آمریکا پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را در اختیار روسیه قرار داد

By | ۱۳۹۹-۰۳-۱۷

کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۶ خرداد گفته است که ایالات متحده پیش نویس قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را در اختیار روسیه قرار داده است.

روسیه پیش از این مخالفت خود را با تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران اعلام کرده است و برخی شرکت تسلیحاتی روسیه منتظر پایان یافتن این تحریم برای انعقاد قرارداد با ایران هستند.

کلی کرافت می گوید، آمریکا همه گزینه‌های دیپلماتیک خود را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به کار خواهد گرفت.

کلی کرافت تاکید کرده است که پیش نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران علاوه بر روسیه٬ در اختیار فرانسه، بریتانیا و آلمان قرار گرفته است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد تصریح کرده است: خیلی زود ما این پیش نویس را در اختیار همه ۱۵ عضو شورای امنیت قرار خواهیم داد. اما، می‌دانید، ما تلاش می‌کنیم که خیلی دقیق و خیلی کامل این کار را انجام بدهیم.

کلی کرافت گفته است که چین و روسیه می‌بایست به اجماع جهانی در خصوص اقدامات و رویکرد ایران بپیوندند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در ادامه گفته است،کاملا ضروری است که ما همه گزینه های خود را به کار بگیریم تا از تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل (علیه ایران) اطمینان حاصل کنیم.

توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی در تیرماه سال ۹۴ امضا شد. شش روز پس از آن، ۲۹ تیر، شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱، بر این توافق صحه گذاشت و شش قطعنامه قبلی علیه ایران را لغو کرد.

ایران از ابتدا از سال ۲۰۰۷ تاکنون حق خرید و فروش جنگ‌افزار ندارد اما براساس برجام، و همچنین قطعنامه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این تحریم تسلیحاتی قرار است ۱۸ اکتبر امسال ( ۲۷ مهر ماه ) به پایان برسد.

دولت دونالد ترامپ از زمان روی کار آمدن کارزار فشار حداکثری در برابر ایران را پیش گرفته است تا این که تهران را مجبور کند بر سر میز مذاکره با واشینگتن حاضر شود.

دو سال پیش دونالد ترامپ از تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران موسوم به برجام خبر داد.

به دنبال خروج آمریکا از برجام این کشور تحریم‌های اقتصادی به ویژه تحریم نفتی را بازگرداند. دولت آمریکا می‌گوید خواهان توافقی فراگیر تر از برجام است که شامل برنامه اتمی ایران، فعالیت منطقه‌ای و همچنین برنامه موشکی این کشور باشد.

نمایندگی چین در سازمان ملل ماه گذشته اعلام کرد، آمریکا از توافق برجام خارج شده و به «تعهداتش طبق قطعنامه ۲۲۳۱ عمل» نکرده است.

نمایندگی چین اضافه کرده بود که آمریکا « حقی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ندارد، چه رسد به این که بخواهد مکانیسم ماشه را فعال کند. حفظ برجام تنها راه درست پیش رو است.»
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *