بازجویی و اعتراف‌گیری از دو دانشجو دانشگاه شریف در حضور مسئولان و نمایندگان دانشجویان

By | ۱۳۹۹-۰۴-۲۷

پس از گذشت بیش از ۳ ماه از بازداشت امیرحسین مرادی و علی یونسی، دو دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف تهران توسط نهادهای امنیتی، دوشنبه گذشته(۲۳ تیر) جلسه‌ای به درخواست این دانشگاه با مقامات قوه قضائیه ایران و مسئولان این پرونده و با حضور مسئولان، استادان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شریف برای بررسی وضعیت این دو دانشجوی زندانی برگزار شد که تبدیل به جلسه بازجویی و اعتراف‌گیری اجباری شد.

از راست: علی یونسی، امیرحسین مرادی

به نوشته انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف در این جلسه حدودا سه ساعته نمایندگانی از انجمن اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی مستقل، جامعه اسلامی، بسیج و شورای صنفی و یکی از اعضای هیات رئیسه دانشگاه، یک نفر از اعضای هیات علمی دانشکده فیزیک و دانشکده کامپیوتر و یک نفر به نمایندگی از بنیاد ملی نخبگان حضور داشته و از سوی قوه قضائیه نیز سرپرست دادسرای امنیت، بازپرس پرونده و کارشناس پرونده امیرحسین مرادی و علی یونسی حاضر بودند و دو دانشجوی زندانی هم پس از آغاز جلسه، به آن ملحق می‌شوند.

در خلال این جلسه فیلمی در سالن پخش می‌شود که مسئولان قوه قضائیه و بازجویان مدعی می‌شوند “فیلم جرائم این دو دانشجوست” و آن را “خراب‌کاری” می‌خوانند، هرچند به نوشته انجمن اسلامی دانشگاه شریف “در این فیلم، چهرۀ اشخاص مشخص نبود” و “مرادی و یونسی نیز دربارۀ فیلم‌ها تأیید و یا تکذیبی نکردند”.

در بخشی از جلسه امین ناصری، سرپرست دادسرای امنیت از علی یونسی، دانشجوی دستگیر شده می‌خواهد تا “دربارۀ فیلم‌ها توضیح دهد” اما “علی همان‌طور که گفته‌بود تمایلی به این کار نداشت” اما این مقام قضایی مجددا “اصرار” می‌کند و دانشجوی دستگیر شده را در مقابل بقیه مسئولان دانشگاه و دانشجویان برای اعتراف کردن تحت فشار می‌گذارد.

این مسئله با اعتراض نماینده انجمن اسلامی دانشجویان و نماینده بسیج دانشجویی مواجه می‌شود و امینی نماینده انجمن اسلامی می‌گوید که “به نظر می‌رسد ایشان(علی یونسی) با اصرارهای شما تحت فشارند و درخواست دارم این روند متوقف شود”.

این دانشجوی دانشگاه شریف به مسئولان قوه قضائیه می‌گوید: “ما نیز برای اعتراف‌گیری به این‌جا نیامدیم. لطفاً اجازه دهید در بیان مطالب راحت باشند”.

به نوشته سایت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف، نماینده بسیج دانشجویان نیز “خواستار توقف این روند” می‌شود.

علی یونسی، دانشجوی دستگیر شده در بخشی از این جلسه می‌گوید که “علاقه‌ای به حضور” در این جلسه نداشته و “مدت‌هاست که درخواست دارم وکیل داشته‌باشم و به دادگاه بروم و دفاع کنم”.

علی یونسی می‌گوید که درخواست آزادی با قید وثیقه دارد و “در حال حاضر نیز نگران خانواده‌ام هستم که مبادا مشکلی برایشان ایجاد شود”، پس از این سخنان ناصری، سرپرست دادسرای امنیت می‌گوید که “قرار نیست خانواده‌ات تحت‌تعقیب قرار بگیرند و جای نگرانی نیست”.

آقای یونسی در بخشی می‌گوید “اگر برخی افراد فکر می‌کنند که جرائم من هیچ بوده، نه این‌گونه نیست. خطایی بوده، اما نه در حدی که گفته شده. خیلی نمی‌خواهم دربارۀ این مسئله صحبت کنم”.

امیرحسین مرادی، دیگر دانشجوی دستگیر شده می‌گوید: “خیلی چیزها هست که می‌خواهم بگویم، اما اگر در این چند دقیقه توضیح دهم امکان‌پذیر نیست و حق مطلب ادا نمی‌شود”.

آقای جهانگیر، عضو هیات علمی دانشکده کامپیوتر از مرادی می‌پرسد: “چرا و چگونه درگیر این مسئله شدید” که آقای مرادی از پاسخ مجددا طفره می‌رود و می‌گوید: “همان‌طور که عرض کردم، این چیزی نیست که بتوانم در چند دقیقه بگویم و زمان زیادی می‌طلبد”.

آقای فاطمی‌زاده، نماینده دانشگاه شریف در این جلسه از قوه قضائیه درخواست می‌کند تا اجازه دهند “خانواده این دانشجویان با فرزندان‌شان دیدار و ملاقات کنند” و “حق دسترسی به وکیل انتخابی داشته باشند” و “حداکثر عفو و بخشش” مشمول آنان شود.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان نیز خطاب به مسئولان قوه قضائیه می‌گوید “ابهام و سؤال پیرامون این پرونده زیاد است” و “درست نیست که ما الان در این‌جا باشیم، اما خانواده‌هایشان بیش از ۳ ماه است که فرزندان‌شان را ندیده اند.”

یک دانشجوی دیگر که به نمایندگی از “انجمن اسلامی مستقل” در جلسه حضور داشته نیز گفته است: “ما با دو دانشجو طرف نیستیم. با یک سازمانِ جلادِ آدم‌کش طرف هستیم که باید پاسخ مناسب به آن‌ها دهیم”.

برخی دیگر از دانشجویان نیز نسبت به دادن وعده‌های آزادی به خانواده این دو دانشجوی دستگیر شده اعتراض کرده و ۶۰ روز انفرادی علی یونسی و امیرحسین مرادی را “نوعی شکنجه دانست”.

برگزاری دادگاه‌های نمایشی و جلسات بازجویی تلویزیونی در جمهوری اسلامی سابقه طولانی دارد اما این برای اولین بار است که اعتراف گیری اجباری و بازجویی در حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه انجام می‌شود.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، در نشست هفتگی خود در اردیبهشت ماه گفت “این افراد به گروه‌های ضد انقلاب وصل شدند” و با گروه “مجاهدین خلق” ارتباط داشتند.

وی گفته بود که “در بازرسی از منازل این افراد اقلام انفجاری کشف شد”.

علی یونسی ۲۰ سال دارد. او سال ۲۰۱۸، همراه با تیم ایران، مدال طلای مسابقات جهانی المپیاد نجوم را به دست آورد.

به گفته خانواده علی یونسی، او جمعه ۲۲ فروردین، همراه با دوازده مامور لباس شخصی در حالی که به شدت مضروب شده بوده و از ناحیه سر زخمی بوده، به خانه آورده می‌شود و پس از بازرسی خانه و ضبط کامپیوترها، موبایل‌ها بازداشت می‌شود.

شورای صنفی دانشجویان ایران در واکنش به بازداشت این دو دانشجو گفته بود که “ماموران لباس شخصی” امیرحسین مرادی و علی یونسی دانشجوی را “بدون ارائه هیچگونه حکمی و با ضرب و شتم” بازداشت کرده‌اند.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *