طرح الحاق کرانه باختری به سود برنامه هسته‌ای ایران تمام می‌شود

By | ۱۳۹۹-۰۴-۰۹

جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران، اهمیت بسیاری برای تل‌آویو دارد

تردیدی نیست که اجرای طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری به قلمرو اسرائیل، نه تنها باعث تشدید تنش‌ها در منطقه شده، بلکه شتابزدگی برای اجرای این تصمیم چالش برانگیز می‌تواند به سود پرونده هسته‌ای و برنامه‌های موشکی ایران تمام شود. در همین راستا، کارشناسان امنیتی و نظامی اسرائیل هشدار داده اند که هیاهوی طرح الحاق کرانه باختری، توجه اسرائیل را به خطر رو به گسترش ایران در منطقه کاهش داده است و مشغولیت تل‌آویو به اجرای این طرح می‌تواند از میزان فشارهای بین‌المللی بر ایران بکاهد و فرصت تازه‌ای را برای توسعه برنامه‌های هسته‌ای ایران فراهم کند.

کارشناسان مرکز مطالعات هرتزلیا در اسرائیل هشدار داده اند که طرح الحاق کرانه باختری بر تلاش‌های تل‌آویو برای مهار تهدیدهای ایران در منطقه سایه افکنده است و دولت اسرائیل آن‌چنان سرگرم این مسئله شده است که فرصتی برای پیگیری اقدامات تهدیدآمیز ایران را ندارد. عاموس‌گلعاد، رئیس مرکز مطالعات هرتزلیا گفت: کاهش توجه به تهدیدهای ایران، نه تنها دست تهران را در توسعه برنامه‌های هسته‌ای این کشور باز می‌کند بلکه زمینه را برای تقویت متحدان ایران در سوریه و لبنان نیز فراهم می‌کند و در نتیجه، میزان تهدید علیه مرزهای شمالی اسرائیل بار دیگر افزایش می‌یابد. این در حالی است که تهران تلاش‌های خود را برای از سرگیری برنامه‌های هسته‌ای آغاز کرده است، طوری‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این اواخر هشدار داده است که ایران ذخایر اورانیوم کم‌ غنی‌شده خود را تا مرز ۵۰ درصد افزایش داده است و تهران در حال حاضر بیش از ۱۵۷۱ کیلوگرم اورانیوم کم غنی‌شده در اختیار دارد.

کارشناسان اسرائیلی بدین باورند که اگر تهران در صدد تولید سلاح هسته‌ای باشد، مقدار اورانیوم کم غنی‌شده که هم اکنون در اختیار دارد، می‌تواند ایران را در عرض چند ماه آینده به این هدف برساند، بنابر این، کاهش همکاری اسرائیل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نگرانی‌ها را نسبت به تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای افزایش می‌دهد. کارشناسان مزبور عقیده دارند که بهتر است تل‌آویو به جای این که تمام توجه خود را بر طرح الحاق کرانه باختری متمرکز کند، تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای تشدید فشار بر ایران افزایش‌دهد و از خطر گسترش نفوذ ایران در منطقه جلوگیری کند، زیرا جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای، اهمیت بیشتری نسبت به اجرای طرح الحاق کرانه باختری برای امنیت ملی اسرائیل دارد. مسلم است که اگر خطر تهدیدهای ایران در منطقه افزایش یابد، آن زمان، الحاق کرانه باختری نمی‌تواند هیچ اهمیتی برای اسرائیل داشته باشد.

از سوی دیگر، اجرای طرح الحاق کرانه باختری، تلاش‌های اسرائیل برای عادی سازی روابط با کشورهای منطقه را نقش بر آب می‌کند، به ویژه این‌که تمام کشورهای عربی مخالف اجرای طرح الحاق کرانه باختری هستند و هشدار می‌دهند که عملی این شدن این طرح، آتش جنگ را در سراسر خاورمیانه شعله‌ور می‌کند.

عاموس گلعاد می‌گوید: ممکن نیست که تل‌آویو از یک سو، طرح الحاق کرانه باختری را به اجرا درآورد و از سوی دیگر در انتظار بهبودی روابط با جهان عرب باشد و شکی نیست که اجرای طرح الحاق کرانه باختری، تلاش‌ها و دستاوردهای چندین ساله اسرائیل در راستای تضعیف قدرت ایران و عادی سازی روابط با کشورهای عربی را بر باد می‌دهد.

قابل ذکر است که هشدار مکرر کارشناسان مرکز مطالعات هرتزلیا باعث شده است تا بنیامین نتانیاهو اندکی در مورد سیاست‌های اخیر خود تجدید‌نظر کند و خطر روزافزون ایران و متحدان آن را به خاطر آورد. همین بود که پس از چند ماه سکوت در برابر تهدیدهای ایران، بنیامین نتانیاهو به تازگی اعلام کرد که اسرائیل با ۳ چالش بزرگ روبه‌رو است، چالش اول حضور نظامی ایران در قلمرو سوریه است و ارتش اسرائیل سعی می‌کند با ادامه حملات نظامی، مانع حضور نظامی ایران در مناطق مرزی با اسرائیل شود. چالش دوم، تلاش ایران برای توسعه برنامه موشکی است و متحدان تهران پیوسته در تلاش برای ایجاد پایگاه‌های موشکی در نزدیکی مرز با اسرائیل هسند، اما چالش سوم، دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای است و البته پرونده یادشده تهدید آشکاری برای ثبات و امنیت اسرائیل محسوب می‌شود.

نخست وزیر اسرائیل هشدار داد که هیچ تهدیدی علیه اسرائیل را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و هر کشور و یا سازمانی که ثبات و امنیت اسرائیل را تهدید کند با واکنش فراموش نشدنی روبه‌رو خواهد شد.

بدین ترتیب و با توجه به تشدید فشار کشورهای عربی و اروپایی بر تل‌آویو، به نظر می‌رسد که برنامه الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن به زودی اجرا نخواهد شد، به ویژه این که یوسی کوهن، رئیس سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد)، در دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن اظهار داشته است که طرح الحاق بخش‌های از کرانه باختری شامل دره اردن نمی‌شود و تنها چند منطقه محدود را در برخواهد گرفت. افزون بر آن، برخی از منابع نزدیک به دولت اسرائیل خاطرنشان کردند که گابی اشکنازی، وزیر امورخارجه اسرائیل در یک نشست محرمانه گفته است که طرح الحاق کرانه باختری و دره اردن، برخلاف تصور و پیشنهاد راست افراطی، به میزان بسیار محدودی انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *