رویترز: هوآوی پس از نقض تحریم‌های تهران، پنهانی در ایران فعالیت می‌کند

By | ۱۳۹۹-۰۳-۱۵

خبرگزاری رویترز بر اساس مدارک داخلی جدیدی که از شرکت هوآوی به دست آورده است گزارش داده که سال ۲۰۱۳ پس از افشای ارتباط مدیر مالی هوآوی با شرکت «اسکای کام» که تلاش کرده بود قطعات کامپیوتری محصول شرکت‌های آمریکایی را به ایران بفروشد، شرکت هوآوی سعی کرده که این ارتباط را پنهان کند.

این گزارش می‌گوید که شرکت هوآوی همواره تلاش کرده است شرکت «اسکای کام تکنولوژی» را یک شریک تجاری مستقل در ایران جلوه دهد. ولی مدارک جدیدی که خبرگزاری رویترز به دست آورده است نشان می دهد که در اصل هوآوی شرکت «اسکام کام» را کنترل می‌کند.

یکی از مجموعه مدارکی که خبرگزاری رویترز به دست آورده است نشان می‌دهد که اوایل سال ۲۰۱۳ به دلیل نگرانی‌ها در مورد تحریم‌های تجاری ایران، شرکت هوآوی به اشکال مختلف تلاش کرد که ارتباطش با شرکت «اسکای کام» را پنهان کند.

شرکت هوآوی به این منظور مدیران شرکت «اسکای کام» در ایران را تغییر داد، دفتر شرکت در تهران تعطیل شد و برای پیشبرد قراردادهای ده‌ها میلیون دلاری «اسکای کام» در ایران، یک شرکت جدید تاسیس کرد.

افشای این مدارک جدید می‌تواند شکایت دادستانی آمریکا علیه شرکت هوآوی و منگ وانژو، مدیر مالی و دختر موسس این شرکت، را تقویت کند. منگ وانژو دسامبر ۲۰۱۸ به دنبال اعلام جرم آمریکا علیه او، در کانادا بازداشت شد و واشینگتن در پی استرداد اوست.

قاضی یک دادگاه فدرال کانادا ماه گذشته با رد استدلال وکلای منگ وانژو که ادعا می‌کنند اتهامات علیه او، در کانادا جرم محسوب نمی‌شود اجازه داد که روند دادرسی برای استرداد ادامه پیدا کند.

دادستانی آمریکا گفته است که شرکت هوآوی و خانم منگ با استفاده از روش‌های غیرقانونی تلاش کرده‌اند کالاها و فناوری‌های آمریکایی مشمول تحریم را از طریق شرکت «اسکای کام» به ایران صادر کنند و درآمد حاصل از این معاملات را با فریب دادن یک بانک بین‌المللی مهم به خارج منتقل کرده‌اند.

دادستانی آمریکا معتقد است که شرکت «اسکای کام» نه یک شریک تجاری مستقل بلکه یک شرکت «زیر مجموعه غیررسمی» هوآوی بوده است.

شرکت هوآوی و منگ وانژو اتهامات از جمله کلاهبرداری بانکی و نقل و انتقال غیرقانونی پول را رد کرده‌اند.

شرکت «اسکای کام» که در هنگ‌کنگ ثبت شده بود و سال ۲۰۱۷ منحل شد یکی دیگر از متهمان این پرونده است. هوآوی در مقطعی جز سهامداران «اسکای کام» بود ولی اسناد این شرکت نشان می‌دهد که بیش از ده سال پیش سهام خود را فروخته است.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید اسناد درونی جدیدی که به دست آورده است نشان می‌دهند برخلاف ادعای هوآوی شرکت «اسکای کام» یک شریک تجاری مستقل نبوده است.

این مدارک محرمانه ثابت می‌کنند که این دو شرکت حدود هفت سال پیش در ایران همکاری بسیاری نزدیکی با هم داشتند. این مدارک به زبان‌های انگلیسی، چینی و فارسی هستند.

شرکت هوآوی حاضر نشد در مورد این مدارک جدید اظهار نظر کند.

وزارت خارجه چین گفت آمریکا تلاش می‌کند مسائل اقتصادی و تجاری را سیاسی کند و این نه به نفع شرکت‌های چینی است و نه به نفع شرکت‌های آمریکایی.

این وزارتخانه در پاسخ به سئوال خبرگزاری رویترز افزود: «ما از آمریکا می‌خواهیم که هر چه سریع‌تر اعمال فشار غیرمنطقی بر شرکت‌های چینی از جمله هوآوی را متوقف کند.»

خبرگزاری رویترز ماه مارس گزارش داده بود که مدارک شرکت هوآوی در سال ۲۰۱۰ از جمله دو فهرست بسته‌بندی و ارسال کالا نشان می‌دهند که این شرکت به طور مستقیم در ارسال قطعات کامپیوتری محصول آمریکا به ایران که ناقض تحریم‌های تجاری است مشارکت داشته است. شرکت هوآوی آن زمان با استناد به ادامه شکایت حقوقی علیه این شرکت حاضر نشد در این مورد اظهار نظر کند.

بر اساس مدارک جدید خبرگزاری رویترز، تلاش‌های هوآوی برای پنهان کردن ارتباط نزدیک خود با شرکت «اسکای کام» پس از آن شروع شد که این خبرگزاری در دسامبر ۲۰۱۲ گزارش داد که شرکت «اسکای کام» اواخر سال ۲۰۱۰ قصد داشت قطعات کامپیوتری محصول شرکت آمریکایی «هیولت پاکارد» به ارزش حداقل ۱.۳ میلیون یورو را به بزرگترین شرکت ارائه کننده خدمات تلفن‌های موبایل در ایران بفروشد.

خبرگزاری رویترز در گزارش بعدی خود در ژانویه ۲۰۱۳ ارتباط مالی و سایر همکاری‌های نزدیک بین هوآوی و شرکت «اسکای کام» را تشریح کرد و از جمله گزارش داد که منگ وانژو در فاصله فوریه ۲۰۰۸ تا آوریل ۲۰۰۹ از اعضای هیات مدیره شرکت «اسکای کام» بوده است.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *