بانک مرکزی ایران مدعی تورم ۲۲ درصدی برای سال ۹۹ شد

By | ۱۳۹۹-۰۳-۰۷

بانک مرکزی ایران در اقدامی کم‌سابقه‌ پیش‌بینی خود از نرخ تورم سالانه را منتشر کرده و می‌گوید که نرخ تورم در سال جاری ۲۲ درصد خواهد بود.

بانک مرکزی ایران پیش‌تر فقط برآورد خود از نرخ تورم در ماه قبل را منتشر می‌کرد و هرگز درباره آینده پیش‌بینی نمی‌کرد.

بانک مرکزی ایران پیش‌تر فقط برآورد خود از نرخ تورم در ماه قبل را منتشر می‌کرد و هرگز درباره آینده پیش‌بینی نمی‌کرد.

با افزایش انتقادها نسبت به اختلاف گزارش‌های مرکز آمار و برآوردهای بانک مرکزی، این نهاد از سال ۹۷ نیز انتشار گزارش‌های ماهانه تورم را متوقف کرد.

بانک مرکزی در گزارشی گفته است: «نرخ تورم در سال جاری به روند کاهنده خود ادامه خواهد داد. بر این اساس، بانک مرکزی هدف نرخ تورم خود را ۲۲ درصد با دامنه مثبت و منفی ۲ واحد درصد تعیین می‌کند».

این در حالی است که بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود نرخ تورم ایران در سال جاری ۳۴.۲ درصد باشد. نرخ تورم پارسال ۴۱.۱ درصد بود.

بانک مرکزی مدعی است اقداماتی انجام داده که «زمینه‌ساز تغییر مسیر اقتصاد از بهار سال ۱۳۹۸ بود و نتیجه آن تا قبل از شیوع ویروس کرونا در شکل بهبود شاخص‌های اقتصاد کلان مانند نرخ تورم، رشد بخش غیر‌نفتی اقتصاد، شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی و مواردی از این دست نمایان شد».

ادعای رشد اقتصادی بخش غیرنفتی در حالی است که بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، نرخ رشد اقتصادی غیرنفتی ایران در سال گذشته منفی ۱.۲ درصد بوده و در سال جاری نیز منفی شش درصد خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *