محاکمه محاکمه اسدالله اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی به اتهام دست‌داشتن در طرح بمب‌گذاری از چهارشنبه در بلژیک

By | ۱۳۹۹-۰۴-۲۵

محاکمه اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در اتریش و سه نفر دیگر که به دست داشتن در طرح بمب‌گذاری در گرد‌همایی سال ۹۷ سازمان مجاهدین خلق متهم شده‌اند، از روز چهارشنبه و با برگزاری جلسه تفهیم اتهام در بلژیک آغاز می‌شود.

اسدی متهم است که در تابستان سال ۹۷ با همکاری سه نفر دیگر طرحی برای بمب‌گذاری در گردهمایی ویلپنت پاریس را فرماندهی کرده است، طرحی که در آخرین ساعات ناکام ماند و او و سه نفر دیگر از سوی نیروهای امنیتی آلمان، اتریش و بلژیک بازداشت شدند.

دستگاه قضایی بلژیک پس از دو سال، به تحقیقات در مورد این طرح بمب‌گذاری خاتمه داد و پرونده اسدالله اسدی و سه همدست دیگر او را به اتهام دست داشتن در این عملیات بمب‌گذاری به دادگاه ارجاع کرد.

سازمان مجاهدین خلق نیز با انتشار اطلاعیه‌ای از برگزاری دادگاه چهار متهم در این ارتباط خبر داد و اعلام کرد که روز چهارشنبه، ۲۵ تیر ماه۱۳۹۹ محاکمه اسدالله اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی که «عملیات بمب‌گذاری در گردهمایی ویلپنت پاریس در ۹ تیر ۱۳۹۷ را فرماندهی می‌کرد، در بلژیک آغاز می‌شود» و «این نخستین‌بار است که یک دیپلمات در اروپا به خاطر مشارکت مستقیم در تروریسم محاکمه می‌شود.»

مقام‌های جمهوری اسلامی و از جمله بهرام قاسمی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ابتدا بازداشت اسدالله اسدی را انکار کرده و گفتند که افراد بازداشت شده، خود از اعضای سازمان مجاهدین خلق هستند. سپس  در مهر ماه سال ۹۷ بهرام قاسمی گفت که «اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده جمهوری اسلامی در آلمان از مصونیت کامل برخوردار است».

با این حال پس از آنکه دادگاهی در آلمان حکم استرداد اسدی را صادر کرد، دولت آلمان اسدالله اسدی دیپلمات به بلژیک تحویل داد.

خبر بازداشت این افراد و از جمله اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی، اولین بار از سوی بلژیک و آلمان، هم‌زمان با سفر حسن روحانی رییس‌‌جمهور ایران به اروپا، در روز دوشنبه یازدهم تیر ماه ۱۳۹۷ منتشر شدو دو کشور اعلام کردند که دستگاه‌های امنیتی آلمان و بلژیک «شش نفر از جمله یک دیپلمات جمهوری اسلامی مستقر در اتریش را به ظن تلاش برای بمب‌گذاری در نشست گروه مجاهدین خلق در پاریس بازداشت کرده‌‌اند.»

دادستانی بلژیک، همان زمان اعلام کرد که در چارچوب تحقیقاتی که در زمینه مبارزه با «تروریسم» از سوی دادستانی فدرال بلژیک انجام می‌شود، یک زن ۳۳ ساله و یک مرد ۳۸ ساله با حکم یک قاضی شهر «آنتورپ»، روز دوشنبه ۱۱ تیرماه ۱۳۹۷، (۲ ژوئیه۲۰۱۸) به زندان منتقل شدند.

بنابر اطلاعات ارائه شده از سوی دادستانی بلژیک، «این دو نفر روز شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷ و در حالی که ۵۰۰ گرم ماده منفجره استون پروکسید و چاشنی انفجاری در خودروی خود داشتند، از سوی پلیس بازداشت شدند».

در اطلاعیه سازمان مجاهدین خلق از اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در اتریش به عنوان «یک مامور ارشد وزارت اطلاعات و رییس ایستگاه وزارت اطلاعات در اتریش» نام برده شده و آمده که «اسدی در پوشش کنسول سوم، روز ۲۸ ژوئن ۲۰۱۸ شخصا یک بمب قوی را در لوکزامبورگ تحویل امیر سعدونی و نسیمه نعامی» برای کارگزاری در ویلپنت داده بود.»

این اطلاعیه تاکید کرده است که «این طرح بزرگ تروریستی که می‌توانست صدها قربانی بر جای بگذارد، در آخرین مرحله کشف و خنثی شد و امیر سعدونی و نسیمه نعامی ۳۰ ژوئن در حالی‌که بمب را به ویلپنت منتقل می‌کردند در بلژیک دستگیر شدند، مهرداد عارفانی در ویلپنت پاریس و اسدالله اسدی روز بعد در آلمان بازداشت و به قضاییه بلژیک تحویل شدند.»

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *