اولین جلسه دادگاه مدیران سابق بانک مرکزی/دریافت ۷۰۰ سکه بهار آزادی رشوه از مدیرعامل نیشکر هفت‌تپه

By | ۱۳۹۹-۰۴-۲۱

متهم رسول سجاد اظهار داشته که تعداد ۷۰۰ سکه تمام بهار آزادی از امید اسدبیگی دریافت شده است و ۵۰۰ سکه را فروخته است.

اولین جلسه دادگاه ویژه جرایم اقتصادی تعدادی از مدیران سابق بانک مرکزی در شعبه ۱۰۶۵ دادگاه کیفری دو آغاز شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از میزان؛ در ابتدای جلسه قاضی مسعودی مقام ضمن تفهیم مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری، گفت: متهمان پرونده امید اسدبیگی، مهرداد رستمی چگنی، مجتبی کحال‌زاده، جواد بصیرانی، اکبر لارجانی، فرشاد طالبی، مهدی توسلی، سید رسول سجاد، محسن صالحی، سید محمدرضا حسینی، فرزاد محمدی، اسدالله سیفی، شهریار دربانی، سید محمدرضا آل علی، موسی حسین‌زاده، محمدرضا قاعدی، میثم فرجام، محمد نوری، محمد بیرانوند، سید وحید حسینی، حمیدرضا مخبر و رضا انصاری هستند.

در ادامه قاضی از شاه محمدی نماینده دادستان خواست در جایگاه قرار گیرد و کیفرخواست را قرائت کند.

قرائت کیفرخواست

شاه محمدی نماینده دادستان گفت: متهم امید اسدبیگی ارتباط بسیار نزدیکی با دو نفر از مدیران سابق اداره اموال بین‌الملل بانک مرکزی به اسامی محسن صالحی و سید رسول سجاد داشته است؛ گزارش سازمان اطلاعات سپاه استان تهران نشان دهنده ارتباطات غیرمتعارف متهم امید اسدبیگی با سید رسول سجاد است، به نحوی که در زمان تعطیلی بانک مرکزی امید اسدبیگی یکی از افرادی بوده است که به دفتر متهم سید رسول سجاد رفت و آمد می‌کرد.

وی ادامه داد: گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بیان کننده آن است که متهم امید اسدبیگی جهت کارگزاری بانک مرکزی و تخصیص نوع ارز‌های دولتی برای واردات خط تولید شرکت رشوه‌هایی را به متهم رسول سجاد پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: متهم مجتبی کحال‌زاده به صراحت اظهار داشته شرکت معتمد پارسه و امید اسدبیگی در موارد متعدد مبالغی را به صورت سکه و ارز به مدیران سابق بانک مرکزی از جمله رسول سجاد و محسن صالحی پرداخت کرده‌اند به طوری که یک مرتبه تعداد ۵۰ عدد سکه تمام بهار آزادی به دستور امید اسدبیگی توسط یکی از مدیران سابق خود به نام سید وحید حسینی تهیه و در بانک مرکزی تحویل رسول سجاد شده است.

نماینده دادستان ادامه داد: متهم کحال‌زاده در اقاریرش از پرداخت ۵۰ عدد سکه تمام بهار آزادی برای دو ماه قبل از دستگیری و ۲۰۰ عدد سکه تمام بهار آزادی از سال ۹۱ تا ۹۶ و همچنین اینکه امید اسدبیگی بابت قرارداد کارگزاری تعداد ۲۰۰ عدد سکه تمام بهار آزادی به متهم محسن صالحی داده است، سخن گفته است.

نماینده دادستان گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته متهم امید اسدبیگی ارتباطات نزدیکی با رسول سجاد و محسن صالحی داشته است؛ همچنین متهم رسول سجاد نسبت به دریافت تعداد زیادی سکه بهار آزادی از متهم امید اسدبیگی اقرار داشته است. رسول سجاد اظهار داشته که تعداد ۷۰۰ سکه تمام بهار آزادی از امید اسدبیگی دریافت شده است و ۵۰۰ سکه را فروخته است.

وی یادآور شد: متهم محسن صالحی با به خدمت گرفتن افراد و ایجاد دفتر پوششی تحت عنوان کارگزاری بورس، با کارگزاران بانک مرکزی در این خصوص جلساتی داشته است؛ همچنین مشخص شد محسن صالحی یک ماه قبل از بازداشت از یکی از کارگزاران بانک مرکزی یک دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان دریافت کرده که سند خودروی خود به نام شوهر خواهرش یعنی محمدرضا حسینی است که این خودرو شناسایی و توقیف شد.

شاه محمدی ادامه داد: طبق تحقیقات صورت گرفته مشخص شد محسن صالحی به عنوان یکی از مدیران سابق بانک مرکزی از زمانی که سرپرستی یکی از اتاق‌های بانک مرکزی را برعهده گرفت، افرادی که به نامبرده مراجعه داشتند و او ارتباطات ناسالمی را برقرار می‌کرده و مبالغ نامشروعی را به صورت وجوه نقد و وجوه ارزی و دلاری و سکه‌های تمام بهار آزادی، املاک متعدد و ماشین‌های مدل بالا برای خود تحصیل و از ضعف نظارت سیستم بانکی استفاده می‌کرد.

نماینده دادستان در ادامه اظهارات یکی از مطلعین پرونده را قرائت کرد.

در ادامه این جلسه مطلع این پرونده گفت: محسن صالحی در بازار فارکس فعالیت داشته است و یک حساب ۳۰ هزار دلاری در اختیار ما قرار گرفت، محسن صالحی می‌خواست در ایران سرمایه‌گذاری فارکس را با این مطلع انجام دهد.

نماینده دادستان ادامه داد: بر اساس اظهارات این مطلع، ۲۰۰ هزار دلار تحویل محسن صالحی شده است که به نظر از متهم شهریار دربانی گرفته است. همچنین گفته است که یک میلیارد تومان به حساب اینجانب واریز شد که این مبلغ نیز از طریق محسن صالحی واریز شده است.

نماینده دادستان ادامه داد: این مطلع اظهار کرده است که ۲ فقره چک ۵۰۰ و ۷۰۰ میلیونی را از صالحی گرفتم و به حساب خود واریز کردم، در یک نوبت دیگر مبلغ ۳ میلیارد تومان چک بانکd واریز کردم که به نظر می‌رسد از محل فروش همان ۲۰۰ هزار دلار به دست آمده است.

نماینده دادستان اضافه کرد: این مطلع اظهار کرده است که ماشین BMW از طرف آل علی به محسن صالحی داده شده و به نام حسینی پلاک شده است و به مدت یک ماه در پارکینگ دفترمان ماند، این اواخر ۸ موتور سیکلت نیز به دفتر شرکت آورده شد که اعلام گردید در قبال طلب دریافت شده است.

نماینده دادستان ادامه داد: بنابر اظهارات سید محمدرضا حسینی که شوهرخواهر محسن صالحی است آمده است: محسن صالحی یک ماشین BMW به نام اینجانب زد و گفت به شما اطمینان دارم، این خودرو از طریق محمدرضا آل علی به محسن صالحی معرفی شد و حدود یک ماه در پارکینگ ماند و سپس به دستور محسن صالحی به همان نمایشگاه رفت.

اظهارات متهم اسدبیگی کارگزار رسمی بانک مرکزی

در ادامه دادگاه، متهم اسدبیگی گفت: بنده کارگزار رسمی بانک مرکزی بودم و طبق قرارداد کارگزاری که بسته بودم تلاش داشتم تا بتوانم منابع مسدود شده ارزی کشور را وارد کشور کنم و قرار بود بنده یک ضمانت تعهد پرداخت را به بانک مرکزی پرداخت کرده و در ازای آن ارز گرفته و کار کارگزاری انجام دهم.

وی ادامه داد: بنده ارتباط خاصی با صالحی و سجاد نداشتم و میزان کار کارگزاری بنده ۰.۳ و حتی ۰.۲ زیر قیمت کارگزاری دیگران بود.

وی افزود: بعد از آنکه با بحرانی روبرو شدم برای پرداخت حقوق پرسنل خود تنها راهم آن بود که از این ضمانت‌نامه استفاده کنم؛ لذا یورو‌های بانک مرکزی را برای حقوق مصرف کردم، موضوعی که در آن زمان جرم نبود.

این متهم مدعی شد: بعد از آن نزد سجاد رفتم و گفتم ضمانت‌نامه من اجرایی نگردد و ضمانت من را نگه دارید چرا که پول‌هایم به مشکل برخورد کرده است، لذا به من ضمانت دهید تا یورو شما را برگردانم. سجاد نیز به من گفت چند روزی را به شما مهلت خواهیم داد؛ اما سود پول را به نرخ روز حساب می‌کنیم، لذا ضمانت‌نامه بانکی را برای من نگه داشتند و سودش را حساب کردند. اما با توجه به بالا رفتن ارز بنده ۴۰ میلیارد تومان پرداخت کردم و ۳۰ میلیارد تومان ضرر کردم؛ سجاد چه تخلفی برای من انجام داده که من بخواهم به او رشوه بدهم؟

متهم اسدبیگی درباره ارتباط خود با صالحی گفت: روزی صالحی به من گفت: می‌خواهی برایت سهام بخرم چرا که من می‌توانم برایت کد بورسی بگیرم، لذا من یک و نیم میلیارد تومان با او معامله کردم و سهام بورسی خریدم. اما زمانی که در پرداخت حقوق با پرسنل خود با مشکل روبرو شدم از او خواستم سهامم را بفروشم که ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان ضرر کردم و لذا بینمان اختلاف حساب پیش آمد.

متهم اسدبیگی درباره پرداخت رشوه، گفت: موضوع پرداخت رشوه را قبول ندارم.

این متهم ادامه داد: در ۵ سال گذشته هیچ تسهیلاتی نگرفتم. سوال من این است وقتی کارمندی از هفت تپه که ۸ میلیون حقوق می‌گیرد چرا اصلا سرکار نمی‌رود، من روزانه ۸۰۰ میلیون حقوق می‌دهم در حالیکه سرکار نمی‌روم، اگر یکی دو ماه دیگر نیز سرکار نروم شرکت هفت تپه از بین می‌رود. اگر نماینده دادستان دلش برای کشور می‌سوزد من هم دلم برای کشور می‌سوزد، ۲۰ نفر می‌خواهند شرکت را دولتی کنند.

متهم اسدبیگی درباره جعل اسناد نیز گفت: هیچ جعلی انجام ندادم و مهر‌ها از دفتر من پیدا نشده است.

در ادامه قاضی از نماینده دادستان خواست توضیحات خود را بیان کند.

نماینده دادستان خطاب به متهم اسدبیگی گفت: من اسناد جعلی شما را در جلسات مختلف نشان دادم. جعل شما در دو مرحله بوده است؛ یکی در مرحله ثبت سفارش و جعل دیگر با همکاری رستمی صورت می‌گرفته است که در حوزه جعل پروانه سبز گمرکی و جعل برگه استعلام از گمرک خرم آباد است.

وی ادامه داد: شما گفتید باید مدال افتخار به من بدهند درحالی که دادسرای تهران به کسی که ارز دولتی را در بازار آزاد می‌فروشد و در بازار ارز کشور اخلال ایجاد می‌کند و رشوه داده و جعل می‌کند مدال افتخار نمی‌دهد بلکه برای او کیفرخواست صادر می‌کند.

شاه محمدی یادآور شد: شما از مسئولان نام می‌برید و در رسانه‌ها نیز فعال بوده و به دنبال حاشیه سازی برای پرونده خود هستید؛ پرونده شما شفاف است.

در ادامه نماینده دادستان خطاب به متهم اسدبیگی گفت: شما دنبال حاشیه نروید زمانی که اسناد ارایه می‌شود هیچ دفاعی ندارید، در مرحله مقدماتی اقرار کردید که رشوه پرداخت کردید.

نماینده دادستان کیفی پر از سکه را در دادگاه نشان داد و گفت: کتمان کافی است این‌ها قریب به ۴٠٠ سکه است که بسته بندی سکه‌ها مربوط به صرافی پسرعموی شماست؛ این سکه‌ها از منزل سجاد و صالحی کشف شده است.

وی افزود: کحال زاده گفته اسدبیگی به ما گفته بود به بانک مرکزی سکه دهید ما هم در مراحل مختلف رشوه دادیم.

نماینده دادستان درباره ضمانت نامه بانک سپه متهم اسدبیگی کفت: اسدبیگی کارگزاری است که اول ارز گرفته است و بعد از پروسه چندماهه بخشی از ارز را تحویل داده و بعد از آن ضمانت نامه اجرایی شده است.

در ادامه متهم اسدبیگی درباره سکه‌ها افزود: این صرافی متعلق به عمو و پسرعموی من است که افراد با سابقه‌ای هستند و در بهترین نقاط کشور صرافی دارند. بسیاری از افراد با آن‌ها کار می‌کنند، اما نمی‌توان به صرف اینکه برچسب صرافی پسرعموی من بر این سکه‌ها خورده من با این صرافی ارتباط دارم.

نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: بسیاری از پولشویی‌های شما به واسطه همین صرافی صورت گرفته است.

شاه محمدی گفت: امروز با افرادی مواجه هستیم که رشا را قرض یا سرمایه گذاری در بورس می‌دانند.

در ادامه متهم اسدبیگی گفت: اگر شما اسنادی دارید که ریالی از حساب من به حساب سجاد رفته به من نشان دهید.

رونمایی از “کیف اعجاب‎انگیز”

در این جلسه از “کیف اعجاب‎انگیز”  برخی مدیران سابق بانک مرکزی رونمایی شد.

تصاویری از رشوه‌های میلیاردی بدهکاران ارزی در قبال همکاری در بانک مرکزی با متهمان ارزی در زیر قابل مشاهده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *