بانک‌های کره جنوبی «برای نگهداری پول‌های مسدود شده ایران دستمزد می‌خواهند»

By | ۱۳۹۹-۰۳-۲۳

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی با اعلام این که «میزان دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی رقمی بین ۶.۵ تا ۹ میلیارد دلار است» می‌گوید که برخی بانک‌های کره‌ای خواستار «حق‌العمل و اجرت نگهداری پول» شده‌اند.

حسین تنهایی که روز جمعه، ۲۳ خرداد، با خبرگزاری برنا گفت‌وگو می‌کرد می‌گوید در جریان بحران شیوع کرونا، قرار بوده مقام‌های دولت کره جنوبی ۵۰ میلیون دلار برای تهیه غذا و دارو به ایران بدهند ولی «بدعهدی کردند».

روز ۲۱ خرداد امسال نیز عبدالناصر همتی، رئیس‌ بانک مرکزی ایران گفت جمهوری اسلامی فشارها به کره جنوبی را برای آزاد کردن «میلیاردها دلار» پول نفت وارداتی از ایران افزایش می‌دهد و اگر این اتفاق نیفتد، از طریق مراجع بین‌المللی اقدام قانونی خواهد شد.

آقای همتی به خبرگزاری بلومبرگ گفت عملکرد بانک‌های کره جنوبی بر این مبنا است که مانع دسترسی ایران به پول نفت صادراتی برای «خرید غذا و دارو» شود؛ اقلامی که از تحریم‌های آمریکا معاف است.

دولت ایران اخیرا اعلام کرد بعد از دو سال مذاکره، نهایتا توانسته است که ۵۰۰ هزار دلار دارو از کره جنوبی وارد کند.

مقام‌های کره‌ جنوبی می‌گویند در ماه میلادی ژوئن (میانه خرداد تا تیر) کره جنوبی دو میلیون دلار دیگر دارو و اقلام پزشکی در پیوند با صادرات بشردوستانه به ایران می‌فرستند.

کره جنوبی نزدیک به دو ماه پیش موفق شده بود مجوزهایی را برای ارسال بسته‌ها و محموله‌های انسان‌دوستانه به تهران از دولت آمریکا دریافت کند.

همزمان با این تحولات، دادگاه فدرال آمریکا ۱۵ خرداد کِنِت زانگ، یک بازرگان تبعه ایالات متحده را به پول‌شویی یک میلیارد دلاری برای جمهوری اسلامی متهم کرد.

این بازرگان اهل ایالت آلاسکا که در کره‌ جنوبی زندانی شده متهم است که یک میلیارد دلار پول نفت ایران را با جعل مدرک از کره جنوبی خارج کرده و تقریباً همه آن را به امارات متحده منتقل کرده تا به دست ایران برسد.

در طول دو سال گذشته به علت تشدید تحریم‌های آمریکا علیه حکومت ایران، مناسبات اقتصادی بین دو کشور به شدت کاهش یافته است.

آمارهای رسمی گمرک کره جنوبی نشان می‌دهد این کشور در چهار ماه ابتدایی سال جاری میلادی، ۶۱ میلیون دلار صادرات به ایران داشته است. در دور مشابه پارسال این رقم ۲۸۲ میلیون دلار بود.

همچنین واردات کره جنوبی از ایران طی این دوره از ۲.۱۳ میلیارد دلار به زیر چهار میلیون دلار سقوط کرده است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *