بازگشت ۴۰ قطعه الواح هخامنشی از آمریکا به ایران

By | ۱۳۹۹-۰۴-۰۱

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: بخشی از الواح هخامنشی( 40 قطعه) بعد از گذشت ۸۰ سال از آمریکا به ایران بازگشت که برای رونمایی و نگهداری موقت در موزه قزوین به این شهر آورده شدند.

به گزارش ایلنا، علیرضا خزائلی در خصوص رسیدن الواح هخامنشی به موزه قزوین اظهار کرد : این الواح شامل ۴۰ قطعه هستند که چندی پیش با پیگیری های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رایزنی های دستگاه دیپلماسی از آمریکا به ایران وارد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان بیان کرد: این الواح به صورت امانت به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین سپرده شده و هفته بعد در آئینی با حضور مسئولان استانی در موزه شهر از آنها رونمایی می شود.

خزائلی اضافه کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا بازدید از این الواح با تمهیدات خاصی و با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: الواح هخامنشی شامل بیش از ۳۰ هزار لوح است که اسفند سال ۱۳۱۱ به خط ایلامی و میخی کشف شدند و سه سال بعد با توافق بین دولت وقت ایران و آمریکا برای انجام امور پژوهشی و مطالعاتی و رمزگشایی از متون درج شده در آنها به طور امانت به دانشگاه شیکاگو امانت داده شد.

این مسئول عنوان کرد: بخشی از این الواح در سال‌های قبل به کشور بازگشته بودند و بخشی نیز در مهر ماه امسال پس از ۸۰ سال به ایران بازگشتند.

هخامنشیان یکی از قدرتمندترین حکومت های ایران و جهان باستان بودند که تاریخ پیدایش آنها به قرن ششم قبل از میلاد مسیح (ع) بازمی گردد.

آثار به جای مانده دوره هخامنشی در تخت جمشید، پاسارگاد و شوش دارای شهرت جهانی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: همزمان با رونمایی از الواح هخامنشی، یک اسکلت به همراه متعلقات آن کشف شده از گورستان عصر آهن مربوط به کاوش‌های باستان شناسی در محوطه باستانی سگزآباد نیز به نمایش گذاشته می شود.

خزائلی یادآور شد: این اسکلت یافت شده در گورستان عصر آهن که اجزای آن سالم است، با تلاش دانشکده باستان شناسی دانشگاه تهران کشف شده است.

دشت قزوین با داشتن تمدن ۹ هزارساله و وجود محوطه‌های پیش از تاریخ متعدد یکی از مهم ترین کانون های شکل گیری تمدن در فلات ایران و از محورهای عمده مطالعات و پژوهش‌های باستان شناسی کشور به شمار می رود.

کاوش ها و مطالعات باستان شناسی دشت قزوین به ویژه در سگزآباد بوئین زهرا از دهه ۴۰ تاکنون در حال انجام است.

تاکنون بیش از ۴۰ فصل کاوش، حفاری و مطالعات باستان شناسی مربوط به دشت قزوین انجام شده است.

در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه باستانی سگزآباد بوئین زهرا آثاری مانند ظروف، زیورآلات و ابزارآلات جنگی مربوط به عصر آهن ۲ و ۳ کشف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *