پرونده قطور فدراسیون جهانی جودو علیه ایران در دادگاه عالی ورزش

By | ۱۳۹۹-۰۴-۲۵

هفته گذشته دادگاه عالی ورزش (CAS) طی بیانیه‌ای، تمامی رویدادهای مربوط به جلسات دادرسی این دادگاه بین‌المللی را تا ۱۶ نوامبر (۲۶ آبان‌) سال جاری اعلام کرد. در این فهرست، نشانی از مهم‌ترین درخواست‌های ورزش ایران برای دادرسی وجود نداشت.

یکی از پرونده‌هایی که ورزش ایران به دادگاه عالی ورزش برد، شکایت به تصمیم فدراسیون جهانی جودو برای تعلیق این فدراسیون ورزشی بود.

۲۸شهریور۱۳۹۸ فدراسیون جهانی جودو به دلیل آنچه «دخالت مستقیم سیاست در ورزش» خوانده بود، فدراسیون جودو ایران را از تمامی فعالیت‌های رسمی محروم کرد.

تعلیق فدراسیون جودو ایران، آن روزها و پیش از آغاز همه‌گیری کرونا، معنی از دست دادن مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان یعنی المپیک را هم داشت.

ماجرا از جایی آغاز شد که «سعید مولایی» مرد شماره یک آن روزهای جودو جهان، به دلیل فشار از تهران، اجازه رقابت با حریف اسراییلی خود را در رقابت‌های جهانی ژاپن به دست نیاورد. سعید مولایی مجبور شده بود یک بازی را تعمدانه ببازد تا در مرحله نهایی با حریف اسراییلی روبرو نشود.

سه روز بعدازاین شکست مصلحتی و اجباری، «ماریوس ویزر» رییس فدراسیون بین‌المللی جودو به روزنامه «آساهی» گفت: «مولایی تحت فشار بازی را باخته است و حتی خانواده‌اش تحت فشار بوده‌اند. سعید مولایی که در حال حاضر در آلمان به سر می‌برد، از فدراسیون جهانی جودو درخواست کمک کرده است.»

پس‌ازآن فدراسیون جهانی جودو، پرونده دخالت‌های سیاسی در جودو ایران را گشود و به‌سرعت فدراسیون ایران را تعلیق کرد.

این اتفاق، توام با دو واکنش عیان و پنهان بود. در قدم اول، فدراسیون جودو ایران از طریق کمیته ملی المپیک، شکواییه‌ای را تقدیم دادگاه CAS کرد و این حکم را «ناعادلانه» و «برگرفته از نفوذ اسراییل در فدراسیون جهانی جودو» خواند.

قدم دوم اما بی‌صدا برداشته شد. دی‌ ۱۳۹۸ «رضا صالحی امیری» رییس کمیته ملی المپیک ایران و «مسعود سلطانی‌فر»، وزیر ورزش و جوانان ایران به شهر «لوزان» سوییس رفتند تا با «توماس باخ» رییس کمیته بین‌المللی المپیک دیدار کنند.

طبق ادعای صریح توماس باخ، دو مقام ارشد ورزش ایران نه‌تنها پذیرفته بودند که تا آن روز دخالت‌هایی سیاسی در امور ورزش ایران صورت می‌گرفت که حتی تعهد کتبی داده بودند که دیگر هرگز ورزش ایران از سیاست‌های کلی نظام و عناد با اسراییل پیروی نکند.

لیستی که هفته گذشته دادگاه عالی ورزش منتشر کرد شاید بدترین اتفاق برای فدراسیون جودو ایران بود. فدراسیونی که البته شانسی برای پیروزی احتمالی در دادگاه ورزش و شکستن حکم تعلیق ندارد.

بااین‌حال خبرگزاری مهر امروز در گزارشی مدعی شد که کمیته ملی المپیک ایران از دادگاه عالی ورزش برای تشکیل یا عدم تشکیل دادگاه ویژه جودو ایران استعلام کرده است. نتیجه استعلام این بود که دادگاه مورد نظر، در تاریخ مقرر برگزار خواهد شد.

پیش‌ازاین قرار بود جلسه رسیدگی به پرونده تعلیق جودو ایران ۲۰ فروردین‌ماه در دادگاه CAS بررسی شود اما به خاطر شیوع ویروس کرونا و لغو پروازها این نشست به ۲۶ شهریورماه تغییر کرد.

خبرگزاری مهر هرچند برگزاری دادگاه در شهریورماه را به نقل از کمیته المپیک ایران تایید کرده، اما تاکید کرده است که مقامات دادگاه عالی ورزش در حالی نسبت به برگزاری به‌موقع نشست تاکید کرده‌اند که ادامه بحران کرونا همچنان موجب اعمال تصمیماتی برای محدودیت‌های پروازی و صدور ویزا خواهد شد.

در روزهایی که ایران مدعی شده است، دادگاه عالی ورزش باید متوجه استقلال فدراسیون جودو ایران شود، «آرش میراسماعیلی» رییس فدراسیون معلق ایران از رضا صالحی امیری به‌واسطه حمایتش از تصمیمات این فدراسیون تقدیر و تشکر رسمی کرد.

بخش اعظمی از امیدواری ایران برای پیروزی در دادگاه عالی ورزش به امضای تعهدی برمی‌گردد که در لوزان امضا شده بود. ایران تلاش خواهد کرد که از این تعهدنامه برای رفع تعلیق فدراسیون جودو استفاده کند.

بااین‌حال «ایران‌وایر» مطلع شده است که فدراسیون جهانی جودو در کنار دعوت از سعید مولایی برای شهادت دادن در مورد اتفاقاتی که برای او و خانواده‌اش در ایران افتاده بود، برخی از اظهارنظرهای مقامات عالی‌رتبه ایران را نیز به دادگاه عالی ورزش تحویل خواهد داد.

به‌صورت نمونه مهر ۱۳۹۸ آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر جمهوری اسلامی ایران در جمع ورزشکاران گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران در مسابقات ورزشی با نمایندگان رژیم غاصب شرکت نخواهد کرد و معتقدیم خود این کار که سال گذشته علیرضا کریمی نمونه‌ای از آن را انجام داد، یک قهرمانی واقعی است.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین مهر ۱۳۹۷ نیز گفت: «من می‌خواهم به شما بگویم مبادا شما را بترسانند. مبادا به شما بگویند که اگر فلان مسابقه را ندهید، اگر فلان کار را نکنید، اگر فلان‌جور ظاهر نشوید، فلان فدراسیون بین‌المللی، فلان تشکیلات بین‌المللی از شما ناراضی می‌شود. به دَرَک که ناراضی می‌شود. هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.»

بخش دیگری از امیدواری فدراسیون جهانی جودو برای پیروزی قطعی در دادگاه عالی ورزش، صحبت‌های خردادماه رضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک ایران است. او در فاصله شش ماه پس از امضای مخفیانه تعهدنامه برای دوری سیاست از ورزش و اجازه مبارزه ورزشکاران ایرانی و اسراییلی، این امضا و تعهد را تکذیب کرد.

برگزاری یا عدم برگزاری دادگاه عالی ورزش برای تعلیق فدراسیون جودو اتفاق خوشایندی برای ورزشی که حتی رییس آن بخش عمده‌ای از ثروت خود را از غرق شدن در سیاست‌های جمهوری اسلامی دارد، نخواهد بود.

آرش میراسماعیلی در المپیک آتن و درحالی‌که کاپیتان تیم ملی جودو ایران و پرچم‌دار کاروان بود، در اولین قرعه، به حریف اسراییلی خورد. کاپیتان تیم ملی جودو ایران می‌دانست که حق رقابت با حریف اسراییلی را ندارد، پس خودش مدعی شد که به وزن استاندارد نرسیده است.

او در بازگشت به ایران و در فرودگاه بین‌المللی تهران، مورد استقبال «غلامعلی حداد عادل»، رییس وقت مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان مجلس قرار گرفت. علی خامنه‌ای رهبر ایران در دیدار با ورزشکاران، با تجلیل از میراسماعیلی گفت: «در این قضیه جوسازی فراوانی شد تا این اقدام محکوم شود ولی این جوان مومن ایرانی توانست آن‌ها را در انفعال و در مقابل عمل انجام‌شده قرار دهد.»

همین‌طور سید «محمد خاتمی»، رییس جمهوری وقت مبلغی معادل ۱۲۵ هزار دلار امریکا جایزه نقدی به او پرداخت کرد. از سویی دیگر، «محمدباقر قالیباف»، شهردار تهران هم سال ۱۳۹۱ مجموعه‌ای را در بزرگراه «رسالت»، حدفاصل میدان رسالت و پل «سیدخندان» (محله مجیدیه) به نام آرش میراسماعیلی نام نهاد و این اقدام را جهت تشکر از مردی عنوان کرد که در حمایت از مردم فلسطین، با حریف اسراییلی مبارزه نکرده است.
ایران وایر: پیام یونسی‌پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *