جنجال در مجلس ایران؛ گروهی از نمایندگان ظریف را «دروغگو» خطاب کردند

By | ۱۳۹۹-۰۴-۱۵

سخنرانی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در مجلس شورای اسلامی با تشنج و حاشیه همراه شد و گروهی از نمایندگان او را «دروغگو» خطاب کردند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای ظریف که روز یکشنبه ۱۵ تیرماه در جلسه علنی مجلس برای ارائه گزارش درباره مسائل سیاست خارجی ایران حاضر شده بود از سوی برخی از نمایندگان «دروغگو» خطاب شد و یکی از نمایندگان مجلس شعار «مرگ بر دروغگو» سر داد.

وزیر خارجه ایران در واکنش به این شعارها گفت که رهبر جمهوری اسلامی او را «صادق و شجاع» خوانده است.

آقای ظریف سخنان نمایندگان خطاب به خود را «توهین‌آمیز» خواند و گفت: «اگر دروغ گفتم ایشان (خامنه‌ای) شنیدند، گفتند ظریف صادق است، اگر راست گفتم ایشان شنیدند و گفتند شجاع است».

او همچنین درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت که در دیدار رئیس‌جمهوری چین و آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۹۴ درباره این قرارداد صحبت شد و یکی از مفاد مهم این توافق «بازگرداندن ایران به پروژه راه ابریشم است».

به گفته آقای ظریف، دولت چین به پیش‌نویس دولت ایران درباره این قرارداد پاسخ داده است و «هر موقع که توافق محقق شود، آن را هم اعلام خواهیم کرد».

هیأت دولت جمهوری اسلامی روز یکم تیرماه پیش‌نویس «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» را تایید کرد و حسن روحانی وزیر خارجه دولتش، محمدجواد ظریف، را مأمور کرد که با انجام مذاکرات نهایی با طرف چینی، این برنامه را به امضای طرفین برساند.

پیش از این محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، بدون اشاره مستقیم به این سند، نسبت به قراردادی که مخفیانه با طرف‌های خارجی منعقد شود و به گفته او برخلاف منافع کشور و ملت باشد هشدار داد.

در جلسه روز یکشنبه مجلس، مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ظریف را متهم کرد که به رغم تاکید رهبر جمهوری اسلامی، به‌دنبال برقراری روابط خوب با چین نبوده و مدت‌ها ایران در این کشور سفیر نداشته است.

او خطاب به ظریف گفت: «اگر در گذشته روابط با چین را رها نمی‌کردید امروز این سطح از فشار اقتصادی به مردم وارد نمی‌شد».

در بخش دیگری از این جلسه، برخی نمایندگان خواستار پاسخگویی حسن روحانی شدند.

محمدعلی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر در مجلس، گفت: «این روشی که مجلس در پیش گرفته است جواب نمی‌دهد» و مجلس باید «استیضاح رئیس‌جمهوری را کلید بزند».

در همین حال علی خضریان، نماینده تهران در مجلس، گفت که تعداد امضاهای طرح سوال از رئیس‌جمهوری به ۲۰۰ نفر رسیده است.

کاهش ارزش پول ملی، آشفتگی بازار مسکن و خودرو، تورم، سیاست‌های دولت در زمینه جبران خسارات کرونا و نحوه اجرای برجام از محورهایی است که در سوال این نمایندگان به آن اشاره شده است.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، طرح سؤال از رئیس‌جمهوری برای مطرح شدن در صحن علنی به ۱۷۵ امضا نیاز دارد.

منبع: ایسنا، فارس

 

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *