حمایت آیت‌الله علی خامنه‌ای از رئیس پیشین قوه قضائیه و انتقاد او از ‘اهانت و ظلم به بزرگان پاکدست’

By | ۱۳۹۹-۰۴-۰۸

آیت‌الله خامنه‌ای ظهر امروز (شنبه ۷ تیرماه)، در حالیکه از طریق ارتباط تصویری در همایش سراسری قوه قضائیه سخنرانی می‌کرد به “اهانت و ظلم به برخی بزرگان پاکدست قبلی قوه قضائیه” در جریان دادگاه‌های اخیر مقابله با فساد در قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: “خطاب من در این موضوع مردم و جوانان مؤمن است که مراقب باشند تعدی نکنند و به افراد معاند که به دنبال گرفتن انتقام از مواضع انقلابی و محکم قاطع فلان شخصیت هستند، کاری ندارم.”

او به واکنش‌ها و اظهارنظرها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: “همانطور که در برخورد با فساد نباید اغماض وجود داشته باشد اما افراد بی‌گناه هم نباید مورد تعدی قرار گیرند و رسیدگی‌ها باید کاملاً بر اساس قانون و عدالت و بدون جوگیری انجام شود.”

رهبر ایران با حمایت از صادق آملی لاریجانی افزود که “حرکت مبارزه با فساد از دوره آقای آملی لاریجانی آغاز شد و ایشان هم در داخل و هم در بیرون از قوه شروع کننده آن بودند و اینها نباید از نظر دور باشد.”

این سخنان در حالی مطرح شده است که محاکمه اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه‌قضائیه در دوران آقای لاریجانی، از بیست روز پیش در جریان است.

گفته می‌شود بازداشت او که از شخصیت‌های پرنفوذ و عالیرتبه پیشین قوه قضائیه بوده است، با دستور مستقیم ابراهیم رئیسی، رئیس جدید قوه قضائیه و مشورت با دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای انجام شده است.

در این پرونده نام هیچ یک از مقام‌های بلندپایه حکومت ایران مطرح نشده است. اما برخی نیز بازداشت آقای طبری را رقابت سیاسی با صادقی لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضائیه می‌دانند.

اکبر طبری، مدیر کل سابق امور مالی و معاون اجرایی قوه قضائیه ایران و عضو سابق هیئت رئیسه فدراسیون کنگ‌فو و هنرهای رزمی و نخستین مقامی بود که بعد از آغاز به کار ابراهیم رئیسی برکنار شد. غلامرضا منصوری دیگر متهم این پرونده است که از ایران خارج شده بود و به تازگی گفته شد که جسدش در هتلی در رومانی پیدا شده است.

فیلم‌ها مبانی قضایی جمهوری اسلامی را زیرسوال می‌برند

رهبر ایران در این سخنرانی، به “بهره‌گیری از هنر و ظرفیت‌های رسانه‌ای” برای معرفی اقدامات قوه قضائیه اشاره کرد و با ابراز تاسف از فیلم‌ها، گفت: “متأسفانه با غفلت برخی مسئولان مربوط در عرصه نظارت بر فیلم‌ها، شاهد نمایش فیلم‌هایی هستیم که اساس و مبانی قضایی جمهوری اسلامی را زیر سؤال می‌برند. ”

آیت الله خامنه‌ای به سینمای غرب اشاره کرد و افزود: “غربی‌ها بر خلاف واقعیت، در فیلم‌های سینمایی‌، دادگاه‌های خود را عرصه عدالت محض نشان می‌دهند ولی ما حتی در ارائه واقعیات کشور از ظرفیت‌های هنری و رسانه‌ای بهره نمی‌گیریم و گاهی بر عکس نشان می‌دهیم.”

آیت الله خامنه‌ای فرمان اخیر رئیس جمهور آمریکا که در آن خواستار زندانی شدن معترضانی شده که به مجسمه‌های مربوط به حامیان برده‌داری در این کشور آسیب زده اند را “بی‌قانونی” خواند و گفت “البته که از این بی‌قانونی‌ها در غالب فیلم‌های غربی خبری نیست.”

در فرمان دیشب رئیس جمهور آمریکا به قانونی اشاره شده که مجازات ده سال زندان را برای کسانی در نظر گرفته که به اموال دولت فدرال آسیب بزنند.

آقای خامنه ای در بخش دیگری از سخنانش به موضوع شیوع کرونا اشاره کرد و از اینکه برخی فکر میکنند “مساله کرونا تمام شده است” انتقاد کرد.

او گفت که که عملکرد دستگاه درمانی و بهداشتی و گروه‌های داوطلب باعث شده بود که ایران به عنوان یک کشور موفق در زمینه مبارزه با کرونا معرفی شود و افزود که “این مربوط به ابتدای کار بود و اکنون متأسفانه آن حرکت و مجاهدت از جانب بعضی مردم و مسئولان سست شده است.”

او به مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا اشاره کرد و افزود “اینکه گفته می‌شود باید کاری کرد که مشکلات اقتصادی از ناحیه کرونا بوجود نیاید، حرف درستی است اما در صورت بی‌توجهی و شیوع گسترده بیماری، مشکلات اقتصادی هم بیشتر خواهد شد.”

وزارت بهداشت ایران امروز از ابتلای ۲۴۵۶ نفر دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۱۲۵ نفر در شبانه روز گذشته خبر داده است.

آمار رسمی مرگ در اثر کرونا در ایران به ۱۰ هزاز و ۳۶۴ نفر و آمار کل مبتلایان هم تاکنون ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر گزارش شده است.

این در حالی است که تحقیقات و مقایسه آمار مرگ حاکی از دست‌کم ۵ برابر بودن تعداد قربانیان واقعی این بیماری است.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *