نکاتی درباره «خودکشی» مشکوک غلامرضا منصوری در بخارست

By | ۱۳۹۹-۰۴-۰۳

– مرگ غلامرضا منصوری ساعت ۱۴:۳۰ (وقت محلی) روز جمعه، ۱۹ ژوئن با پرت شدن وی از طبقه ششم در راهروی داخلی این هتل به درون سالن همکف روی داد.
غلامرضا منصوری ساعاتی قبل از «خودکشی» به اداره پلیس منطقه یک بخارست برای امضای برگه حضور مراجعه کرده بود و با مأموری در رابطه با امکان تغییر هتل پرسش‌هایی مطرح کرده بود.
– قاضی فراری قبل از رفتن به طبقه ششم هتل، بخشی از صورتحساب خود را پرداخت کرده و قبل از آن نیز با جوانی احتمالا ایرانی در سالن هتل گفتگوی کوتاهی داشت.
– جسد غلامرضا منصوری در محل پزشکی قانونی شهر بخارست برای رفع ابهامات در مورد مرگش در روز دوشنبه، ۲۲ ژوئن، کالبد شکافی خواهد شد.

احمد رأفت- کیهان چاپ لندن:

پلیس رومانی همچنان پرونده مرگ قاضی فراری، غلامرضا منصوری را با عنوان «قتل مشکوک» طبقه‌بندی کرده است.

جسد غلامرضا منصوری به پزشکی قانونی بخارست منتقل می‌شود

ابهامات در مورد مرگ غلامرضا منصوری که ساعت ۱۴:۳۰ (وقت محلی) روز جمعه، ۱۹ ژوئن، با پرت شدن وی از طبقه ششم در راهروی داخلی این هتل به درون سالن همکف روی داد، احتمالا می‌تواند پس از کالبدشکافی در انستیتوی پزشکی قانون Mina Minovici شهر بخارست رفع شود. مأمورین پلیس کلیه ویدیوهای مداربسته هتل Duke را نیز جهت بررسی توقیف کرده‌اند. برخلاف آنچه برخی از وبسایت‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران ادعا کرده‌اند، تلویزیون‌های مداربسته این هتل لحظاتی قبل از مرگ غلامرضا منصوری خاموش نشده بودند.

خبرنگار یکی از خبرگزاری‌های رومانی که در رابطه با پرونده غلامرضا منصوری تحقیق می‌کند، به کیهان لندن می‌گوید «یکی از کارمندان هتل Duke که کمتر از یک کیلومتر با ساختمان سفارت جمهوری اسلامی در بخارست فاصله دارد گفته که دقایقی قبل از افتادن این میهمان ایرانی از طبقه ششم به هال هتل، وی با مسئول پذیرش هتل صحبت کرده و بخشی از صورتحساب خود را به صورت نقدی پرداخت کرده بود. این کارمند هتل دوک می‌گوید این فرد به هیچ وجه نگاهی مضطرب نداشت و حتا شوخی می‌کرد و به نظر نمی‌آمد که لحظاتی بعد بخواهد خودکشی کند.»

همین خبرنگار رومانیایی در ادامه‌ی گفتگو با کیهان لندن می‌افزاید «غلامرضا منصوری در آخرین ساعات صبح در اداره پلیس بخارست حضور پیدا کرده بود تا بر مبنای حکم قاضی برگه حضور خود را امضا کند و  پرسش‌هایی نیز با مامور پرونده‌اش در رابطه با وضعیت خود مطرح ساخته بود.» دستگاه قضائی رومانی پس از بازداشت غلامرضا منصوری به درخواست پلیس بین‌الملل یا اینترپل، از او خواسته بود تا روز برگزاری دادگاه بررسی درخواست استرداد جمهوری اسلامی، که قرار بود ۱۰ ژوئیه برگزار شود، بخارست را ترک نکند و بطور منظم به اداره پلیس منطقه ۱ پایتخت برای امضای برگه حضور مراجعه کند.

غلامرضا منصوری پس از بازگشت از اداره پلیس در سالن هتل با جوانی که به گفته شاهدان عینی «خاورمیانه‌ای» به نطر می‌آمد، ملاقاتی چند دقیقه‌ای داشت و پس از خروج این فرد از هتل، منصوری با کارمند بخش پذیرش هتل تسویه حساب کرده بود. از بررسی گوشی همراه غلامرضا منصوری نیز چنین بر می‌آید که او لحظاتی قبل از سقوط با استفاده از اپلیکیشن واتساپ گفتگویی با شماره‌ای در ایران داشته است. البته پلیس رومانی اعلام نکرده که این تماس با چه فردی بوده است.

خبرنگار رومانیایی که با منابعی در پلیس رومانی نیز صحبت کرده است در گفتگو با کیهان لندن می‌افزاید «پلیس محلی بعید  می‌داند کسی که که قصد خودکشی دارد ساعاتی قبل از این اقدام برای امضای برگه حضور به اداره پلیس مراجعه کند و در مورد نحوه بررسی پرونده‌اش در دادگاه نیز پرسش‌هایی را مطرح کند.» غلامرضا منصوری در آخرین گفتگو با مامور پلیس منطقه یک بخارست پرسش‌هایی در رابطه با امکان تغییر هتل نیز مطرح کرده بود.

لیویو کورنلیو حقوقدان رومانیایی به کیهان لندن می‌گوید: «داستان خودکشی این قاضی سابق ایرانی قابل قبول نیست. اگر حقیقت دارد که او قصد بازگشت به ایران را داشته، بنابراین دلیلی برای خودکشی نداشت. اگر هم نمی‌خواست به ایران بازگردانده شود، و بسیار مشکل است که دادگاهی در رومانی و هر کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا فردی را که متهم به جرمی است که می‌توانند برای آن حکم اعدام صادر کنند، تقاضای استرداد را بپذیرند، کافی بود از رومانی تقاضای پناهندگی کند.»

این حقوقدان در خاتمه می‌افزاید «تنها در یک مورد می‌توان فرضیه خودکشی وی را باور کرد و آنهم ترس از حضور در دادگاهی در یک کشور اروپایی نه به اتهام رشوه و فساد مالی بلکه به جرم شکنجه و آزار مخالفان است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *