار دیگر در شهریور ۱۳۸۸ رخ داده است.

در سال ۸۸ نیز اختلاف بر سر اعلام عید در روز یک‌شنبه یا دوشنبه بود. علی خامنه‌ای یک‌شنبه را عید اعلام کرد و تقریباً جز نوری همدانی و مکارم بقیه روز دوشنبه را عید اعلام کردند.

امسال نیز صادق شیرازی، موسی شبیری زنجانی، محمدصادق روحانی، صافی گلپایگانی، جعفر سبحانی، جوادی آملی و یوسف صانعی نظری مغایر نظر رهبر ایران ابراز کرده‌اند و از پیروان‌شان خواسته‌اند تا امروز را هم روزه بگیرند.

آیت‌الله علی سیستانی، دیگر مرجع تقلید قدرتمند در عراق، نیز با این طیف از علمای قم هم‌نظر بوده و روز دوشنبه را عید فطر اعلام کرده است.

امسال نیز مانند سال ۸۸، پس از اعلام نظر دفتر علی خامنه‌ای، دو مرجع تقلید نزدیک به او یعنی مکارم شیرازی و نوری همدانی نیز اعلام کردند که «رؤیت ماه شوال برایشان مسجل شده است».

وحید خراسانی نیز که دیشب اعلام کرده بود ماه شوال را ندیده و دوشنبه عید است، امروز صبح نظرش را تغییر داد و از مقلدانش خواست تا روزه را بشکنند و نماز عید بخوانند.

اختلاف‌ نظر بر سر موضوعاتی مانند اعلام عید فطر از معدود جنبه‌هایی است که مراجع تقلید می‌توانند نظری مغایر رهبر جمهوری اسلامی داشته باشند و دفتر و حوزه‌شان از تعرض هواداران علی خامنه‌ای در امان بماند.

علیرضا موحد‌نژاد عضو ستاد استهلال دفتر علی خامنه‌ای صبح امروز در مصاحبه با شبکه خبر تلویزیون، دلیل این اختلاف‌ نظر را «تفاوت در مبانی فقهی علما» اعلام کرده و گفت که رهبر جمهوری اسلامی، دیدن هلال ماه با تلسکوپ را هم قبول دارد، در حالی که بقیه علما رؤیت با چشم غیرمسلح را ملاک می‌دانند.

در چهار دهه گذشته جز موضوعات مذهبی غیرسیاسی، مراجع تقلید عموماً اجازه ابراز نظر مخالف با رهبر جمهوری اسلامی را نداشته‌اند. معدود علمایی مانند آذری قمی، شریعتمداری، منتظری و شیرازی نیز که هر یک به‌نوعی حکومت مذهبی در ایران را به چالش کشیده‌اند با تهدید، حصر و برخورد امنیتی روبه‌رو شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *