نیویورک تایمز: انفجار شدید در تاسیسات اتمی نطنز از مدت‌ها پیش طراحی شده بود

By | ۱۳۹۹-۰۴-۲۱

بنابر گزارش نیویورک‌تایمز، انفجار نطنز شدیدتر از آن چیزی است که در گزارش‌های اولیه بازتاب یافته است. در این گزارش همچنین آمده است که مسئولیت انفجار یاد شده با اسرائیل بوده و این اقدام با اطلاع آمریکا صورت گرفته است.

گمانه‌زنی درباره انفجار در تاسیسات اتمی نطنز و ابعاد آن همچنان ادامه دارد. جمهوری اسلامی ایران انفجار روز ۱۲ تیرماه در تاسیسات هسته‌ای نطنز را تایید کرده است. مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌اند که اطلاعات کافی درباره علت این انفجار در اختیار دارند، اما در حال حاضر بنا بر مصالح امنیتی از افشای آن خودداری می‌کنند.

در همین رابطه، روزنامه “نیویورک تایمز” روز جمعه ۱۰ ژوئیه (۲۰ تیر) با انتشار یک گزارش اختصاصی به نقل از دو منبع اطلاعاتی اعلام کرده است که انفجار در تاسیسات اتمی نطنز و در بخش تولید سانتریفوژهای پیشرفته این تاسیسات مدت‌ها پیش طراحی شده است.

در این گزارش آمده است که مسئولیت این انفجار برعهده اسرائیل بوده و این کشور با اطلاع آمریکا اقدام به آن کرده است.

نویسندگان این گزارش با اشاره به ارزیابی کارشناسان از تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرده‌اند که شدت انفجار و میزان آسیب دیدگی این تاسیسات به‌مراتب بیشتر از آنچه بوده که در گزارش‌های نخستین اعلام شده بود.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته از سوی کارشناسان، روند تولید سانتریفوژهای پیشرفته ایران در اثر این انفجار می‌تواند دو سال به عقب بیافتد.

همین گزارش در عین حال تاکید کرده است که گرچه این حمله نمی‌تواند مانع از تولید سانتریفوژهای پیشرفته توسط ایران شود، اما می‌تواند در برنامه اتمی ایران اختلال ایجاد کرده و اجرای آن را بین یک تا دو سال به عقب براند.

انفجار نطنز و استاکس‌نت

گزارشگران روزنامه نیویورک تایمز حمله به تاسیسات اتمی نطنز را با حمله سایبری ده سال پیش به تاسیسات اتمی ایران مقایسه کرده و به نقل از منابع اطلاعاتی نوشته‌اند که انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز نیز از مدت‌ها پیش طراحی شده بود.

نیویورک تایمز پس از آن به وقوع انفجار روز جمعه ۱۳ تیرماه در شمال تهران اشاره کرده و گفته است که بنا بر اطلاعات منتشر شده، احتمال می‌رود که هدف از این انفجار یک پایگاه موشکی ایران بوده است.

همین روزنامه در ادامه نوشته است که در صورت صحت داشتن این خبر، آمریکا و اسرائیل دامنه آسیب‌پذیری مهمترین مراکز ایران را نشان داده‌اند. در این گزارش به حفاظت فوق‌العاده ایران از تاسیسات نظامی و هسته‌ای اشاره شده است.

در حالی که برخی از منابع خبری از انتقال بمب به مرکز تولید سانتریفوژهای نطنز سخن گفته‌اند، در گزارش نیویورک تایمز احتمال حمله سایبری و ایجاد انفجار در نزدیکی مخازن گاز این تاسیسات منتفی اعلام نشده است.

در این گزارش همچنین آمده است که انجام چنین حملاتی و از جمله حمله پهپادی به خودروی حامل قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و همچنین دستیابی موساد، سازمان اطلاعات اسرائیل، به ده‌ها هزار سند مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ایران بدون همکاری نیروهایی در داخل این کشور ممکن نبوده است.

نیویورک تایمز در عین حال به احتمال واکنش ایران در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرده است. حمله به مواضع آمریکا در عراق و یا حمله سایبری به تاسیساتی در اسرائیل از جمله احتمالات مطرح شده در این گزارش است.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این اقدام به حملات سایبری به برخی از مراکز و از جمله به کازینوی در لاس وگاس و شبکه آب‌رسانی در اسرائیل نموده بود.

خبرنگاران روزنامه یاد شده همچنین به  احتمال تشدید تنش بین آمریکا و ایران در ارتباط با تانکرهای حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا اشاره کرده‌اند. پس از تحویل محموله نخستین تانکر ایران به ونزوئلا، چند تانکر دیگر این کشور به سوی ونزوئلا در حرکت هستند.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *