دفاتر و مقرهای عصائب اهل‌حق، شبه‌نظامیان مورد حمایت سپاه پاسداران، در مرکز و جنوب عراق بسته شد

By | ۱۳۹۹-۰۳-۲۱

قیس خزعلی، فرمانده عصائب اهل‌‌حق گروه شبه نظامی مورد حمایت حکومت ایران، از تعلیق فعالیت این گروه در استان‌های مرکزی و جنوبی عراق، خبر داد و گفت همه مقرها و دفاتر این گروه در استان‌های مرکزی و جنوبی عراق بسته شده است.

تعطیلی دفاتر عصائب‌ اهل‌حق که یکی از بزرگترین گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت حکومت ایران در عراق است یک ماه پس از آغاز نخست وزیری مصطفی الکاظمی صورت گرفته است.

الکاظمی که بعد اعتراضات گسترده منجر به استعفای عادل‌عبدالمهدی و در پی چند ماه بن‌بست سیاسی، به نخست‌وزیری عراق رسید، از زمان روی کار آمدن تاکید کرده که به حل چالش‌های امنیتی و اقتصادی عراق خواهد پرداخت.

خزعلی  که از او به عنوان متهمان کشتار معترضان عراقی نیز نام برده می‌شود روز سه‌شنبه بیستم خرداد ماه در بیانیه‌ای دستور بستن همه مقرها و دفاتر عصائب اهل‌حق را در همه استان‌های مرکزی و جنوبی عراق را صادر کرد.

در بیانیه خزعلی درباره دلیل بستن دفاتر و مقرهای این گروه شبه‌نظامی عنوان شده است که این تصمیم «با توجه به تحولات وضعیت بهداشتی و گسترش انتشار ویروس کرونا علاوه بر تحولات سیاسی» گرفته شده است.

فرمانده این گروه شبه نظامی مورد حمایت نیروی قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، در بیانیه خود همچنین به «وجود طرح‌هایی برای به آتش کشیدن مقرهای عصائب اهل‌حق» اشاره کرد و عنوان کرد که اطلاعاتی مبنی بر طرح‌ها و پروژه‌های خارجی با همکاری برخی طرف‌های رسمی و شخصیت‌های سیاسی محلی برای شعله‌ور کردن فتنه از طریق به آتش کشیدن مقرهای عصائب اهل‌حق» وجود دارد.

خزعلی گفت: «به دلیل اینکه تداوم فعالیت این گروه شبه‌نظامی و به آتش کشیدن مقرهای آن می‌تواند به خشونت و خونریزی و ایجاد جنگ داخلی برای خالی کردن صحنه از نیروهای مدافع حاکمیت عراق و مخالف حضور نیروهای نظامی خارجی» منجر شود، در آستانه مذاکرات استراتژیک آمریکا و عراق، تصمیم به بستن تمامی مقرهای این جنبش در استان‌های مرکزی و جنوبی عراق گرفتیم.

بنابر اعلام خزعلی، همه مقرهای عصائب اهل حق در استان‌های مرکزی و جنوبی عراق از روز سه‌شنبه بیستم خرداد ماه، ۹ ژوئن، در استان‌های جنوبی و مرکزی عراق تا «اطلاع ثانوی» بسته باقی خواهد ماند، اما اعضای گروه شبه نظامی عصائب اهل‌حق به فعالیت خود «در این شرایط ویژه برای رفع نیازهای مردم عراق ادامه خواهند داد.»

تعطیلی مقرها و دفاتر این گروه شبه نظامی در مرکز و جنوب عراق درحالی انجام شد که بغداد و استان‌های جنوبی عراق از مراکز اصلی فعالیت این گروه مورد حمایت نیروی قدس سپاه پاسداران بود.

در جریان تنش میان ایران و آمریکا در خاک عراق که به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران منجر شد، قیس خزعلی، نیروهای عصائب اهل حق را برای «بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق» فراخوانده و گفته بود حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد واکنش اولیه ایران به کشته شدن قاسم سلیمانی است و حالا زمان واکنش عراق به کشته شدن ابومهدی مهندس است.

آمریکا اوایل دی ماه گذشته گروه شبه‌نظامی عصائب اهل‌حق را به عنوان «‌گروه نیابتی جمهوری اسلامی ایران» در فهرست تروریستی قرار داد و قیس‌ خزعلی و لیث خزعلی رهبران عصائب اهل‌حق را نیز تروریست بین‌المللی معرفی کرد.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *