سقوط دوباره تولید برق آبی در ایران بعد از یک سال بارندگی و سیل

By | ۱۳۹۹-۰۴-۰۹

پس از یک سال بارندگی و سیلاب‌های سهمگین در مناطق گسترده‌ای از کشور، دوباره آب ورودی به سدها در ایران کاهش چشمگیر یافته و تولید توربین‌های برق‌آبی نیز کمتر از نصف شده است.

بر اساس آمارهای جدید وزارت نیرو که یکشنبه در سایت این وزارتخانه منتشر شد، میزان ورودی آب به مخازن کشور در دو ماه نخست سال نسبت به دور مشابه پارسال ۳۸ درصد کاهش یافته و به تبع آن تولید انرژی برقی از منابع آبی نیز با ۵۴ درصد کاهش به ۴ تراوات ساعت سقوط کرده است.

در دو ماه ابتدایی سال ۹۷ تولید نیروی برق‌آبی نسبت به سال ۹۶ بیش از ۸۱ درصد کاهش یافت و به ۱.۶۷ تراوات ساعت رسید، اما در پی بارندگی‌های گسترده این رقم در دوماهه ابتدایی پارسال به ۸.۷ تراوات ساعت اوج گرفت و در دور مشابه امسال به ۴ تراوات سقوط کرد.

مقام‌های ایران پس از سیلاب‌های پارسال که منجر به آسیب سهمگین به زیرساخت‌های کشور و مردم شد، از «برکات سیلاب‌ها در پر کردن سدها» خبر داده بودند، اما همان زمان نیز کارشناسان زیادی نسبت به موقتی بودن تأثیر بارندگی‌ها بر سطح ذخایر سدهای کشور خبر داده بودند.

در پی قطع بارندگی‌های گسترده، آمارها نشان می‌دهد وزارت نیرو میزان خروجی آب سدها را نیز در دو ماه اول سال جاری نسبت به دور مشابه پارسال ۳۵ درصد کاهش داده است و عملاً تولید برق آبی به شدت افت داشته است.

ایران برای جبران افت تولید برق آبی خود، میزان تولید برق حرارتی از منابع فسیلی را در دو ماه ابتدایی سال بیش از ۱۲ درصد افزایش داده است.

وزارت نیرو در گزارش جدید خود باز هم میزان استفاده از سوخت‌های به شدت آلاینده مانند مازوت در تولید برق از نیروگاه‌های حرارتی را اعلام نکرده است، اما عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، چهارشنبه هفته گذشته گفت که به خاطر مشکلات در صادرات نفت کوره، مجبور به استفاده از این سوخت آلاینده در نیروگاه‌های داخلی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *