اعتراض میلیونی به حکم اعدام سه معترض آبان با هشتگ «اعدام نکنید»؛ اختلال در اینترنت

By | ۱۳۹۹-۰۴-۲۵

ساعاتی پس از آنکه سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد دیوان عالی کشور حکم اعدام سه جوان را که در اعتراضات سراسری آبان حضور داشتند تایید کرده است، شمار زیادی از کاربران توئیتر با هشتگ «اعدام نکنید» توفان توئیتری به راه انداختند.

همزمان با گسترش این هشتگ در توئیتر و برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌های رصدکننده اینترنت در جهان خبر دادند که دسترسی به اینترنت در داخل ایران با اختلال روبه‌رو شده است.

نت‌بلاکس سایت ناظر اینترنت می‌گوید، این اختلالات از ساعت ۹:۳۰ شب به وقت تهران روی داد و بر استفاده از اینترنت تاثیر گذاشت. طبق این گزارش، اختلال در شبکه اینترنت در ایران به محدود شدن ارتباطات شهروندان منجر شد.

خبر تایید حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را ابتدا چند روز پیش یکی از وکلای آنها منتشر کرده بود و سخنگوی قوه قضائیه روز سه‌شنبه ۲۴ تیر رسما این خبر را تایید کرد.

جز این سه جوان، در روزهای اخیر خبرهای دیگری نیز درباره اعدام منتشر شده است: دیاکو رسول‌زاده و صابر شیخ عبدالله بامداد سه‌شنبه در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند؛ به گفته سخنگوی قوه قضائیه یک بازنشسته وزارت دفاع هفته گذشته اعدام شد؛ و به گفته سخنگو، حکم اعدام محمود موسوی مجد نیز «قطعی و لازم‌الاجرا» است.

کاربرانی که روز سه‌شنبه از پیام‌هایی با هشتگ «اعدام نکنید» نوشتند با وجودی که بر روی سه جوان معترض آبان‌ماه تمرکز داشتند اما به دیگر احکام اعدام در جمهوری اسلامی نیز اشاره می‌کردند.

شمار توئیت‌هایی که در آنها هشتگ «اعدام نکنید» درج شده بود تا بامداد روز چهارشنبه از مرز پنج میلیون توئیت گذشت. این رقم در حالی به دست آمده است که توئیتر در ایران فیلتر شده است.

مضمون توئیت‌ها نیز در درجه نخست بر اعتراض به اعدام متمرکز بود اما به مضامین دیگری نیز می‌پرداخت که از جمله آنها می‌توان به اعدام‌های گسترده در تاریخ جمهوری اسلامی، واکنش دوگانه مقام‌های جمهوری اسلامی، مقایسه دو برخورد متفاوت با اعتراضات آبان در ایران و اعتراضات اخیر در آمریکا اشاره کرد.

برخی نهادهای بین‌المللی و همچنین چهره‌های سرشناس فرهنگی و هنری نیز پیام‌هایی منتشر کردند. افزون بر آنان، برخی حساب‌های مشهور توئیتر نیز از هشتگ «اعدام نکنید» استفاده کردند. از جمله آنان می‌توان به حساب معروف «خداوند» اشاره کرد که در توئیتی نوشت: «ملاها به جای من حرف نمی‌زنند و اقدام نمی‌کنند».

اعتراضات آبان پارسال ابتدا در واکنش به سه برابر شدن قیمت بنزین آزاد در چند شهر آغاز شد اما بزودی به بسیاری از شهرهای ایران گسترش یافت و معترضان شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی سردادند.

این اعتراضات با سرکوب شدید روبه‌رو شد و به گفته رویترز، حدود ۱۵۰۰ کشته برجای گذاشت و هزاران تن نیز بازداشت شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تمامی گزارش‌ها درباره این اعتراضات را تکذیب کرده‌اند و بدون آنکه گزارشی از جزئیات بدهند، سرانجام به طور تلویحی از کشته شدن حدود دویست و بیست نفر سخن گفتند.

به گفته سازمان عفو بین‌الملل، بازداشت‌شدگان این اعتراضات نیز در معرض خطر شکنجه قرار دارند.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *