ظریف و لاورف اعلامیه مشترک امضا کردند

By | ۱۳۹۹-۰۳-۲۸

وزیران خارجه جمهوری اسلامی و روسیه، در ملاقات با یکدیگر اعلامیه‌ای ۱۳ بندی در زمینه ارتقای حقوق بین‌الملل امضا کرده‌اند.

در بند چهارم این اعلامیه آمده است: «جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه براصل لزوم خودداری دولت‌ها از تهدید یا توسل به زور علیه تمامیت سرزمینی یا استقلال سیاسی هر کشور تاکید می‌کنند و بر این اساس، مداخله‌های نظامی یک جانبه را محکوم می‌نمایند.»

اطلاعیه با اعلام حمایت کامل طرفین از عدم مداخله در امور داخلی یا خارجی دولت‌ها ، مداخله دولت‌ها در امور داخلی یا خارجی دولت‌های دیگر با “هدف تغییر جعلی حکومت‌های مشروع” را نیز محکوم کرده است.

جواد ظریف و سرگئی لاوروف گفته‌‌اند که «اجرای با حسن نیت اصول و قواعد کلی شناخته شده حقوق بین الملل، مانع از رویه اتخاذ استانداردهای دوگانه یا تحمیل اراده برخی دولت ها بر برخی دیگر خواهد شد».

آنها تحریم‌های یکجانبه را مصداق چنین رویه‌ای قلمداد کرده و گفته‌اند: «اقدام های زورمدارانه یکجانبه به ویژه در شکل اقدام قهری اقتصادی، گروه‌هایی را که در آسیب‌پذیرترین وضعیت اقتصادی و اجتماعی هستند، هدف قرار می‌دهند. بنابراین همه کشورها باید از اعلام و اِعمال هر گونه اقدام زورمدارانه یکجانبه اجتناب نمایند؛ زیرا این اقدامات مانع از تحقق کامل توسعه اقتصادی و اجتماعی می‌شوند و آثار منفی بر بهره‌مندی از همه حقوق بشر از جمله حق توسعه، تجارت و سرمایه گذاری دارند».

این اطلاعیه، تروریسم در هر شکل و صورتی را به عنوان یک تهدید جهانی علیه صلح و امنیت بین‌المللی محکوم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *