دلار هر روز رکورد می‌زند: این بار ۲۵ هزار تومان

By | ۱۳۹۹-۰۴-۲۸

در ادامه سقوط ارزش پول ملی ایران، نرخ دلار در بازار تهران به ۲۵ هزار تومان رسیده است.

وب‌سایت‌های غیررسمی که بهای ارزهای خارجی در کشور را ثبت می‌کنند، ظهر روز شنبه ۲۸ تیرماه بهای هر دلار آمریکا را ۲۵ هزار تومان اعلام کردند تا رکورد تازه‌ای در کاهش ارزش پول ملی ایران ثبت شود.

همین وب‌سایت‌ها قیمت سکه معروف به امامی را ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ثبت کرده‌اند.

قیمت دلار در ابتدای سال جاری ۱۶ هزار تومان و در ابتدای سال ۹۷ حدود ۴۷۰۰ تومان بود.

به‌رغم وعده‌های عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران، برای کنترل بازار ارز طی هفته‌های گذشته، افت ارزش پول ملی ایران کماکان ادامه دارد.

مقام‌های دولتی روحانی در روزهای گذشته از برنگشتن ارز حاصل از صادرات به عنوان کانون بحران نام برده‌اند و تلاش کرده‌اند با تهدید صادرکنندگان به برخورد قضایی، آنها را وادار کنند که ارز را به کشور برگردانند.

جمهوری اسلامی ایران که از اردیبهشت سال ۹۷ پس از خروج آمریکا از برجام، هدف شدیدترین تحریم‌های واشینگتن قرار گرفته در زمینه صادرات نفتی و غیرنفتی با مشکلات زیادی دست به گریبان است.

علاوه بر این، بحران شیوع کرونا و کاهش شدید صادرات غیرنفتی ایران به برخی کشورهای منطقه نیز در تشدید این بحران موثر بوده است.

پول ملی ایران از ابتدای سال ۹۹ تاکنون بیش از ۵۵ درصد از ارزش خود را از دست داده و رشد قیمت ارز و طلا در بازارهای آزاد ایران با شتاب زیاد ادامه دارد.

این افزایش در حالی است که دخایر ارزی ایران هم تحت تاثیر تحریم‌ها به شدت کاهش یافته و به گزارش موسسه دارایی بین‌المللی در دی‌ماه پارسال، این ذخایر به حدود ۷۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *