آتش‌سوزی جنگل‌ها در ایران؛ وضعیت منطقه حفاظت‌شده خائیز در کهگیلویه ‘فوق‌العاده بحرانی’ است 

By | ۱۳۹۹-۰۳-۱۰

با آتش‌سوزی جنگل‌های خائیز در کهگیلویه و بویر احمد، معاون فرماندار کهگیلویه وضعیت منطقه حفاظت شده خائیز را “فوق العاده بحرانی” خوانده و از مدیریت بحران کشوری خواسته وارد عمل شود.

او گفت وسعت آتش‌سوزی از مدیریت شهرستانی فراتر است و خواستار آب و بنزین برای دستگاه‌های دمنده شد.

محمدعلی آروس به خبرگزاری ایسنا گفت در کوه خائیز “آتش از هر جا زبانه می‌کشد” و “برخی نیروها در محاصره آتش قرار گرفته‌اند” و کمبود آب جان آنها را در خطر قرار داده است.

او گفت: “بالگرد اطفاء حریق چند سورتی نیرو به محل آتش‌سوزی آورده است.”

بنا به گزارش‌ها مردم محلی و نیروهای داوطلب هم سعی در اطفای آتش داشته‌اند اما آتش سوزی هر چه بیشتر شده است.

مسئولان محلی همگی هشدار داده‌اند که برای مهار آین آتش‌سوزی و جلوگیری از “فاجعه” به بالگردهای آب‌پاش و هلی‌برد نیروی انسانی نیاز است و به گفته آنها رایزنی برای این بالگردها انجام شده است.

این آتش‌سوزی از غروب پنج شنبه در بخشی از جنگل‌های ضلع شمالی خائیز آغاز شده است و به گفته آقای آروس “تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار” سوخته و “با شرایط موجود امکان مهار تا ۴۸ ساعت دیگر وجود ندارد.”

روح‌الله عزیزی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه از مردم هشت روستای اطراف درخواست کمک کرد و گفت:

“آتش سوزی از سمت بهبهان در استان خوزستان شروع شده و به علت اینکه به موقع مهار نشد به محدوده استان کهگیلویه و بویراحمد سرایت کرده و هم اکنون به ارتفاعات رسیده و در حال گسترش است.”

عزیزی گفت: “پوشش منطقه ای که طعمه حریق شده بیشتر مرتعی است و در صورتی که به موقع مهار و خاموش نشود و به ضلع شمالی که دارای پوشش جنگلی بلوط، بنه و بادام کوهی است، سرایت کند گسترده‌تر و خسارات جبران‌ناپذیرتر خواهد شد.”

به گفته اسد‌الله هاشمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد، این آتش سوزی “در اثر اختلافات بین عشایری که در خارج از منطقه حفاظت شده خائیز قرار دارند، آغاز شده است.”

این منطقه حد مرز بین استان خوزستان و استان کهگیلویه و بویراحمد است و از مسئولان استان خوزستان هم درخواست کمک شده که آنها خود درگیر اطفای آتش در جنگل‌های گچسارانند.

هر ساله در فصل گرما بخش‌های وسیعی از جنگل‌ها و مراتع ایران در آتش می‌سوزند و هر بار کمبود “امکانات”، “بالگرد آبپاش” و “محیط‌بان یا قرق‌بان” و “نبود مرکز مانیتورینگ” مطرح می‌شود.

به گفته غلام‌حسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، “سرانه جنگل و مراتع این استان ۱.۶ هکتار است که بیش از شش برابر میانگین سرانه عرصه‌های طبیعی ایران است اما میانگین سطح حفاظت برای هر قرقبان در ایران شش هزار هکتار و برای هر قرقبان در این استان، ۱۸ هزار هکتار است.”

منطقه حفاظت شده خائیز با مساحتی بیش از ۳۳ هزار هکتار در ۱۵ کیلومتری دهدشت قرار دارد و از جنوب به بهبهان، از شرق به پل پادوک در خیرآباد گچساران و از غرب به سد مارون متصل می‌شود.

این منطقه گرمسیری به دلیل غارها و چشمه‌سارهای متعدد، پوشش گیاهی و جانوری متنوع و چشم‌اندازهای طبیعی محبوب طبیعت‌دوستان و گردشگران است.

انواع درختان از جمله بلوط و گیاهانی چون خارشتر، یونجه وحشی، گون، اسپند، شیرین بیان، آویشن و گل‌های مختلف در این منطقه رشد می‌کنند. پلنگ، کاراکال و پرندگانی مانند جغد شاخدار و جغد ماهیخوار هم در این منطقه زندگی می‌کنند و مطلوب‌ترین زیستگاه کل و بز در ایران است.

خائیز از سال ۱۳۷۷ به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شده است.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *