بدهی ۳۰ میلیارد، بودجه ۱۵ میلیارد؛ جنگل‌هایی که قربانی نبود بالگرد آب‌پاش می‌شوند

By | ۱۳۹۹-۰۳-۱۲

در حالی آتش همچنان جنگل‌ها و مراتع در چند استان ایران را درگیر کرده، رییس سازمان جنگل‌ها می‌گوید بدهی این سازمان به وزارت دفاع در ارتباط با بالگردهای آب‌پاش تا۳۰ میلیارد تومان است. با این حال، سازمان برنامه و بودجه روز شنبه تنها ۱۵ میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داد.

در عین حال خبرهای متناقضی درباره تعداد بالگردهای آب‌پاش اعزام شده برای خاموش کردن آتش جنگل‌های ارتفاعات خائیز منتشر شده است.

مسعود منصور، رییس سازمان جنگل‌ها، در مصاحبه‌ای با روزنامه جام جم که روز شنبه منتشر شد گفت که بدهی این سازمان به وزارت دفاع حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان است.

پیشتر، علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها اعلام کرده بود که وزارت دفاع از دو سال گذشته و به دلیل تامین نشدن بودجه، بالگردهای اطفای حریق را در اختیار این سازمان قرار نمی‌دهد.

با این حال، سازمان برنامه و بودجه روز شنبه اعلام کرد برای حفاظت از جنگل‌ها و مراتع ایران، ۱۵ میلیارد تومان برای تامین هزینه پرواز بالگردهای آب‌پاش اختصاص داده است.

اعزام نشدن بالگردهای آب‌پاش در عین صعب‌العبور بودن برخی مناطق درگیر آتش از جمله دلایل ادامه آتش‌سوزی‌ها اعلام شده است. اظهارات ضدونقیضی هم درباره شمار بالگردهای اعزام‌شده به مناطق جنگلی که طعمه حریق شده‌اند، منتشر می‌شود.

اسدالله هاشمی، مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، خبر داده که یک بالگرد آبپاش هوا فضای سپاه پاسداران برای خاموش کردن آتش جنگل‌های خائیز وارد این منطقه شده است.

با این حال محمد تقوی، سخنگوی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، به خبرگزاری ایلنا گفت که چهار بالگرد برای آب‌پاشی مورد استفاده قرار گرفته است.

از روز پنجشنبه تاکنون بخشی از جنگل‌های ضلع شمالی منطقه حفاظت شده خائیز دچار حریق شده است.

روز جمعه اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران، در تماس تلفنی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواستار ارسال بالگرد برای مهار آتش سوزی در این استان شده بود.

او از استاندار خواسته بود که از طریق هماهنگی با امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، امکانات و تجهیزات اطفاء حریق از جمله بالگردهای آب‌پاش را به منطقه اعزام کنند.

حسن روحانی هم روز شنبه در گفت‌وگو با وزیر دفاع و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت باید به سرعت تمام اقدامات لازم و ضروری و تمامی امکانات و ظرفیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های همجوار برای جلوگیری از دامنه آتش‌سوزی و اطفاء حریق به کار گرفته شود.

آتش‌سوزی در منطقه کوه سیاه دشتستان در استان بوشهر که از عصر روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده است نیز ادامه دارد.

بخشدار مرکزی اندیکا در استان خوزستان هم خبر داده که آتش‌سوزی در جنگل‌های بلوط این منطقه همچنان ادامه دارد.

برای خاموش کردن این دو آتش‌سوزی هنوز بالگردی اعزام نشده است.

در دو آتش‌سوزی پیشین در جنگل‌های بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در هفته گذشته نیز بالگردها با چند روز تاخیر اقدام به خاموش کردن آتش کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *