عبور یورو از مرز ۲۱ هزار تومان؛ بانک مرکزی ایران رکورد نرخ رسمی دلار را شکست

By | ۱۳۹۹-۰۳-۲۷

وند صعودی نرخ ارز یک روز پس از ابراز نگرانی معاون اول رئیس جمهوری ایران در خصوص شرایط ارزی کشور و تاکید رییس کل بانک مرکزی ایران بر لزوم تغییر سیاست تخصیص ارز، شتاب بیشتری به خود گرفت و با پیشروی بهای آزاد دلار به سمت ۱۹ هزار تومان، هر یورو ۲۱ هزار تومان مبادله شد.

بانک مرکزی ایران روز سه‌شنبه نرخ عرضه دلار آمریکا در سامانه رسمی صرافی‌های بانکی را ۱۰۰ تومان دیگر افزایش داد و به مرز ۱۸ هزار تومان رساند. همزمان در بازار آزاد ارز تهران نیز شتاب صعود بهای فروش دلار افزایش یافت؛ به طوری که قیمت فروش هر دلار تا ۳۰۰ تومان افزایش یافت و در محدوده ۱۸ هزار و ۵۵۰ تا ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان مبادله شد.

همچنین با نزدیک شدن نرخ رسمی یورو به ۲۰ هزار تومان، بهای آزاد آن نیز به بیش از ۲۱ هزار تومان رسید.

بدین ترتیب با ادامه رکوردشکنی نرخ رسمی عرضه ارز توسط بانک مرکزی ایران، متوسط بهای آزاد دلار طی معاملات خرداد ماه از ۱۷ هزار و ۸۰۰ هزارتومان عبور کرد که بالاترین سطح تاریخی متوسط قیمت ماهانه دلار محسوب می‌شود.

جهش دوباره نرخ ارز در بازار ایران در شرایطی رخ می‌دهد که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه اعلام کرد که شرایط کشور از نظر معیشت، بودجه دولت و شرایط ارزی بسیار بحرانی است. همزمان عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز تاکید کرد که دیگر مثل گذشته در تامین ارز برای بخش‌های مختلف از جمله واردات گشاده دستی نمی‌کنیم و آن را فقط برای تامین مواد اولیه، دارو و کالا‌های اساسی اختصاص می‌دهیم.

این در حالی است که آقای همتی یک ماه پیش مدعی شده بود که ذخایر ارزی ایران به شکل اسکناس در بالاترین سطح تاریخی خود قرار دارد.

همزمانی افزایش نرخ ارز در ایران و رشد دوباره قیمت جهانی طلا موجب شد تا قیمت هر قطعه تمام سکه طلا نیز روز سه شنبه به بالاترین حد تاریخی خود برسد.

در حالی که بهای هر اونس طلا در مبادلات بازار جهانی نزدیم به ۶ دلار افزایش یافت و به هزار و ۷۲۹ دلار رسید، هر قطعه تمام سکه طلا در بازار تهران تا ۷ میلیون و ۷۴۰ هزارتومان داد و ستد شد و نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به بیش از ۷۵۰ هزار تومان رسید.

یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *