حسین راغفر استاد اقتصاد : بانک های خصوصی با تبانی بانک مرکزی ایران منشاء اقتصاد دلالی و تشدید تورم هستند

By | ۱۳۹۹-۰۳-۰۸

او گفته است در کشوری که تولید تعطیل است چرا این همه بانک خصوصی تأسیس شده و چرا تأسیس بانک خصوصی در ایران این همه متقاضی دارد؟ راغفر افزوده است : اینکه از فعالیت های غیرمولد مالیات دریافت نمی شود حاصلی جز تضعیف تولید و اشتغال ندارد. وی افزوده است که طی دو ماه گذشته ۵٠٠ هزار میلیارد تومان در بازار سهام درآمد ایجاد شده که به اندازه کل بودجۀ کشور در سال جاری است اما از محل این درآمد مالیاتی پرداخت نمی شود.

راغفر تصریح کرده است که “تخلف بانک ها در کشور فاحش است و بسیاری از فعالیت های بانک ها در بخش مسکن، سکه ارز… و در بسیاری موارد با زند و بند بانک مرکزی صورت می گیرد.”

حسین راغفر در جای دیگری از سخنانش افزوده است : اگر بانک های دولتی دست کم ١۵ درصد موجودی خود را صرف تولید ولو با بهره های سنگین کرده اند، کلیه فعالیت های بانک های خصوصی صرف سفته بازی و دلالی شده است. به گفتۀ راغفر این وضع نتیجۀ سلطۀ سرمایۀ تجاری در کشور است که “منویات اش در قدرت شنیده می شود.”

در سال ١٣٩۶ شمار مؤسسات و بانک های خصوصی غیرقانونی که البته با مجوز بانک مرکزی فعال بودند، بیش از شش هزار مورد اعلام شد که دست کم دویست هزار میلیارد تومان از سپرده های مردم را پیش از اعلام ورشکستگی و انحلال خود ربودند بی آنکه مسئولان آنها هدف پیگرد قانونی قرار بگیرند.
ناصر اعتمادی ,رادیو فرانسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *