دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی افتتاح شد: نه وکیل الدوله هستیم نه معاند الدوله

By | ۱۳۹۹-۰۳-۰۷

در ایران، یازدهمین مجلس شورای اسلامی با حضور ۲۷۶ نفر از نمایندگان در ساختمان مجلس کارش را آغاز کرد.

حسن روحانی رئیس جمهوری، ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه و محمد محمدی گلپایگانی نماینده رهبر ایران و شمار دیگری از مقام‌های عالی سیاسی و نظامی از جمله مهمانان این مراسم بودند.

رضا تقوی، ریاست سنی این مجلس را بر عهده دارد.

مجلس فردا برای تعیین هیات رئیسه جلسه خواهد داشت.

ریاست مجلس ایران در ۱۲ سال گذشته در اختیار علی لاریجانی بود که در انتخابات دوره یازدهم نامزد نشد.

در جلسه امروز رئیس سنی مجلس از جانب نمایندگان گفت “ما وکیل الدوله نیستیم و معاند الدوله هم نیستیم بلکه با یکپارچگی پشت سر رهبر می خواهیم مشکلات کشور را حل کنیم.”. در این بیانیه همچنین آمده که نمایندگان “دنبال حاشیه‌سازی” نیستند.

آقای تقوی همچنین از فاطمه رهبر و محمدعلی رمضانی دو نماینده مجلس یازدهم یاد کرد که پیش از شروع به کار این مجلس بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باختند.

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای پیام تبریک او خطاب به نمایندگان را قرائت کرد که در آن اقتصاد و فرهنگ اولویت اصلی کشور خوانده شده است.

حسن روحانی نیز در جلسه امروز مجلس صحبت کرد و خواستار همکاری دولت و مجلس شد و از نمایندگان مجلس خواست مصالح عمومی را بر مصالح سیاسی- جناحی ترجیح دهند.

دیگر مقام‌های حکومتی نیز در روزهای گذشته گفته بودند که نه در استقلال مجلس دخالت می‌کنند و نه در انتخاب هیات رئیسه و رئیس مجلس.

مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم پایین‌ترین سطح در تاریخ مجلس شورای اسلامی در چهل سال گذشته بود.

شورای نگهبان شمار چشمگیری از داوطلبان نامزدی در انتخابات را رد صلاحیت کرده بود. حسن روحانی از این اقدام با عنوان انتصابات به جای انتخابات یاد کرده بود.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *