تصویرهای ماهواره‌ای جدید از محل انفجار در شرق تهران/ محل واقعی انفجار پارچین نیست

By | ۱۳۹۹-۰۴-۱۰
تصویرهایی جدیدی که از محل انفجار در شرق تهران به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده، ابعاد این حادثه را با جزئیات بیشتر نشان می‌دهد. این تصویرها را شرکت ماکسار (MAXAR) در اختیار بی‌بی‌سی گذاشته و محل انفجار جمعه ششم تیر را، قبل و بعد از حادثه نشان می‌دهد.

حکومت ایران ساعاتی بعد از انفجار اعلام کرد که این حادثه در مخزن‌های گاز تاسیسات پارچین رخ داده و تصاویری از مخازن گاز سوخته نشان داد.

اما در تصویرهای ماهواره‌ای هیچ نشانه‌ای از انفجار یا سوختگی در منطقه‌ای که تاسیسات پارچین قرار دارد دیده نمی شود. در عوض، حدود ۲۴ کیلومتری شمال تاسیسات پارچین،‌ در پارک جنگلی حفاظت شده خجیر، نشانه‌هایی از انفجاری بزرگ در یک ساختمان مشاهده می‌شود. مقایسه تصویرهای قبل از روز جمعه، و بعد از وقوع انفجار تایید می‌کند که محل واقعی انفجار، در این تاسیسات بوده است.

منابع خبری هم پیشتر گزارش داده بودند که نور شدیدی که بامداد جمعه در شرق تهران مشاهده شد ناشی از انفجار در انبارهای موشکی محدوده پارک جنگلی خجیر در کوه‌های شرق تهران بوده است.

تصویرهای ماهواره‌ای نشان می‌دهد که مقابل محل انفجار پوشش گیاهی منطقه‌ای به وسعت حدود ۱۷۳ هزار متر مربع سوخته است. مساحت این منطقه سوخته تقریبا به اندازه ۲۴ زمین فوتبال است.

تصاویر زیر، محل انفجار را قبل از حادثه روز جمعه، و امروز نشان می‌دهد. این تصویرها نشان می‌دهد که انفجار در مجموعه ای رخ داده که دارای چهار ساختمان است. در اطراف ساختمان‌ها اجسامی مشاهده می‌شود که به نظر می‌رسد بشکه یا مخزن‌های جابجایی یا نگهداری مایعات هستند.

بر اساس برآورد سرویس های اطلاعاتی غرب، در محدوده پارک جنگلی خجیر واقع در کوه‌های شرق تهران، چند مرکز توسعه برنامه موشکی ایران واقع شده و تحلیلگران نظامی آن را از مراکز اصلی صنایع نظامی ایران می‌دانند.

خبرگزاری‌ها به نقل از منابعی که برنامه موشکی ایران را زیر نظر دارند، برآورد کرده‌اند که انفجار در یکی از این تاسیسات موشکی رخ داده است. بی‌بی‌سی به صورت مستقل نمی‌تواند این برآوردها را تایید کند.

منابع اطلاعات نظامی آمریکا معتقدند که ایران دارای بزرگترین تاسیسات نظامی زیرزمینی در خاورمیانه است و احتمالا بخشی از امکانات ساخت موشکی ایران و انبارهای نگهداری آنها در این محل واقع شده است. مقامات نظامی ایران نیز تایید کرده اند که موشک های ساخت داخل در تونل های زیر زمینی انبار شده است.
تصویر زیر که با ماهواره‌های مجهز به دوربین مادون قرمز گرفته شده، به گفته کارشناسان شرکت ماکسار، بخشی از پوشش گیاهی، که بعد از انفجار سالم مانده‌اند را به رنگ قرمز، و پوشش گیاهی سوخته را به رنگ سیاه نشان می‌دهد.

بعضی رسانه های ایران گزارش ها درباره انفجار در تونل‌های زیرزمینی تولید و نگهداری موشک را “ادعای مضحک” خوانده اند. آنها گفته اند که “رسانه های معاند” در پی تضعیف قدرت موشکی ایران هستند و قصد دارند صنایع نظامی حساس ایران را “ضربه پذیر” معرفی کنند.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *