متهمانی که در دادگاه بانک سرمایه گم شدند, پسر فرمانده سابق سپاه و برادر معاون اول

By | ۱۳۹۹-۰۴-۱۹

 یکی از پرونده‌هایی که قوه قضائیه در دوره ریاست ابراهیم رئیسی روی آن مانور زیادی داد، پرونده بانک سرمایه بود.

در بازخوانی پرونده بانک سرمایه در بخش اول متهمانی بودند که در پرونده گم شدند و هیچ وقت پایشان به دادگاه باز نشد.

علی بخشایش، مدیرعامل سابق بانک سرمایه

در اولین مرحله رسیدگی به پرونده بانک سرمایه علی بخشایش، پرویز کاظمی و محمدرضا توسلی هر کدام به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در خیانت در امانت، محاکمه و به زندان محکوم شدند.

ردپای سردارزادگان

در دور دوم رسیدگی به پرونده بانک سرمایه، پرونده حسین هدایتی و ۱۰ متهم اقتصادی دیگر بانک سرمایه رسیدگی شد. یکی از پرونده‌های دیگر که در این دوره بررسی شد، پرونده گروه جهانبانی بود.

 جهانبانی در شرکت ساختمانی «اقامت» با دو فرد دیگر شراکت داشته است. عمار صالحی، پسر سرلشگر صالحی و محسن جعفری نجف آبادی، فرزند محمد علی جعفری نجف آبادی فرمانده سابق سپاه پاسدران از جمله شرکای او بوده‌اند.

‏در این پرونده، پای عمار صالحی، پسر سرلشگر سید عطاالله صالحی، فرمانده سابق ارتش هم به پرونده باز شد و او به ۱۰ سال زندان محکوم شد که اجرا شدن یا تعویق اجرای آن هیچ خبری در دسترس نیست. اما ظاهرا او تنها پسر سرلشگری نیست که در این پرونده حضور دارد. با این تفاوت که هیچ نامی از نفر دوم حتی در مراحل دادرسی برده نشد.

جهانبانی در شرکت ساختمانی «اقامت» با دو فرد دیگر شراکت داشته است. عمار صالحی، پسر سرلشگر صالحی و محسن جعفری نجف آبادی، فرزند محمد علی جعفری نجف آبادی فرمانده سابق سپاه پاسدران انقلاب اسلامی از جمله شرکای او بوده‌اند.

محسن جعفری، فرزند محمد علی جعفری، فرمانده سابق سپاه

نفر وسط، عمار صالحی، پسر سرلشگر صالحی

‏شبکه‌های شرکتی این آقازاده عبارت است از دو شرکت ساختمانی «اقامت» و «اقتصاد ژرف آرمانی» با پسر سرلشگر صالحی و همچنین پسر محمد شریعتمداری، وزیر کار در شرکت «مدیریت سرمایه دژسان» و پسر سردار حسن پلارک دستیار قاسم سلیمانی در شرکت بازرگانی «نوین کاسپین آتیه صبا».

با این حال، سوال اصلی این جاست؛ «قهرمانی» که از سال ۹۵ با دستگیری جهانبانی درگیر این پرونده بوده و به ادعای خودش در دادگاه  مو را از ماست در این پرونده بیرون کشیده است، چرا نتوانسته به نقش شتاب دهنده‌ فرزند سرلشگر «محمدعلی عزیز جعفری» فرمانده پیشین سپاه در فساد این گروه پی ببرد؟

در دور سوم رسیدگی به این پرونده نیز، سیدهادی رضوی و احسان دلاویز دو نفر از کسانی که از این بانک تسهیلات گرفته بودند و ۲۹ نفر از مدیران وقت این بانک، نهایتا به ترتیب به جرم اخلال عمده در نظام اقتصادی به ۲۰ و ۱۰ سال حبس، رد مال و ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شدند.

در همین دوره، نامی از دو متهم دیگر یعنی محمدرضا زنوزی و مهدی جهانگیری هم برده نشد که تخلفی ۶۰۰ میلیارد تومانی در شعبه میدان فاطمی به مدیریت محمد سرخیل انجام داده بودند. سرخیل یکی از متهمانی بود که متهم به مشارکت در نظام پولی، در این پرونده بود.

 در سال ۱۳۹۰ در حالی که بانک تازه تاسیس گردشگری ـ متعلق به مهدی جهانگیری ـ کل سرمایه اش ۲۰۰ میلیارد تومان بود، برای محمدرضا زنوزی در بانک‌ سرمایه اقدام به گشایش اعتبارات اسنادی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان کرد.

این در حالی است که با کمی دقت در گزارش حسابرسی که توسط «شرکت رهیافت و همکاران» به مجمع عمومی بانک گردشگری ارائه شده است، می‌توان به سرنخ یک تخلف ۶۰۰ میلیارد تومانی در موضوع گشایش اعتبارات اسنادی پی برد.

‏در صفحه ۸۰ این گزارش چاپی آمده است: تعهدات بابت اعتبارات اسنادی داخلی باز شده عبارت است از: ۵/۹۹۲/۳۳۱/۵۱۸/۶۰۴ ریال.

‏برای رمزگشایی از آن می‌توان به صفحه بعد گزارش در ردیف ۴۱ مراجعه کرد: به علت عدم ایفای تعهدات شرکت‌های: گسترش فولاد شهریار، گسترش فولاد سهند، ماشین سازی یاقوت تبریز و همچنین مجتمع فولاد سهند، سازه فضایی شاهین، فولاد شاهین تبریز، آذر غلطک در خصوص واریز ارزش ریالی اعتبارات اسنادی گشایش شده…

‏با کمی دقت به اسامی شرکت‌ها ردپای محمد رضا زنوزی مطلق یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی در این شرکت‌ها قابل مشاهده است.

این در حالی است که بانک گردشگری در وب سایت خود، این صفحات را از گزارش حذف کرده است. هر چند که این اقدام برای نخستین بار نبوده و در بسیاری از موارد مدیران بانک گردشگری برای پوشش تخلفات خود اقدام به  حذف گزارش‌های چاپی از سایت خود شده‌اند. با این حال گزارش‌های منتشر شده در دست سهامداران این بانک، مانع از بین بردن تخلفات مدیران این بانک شده است.

‏جالب‌تر اینکه  در سال ۱۳۹۰ در حالی که بانک تازه تاسیس گردشگری ـ متعلق به مهدی جهانگیری ـ کل سرمایه اش ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است، برای محمدرضا زنوزی در بانک‌ سرمایه اقدام به گشایش اعتبارات اسنادی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان کرده است.

 همیشه پای یک آیت‌الله در میان است

در بررسی پرونده بانک سرمایه در دادگاه، یکی از متهمینی که به صورت محدود از وی نام برده شد، «علیرضا_موحدی» است که در حال حاضر از فراری های این پرونده محسوب شده و در خارج از کشور است.

علیرضا موحدی پسر رحمت الله موحدی، رییس سابق اتاق بازرگانی استان گرگان است، که هم به عنوان خیر و هم به عنوان بدهکار بزرگ بانک سرمایه مطرح است و دارای شرکت‌های گوناگونی است که به صورت خانوادگی اداره می‌شوند.

در شبکه‌های شرکت‌های تو در توی فامیلی که متشکل از پسرها، پدر و مادر است، در لایه اول اثری از دختر رحمت الله و خواهر علیرضا، متهم فراری بانک سرمایه وجود ندارد و در لایه دوم با بررسی سوابق «فاطمه کبیری» در «انجمن خیریه بانوان گرگان» می‌توان ردی از الهام موحدی را پیدا کرد.

 علیرضا موحدی پسر رحمت الله موحدی رییس سابق اتاق بازرگانی استان گرگان است که هم به عنوان خیر و هم به عنوان بدهکار بزرگ بانک سرمایه مطرح است و دارای شرکت‌های گوناگونی است که به صورت خانوادگی اداره می‌شوند.

الهام موحدی، عروس خاندان آیت الله سید کاظم نورمفیدی، امام جمعه و نماینده ولایت فقیه در استان گرگان است.

جالب آنکه آیت الله نورمفیدی نیز به صورت خانوادگی در گرگان مشغول به فعالیت‌های اقتصادی است. به طور مثال پسرش سید مصطفی نورمفیدی، شبکه‌های متعدد شرکتی را در استان گرگان تاسیس کرده و مظنون به جنگل خواری در این استان است. از جمله سوابق او می‌توان به رییس هیات مدیره بنیاد نورگرگان، عضو هیات مدیره موسسه‌ فرهنگی میرداماد گرگان، عضو هیات مدیره شایان راه گلستان، عضو هیات مدیره کیمیا روکش گرگان، عضو هیات مدیره مدرسه علمیه الزهرا گرگان، عضو هیات مدیره تخته فشرده ممتاز گرگان، عضو هیات مدیره کارخانجات خوراک دام و طیور گرگان، کشتارگاه صنعتی طیور گلستان اشاره کرد.

این در حالی است که همسر مصطفی نورمفیدی یعنی الهام موحدی دختر رحمت و خواهر علیرضا در روزنامه رسمی، هم عضو شرکتی دیگر با نام «سبز گستران راش» گرگان است که این شرکت جزو شبکه جنگل خواری و چوب است.

زیتون ـ فریبرز کلانتری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *