گمانه‌زنی درباره نامزدی “قطعی” احمدی‌نژاد در انتخابات ۱۴۰۰

By | ۱۳۹۹-۰۳-۱۸

نزدیکان احمدی‌نژاد نامزدی او در انتخابات آینده ریاست جمهوری را قطعی می‌دانند و از تلاش برای تائید صلاحیت او می‌گویند. عده‌ای معتقدند قصد او برای نامزدی در این انتخابات آشکار است اما صلاحیتش مانند سال ۹۶ تائید نمی‌شود.

محمود احمدی‌نژاد هفت سال پس از پایان دو دوره پر هیاهو فعالیت به عنوان رئیس دولت‌های نهم و دهم، همچنان از هر فرصتی برای مطرح کردن خود استفاده می‌کند، نامه سرگشاده و سربسته می‌نویسد و به سرکشی به حامیانش در استان‌های مختلف می‌پردازد.

عده‌ای تشدید این فعالیت‌ها در هفته‌ها و ماه‌های اخیر را به قصد او برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نسبت می‌دهند.

خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان شنبه ۱۷ خرداد به نقل از عباس امیری‌فر، دبیرکل جامعه وعاظ ولایی و یکی از نزدیکان و همکاران احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری نوشت، او شک ندارد که احمدی‌نژاد برای انتخابات سال ۱۴۰۰ داوطلب خواهد شد.

اغلب کسانی که احتمال تلاش احمدی‌نژاد برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی دوره سیزدهم ریاست جمهوری را زیاد ارزیابی کرده‌اند، معتقدند شورای نگهبان صلاحیت او را تائید نخواهد کرد. این اتفاق در سال ۹۶ افتاد و ظاهرا شماری از یاران احمدی‌نژاد می‌گوشند از تکرار آن جلوگیری کنند.

آغاز تلاش برای تائید صلاحیت احمدی‌نژاد

اسفندیار عبداللهی، عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت به باشگاه خبرنگاران گفت: «احمدی‌نژاد آمادگی این را دارد که در کارزار انتخاباتی ۱۴۰۰ شرکت کند، ولی باید از تایید شورای نگهبان اطمینان حاصل کند؛ از همین رو نیز نزدیکان او در تلاش هستند تا مقدمات تایید صلاحیت احمدی‌نژاد را فراهم کنند.»

در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی که دوم اسفند برگزار شد اکثریت قاطع کرسی‌ها نصیب گروه‌های مختلف اصولگرا، از جمله شمار زیادی از مدیران، وزیران و حامیان احمدی‌نژاد شد. برخی ناظران احتمال می‌دهد نزدیکان احمدی‌نژاد از فرصت حضور در مجلس برای جلب نظر شورای نگهبان برای تائید صلاحیت او استفاده می‌کنند.

محمدحسن قدیری ابیانه، فعال سیاسی اصولگرا به تازگی گفته است ارزیابی او از حرکات اخیر محمود احمدی‌نژاد و افزایش تحرکات و سفرهایش این است که رئیس دولت‌های نهم و دهم “حتما” برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می‌کند و “حتما هم” رد صلاحیت می‌شود.

فشار به خامنه‌ای برای تائید صلاحیت؟

رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای که در دوران ریاست جمهوری به شدت از احمدی‌نژاد حمایت می‌کرد به او توصیه کرده بود از ثبت نام برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی سال ۹۶ خودداری کند. احمدی‌نژاد به این توصیه توجه نکرد و شورای نگهبان رئیس جمهور محبوب خامنه‌ای را فاقد صلاحیت اعلام کرد.

قدیری ابیاانه به باشگاه خبرنگاران گفته است: «تمام حرکات احمدی‌نژاد در این مسیر است تا از وضع بد معیشتی مردم استفاده کند و وعده‌هایی به مردم دهد که یک موج ایجاد کند تا به رهبری و شورای نگهبان برای تایید صلاحیت خودش فشار بیاورد.»

این ارزیابی چندان واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد؛ گرچه احمدی‌نژاد می‌کوشد با طرح معضلات معیشتی مردم خود را به عنوان بدیلی برای اداره بهتر جامعه معرفی کند، اما وضعیت بد اقتصادی جمهوری اسلامی و گسترش فقر در آن به حدی رسیده که تقریبا تمام شخصیت‌های ارشد حکومتی، از جمله خود خامنه‌ای نیز درباره آن صحبت می‌کنند و البته چنان که در این حکومت مرسوم است هیچ کس خود را مسئول این وضع نمی‌داند و تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *