گودبرداری در بافت تاریخی یزد به برج‌های قدیمی شهر آسیب زد

By | ۱۳۹۹-۰۳-۲۰

گودبرداری در محل خانه‌ای قدیمی در بافت تاریخی یزد حکایت جدیدی از وقوع تخریب‌ها در این شهر میراث جهانی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چندی‌ست خبرها از دل بافت تاریخی یزد حکایت از تخریب دارند. تخریب این‌بار خانه‌ای قدیمی متصل به حصار و باروی قدیم، واقع در پشت بازار شازده فاضل را نشانه رفته است. گفته می‌شود این خانه جزئی از مجموعه بزرگ مسکونی صدری‌ها به حساب می‌آید. این مجموعه تاریخی، مشهور و نفیس در محدوده‌ی محله دارالشفا واقع شده است. چند خانه بزرگ به هم متصل، حمام، بازارچه، دربند، برج‌های نگهبانی، سازه‌های آبی و … بناهای مجموعه هستند. ساخت مجموعه از دوره صفوی آغاز شده و در دوره قاجار پایان یافت.

گفته می‌شود بخشی از حصار شهر نیز تخریب شده و مصالح و خاک حاصل از خرابی به جایی نامعلوم برده شده و به صورت حفره و زخم بزرگی در آمده است. اگر پای صحبت کاسبان بازار بنشینید، از این خرابی و گرد و خاکی که بر مغازه‌هایشان ریخته، زبان به شکایت می‌گشایند.

بنا به مشاهده برخی دوستداران میراث فرهنگی، این ویرانی دست‌کم طی یک ماه اخیر، در چند مرحله انجام شده است. در روزهای تعطیل و غیرتعطیل، جلوی چشم مردم و با استفاده از ماشین‌های سنگین خانه را خراب کرده و بار کرده و از راسته بازار قدیم بیرون برده‌اند. ظاهرا” خانه از چند سال پیش، در اقدامی مشابه به حال نیمه ویران در آمده بود و تتمه آن در روزهای اخیر به‌طور کامل و با وسعت زیادی برچیده شده است. از آثار ویرانه می‌توان فهمید، فضاهای داخل برج بزرگ خشتی هم ویران شده و اکنون برج در خطر جدی قرار دارد.

چند سالی‌ست مجموعه صدری‌ها به منظور تبدیل آن به موزه بزرگ یزد مرمت می‌شود. با این وجود اینگونه به نظر می‌رسد که اجازه تخریب و گودبرداری در این بخش از بافت به مالک داده شده است.

مصطفی فاطمی (مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد) درخصوص این تخریب به ایلنا گفت: آنچه در خصوص خانه‌ای قدیمی متصل به حصار و باروی قدیم، واقع در پشت بازار شازده فاضل در جریان است، تخریب نیست بلکه گودبرداری است. این خانه بیش از ۳ دهه پیش تخریب شده بود. از آنجا که در بخش حصار بافت تاریخی در خندق مجوز گودبرداری داده می‌شود، از این رو مجوزهای لازم به مالک داده شد. اما تخلفی که صورت گرفته از آن جهت است که مالک به جای آنکه گودبرداری را بر اساس ضوابط موجود با، بیل و گلنگ و به قول معروف با دست انجام دهد، با استفاده از ماشین‌آلات سنگین انجام داده. از این‌رو به دلیل آسیبی که از این طریق به بافت وارد کرده، از او به مراجع قانونی شکایت کردیم.

او ادامه داد: هیچ تخریبی حتا خراب شدن یک دیوار را در این گودبرداری شاهد نیستیم بلکه فقط گودبرداری آنهم با مجوز میراث فرهنگی انجام شده. ضمن آنکه هر روز مجوز برای گودبرداری داده می‌شود و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد. این خانه نیز که در گذشته تخریب شده بود، قبل از حصار و خندق قرار دارد. ضمن آنکه حصار نیز تخریب شده است و ما اکنون درحال بازسازی حصار هستیم. مالک برای انجام گودبرداری مجوز گرفته و قرار بود به صورت دستی این کار را انجام دهد که از این امر ممانعت کرده و با بیل مکانیکی به جان بنا افتاده است، از این رو کار را متوقف کردیم.

فاطمی خاطرنشان کرد: این مجموعه قدیمی هیچ ربطی به خانه‌های صدری ندارد. عمده خانه‌های صدری در اختیار اداره کل میراث یزد است و به زودی تبدیل به موزه خواهند شد. مجموعه خانه‌های صدری ۷ خانه هستند که یکی از این خانه‌ها، حدود ۲۰ تا ۳۰ سال پیش تخریب شده بود. حصار بافت نیز در سال ۱۳۳۵ تخریب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *