تصویرهای ماهواره‌ای از انفجار احتمالی در منطقه گرمدره در غرب تهران

By | ۱۳۹۹-۰۴-۲۹

بی‌بی‌سی به تصویرهای ماهواره‌ای از منطقه‌ای در غرب تهران دست یافته که آثار یک انفجار یا آتش سوزی را در منطقه گرمدره در غرب تهران نشان می‌دهد. تصویرهای ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این آتش سوزی یا انفجار در روز ۲۰ تیر رخ داده است. محل سوختگی حدود ۲۲ هزار متر مربع، تقریبا سه برابر یک زمین فوتبال وسعت دارد.

به دلیل شرایط آب و هوایی اولین تصویر از منطقه در روز ۲۴ تیر ۱۳۹۹، چهار روز بعد از انتشار گزارش‌ها گرفته شده است. این عکس محدوده‌ای سیاه رنگ را مقابل یک ساختمان در منطقه‌ای ظاهرا نظامی نشان می‌دهد. در تصویری که روز ۱۹ تیر از همین نقطه گرفته شده نشانه‌ای از این محدوده احتمالا سوخته شده وجود ندارد.

قابل کلیکنشانه‌های انفجار یا آتش سوزی در یک منطقه نظامی در گرمدره واقع در غرب تهران

حدود ساعت دو بامداد ۲۰ تیر ۱۳۹۹، گزارش‌هایی از شنیده شدن صدای یک انفجار بزرگ در غرب تهران در محدوده شهر قدس و گرمدره منتشر شد. اما مقامات وقوع انفجار در این منطقه را رد کردند. در گزارش‌هایی که شهروندان از محدوده شنیده شدن صدای انفجار در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بودند، محل حدودی انفجار “منطقه‌ای نظامی” در جاده کوهک برآورد شده بود. این جاده شهر قدس را به گرم‌دره وصل می‌کند.

بعضی از رسانه‌ها این منطقه را یکی از پایگاه‌های نیروی هوافضای سپاه پاسداران خوانده‌اند.

در روز ۲۰ تیر، ساعاتی بعد از انتشار گزارش‌ها صدای انفجار، خبرگزاری صدا و سیما مصاحبه‌ای با فروشندگان کنار خیابان در منطقه شهریار در غرب تهران منتشر کرد که می‌گفتند صدای انفجاری در این ناحیه شنیده نشده است. خبرگزاری فارس هم از قول لیلا واثقی، فرماندار شهر قدس، نوشته که هیچ حادثه یا انفجاری در شهر قدس یا گرمدره رخ نداده است. حسین حق‌وردی، نماینده شهریار و شهر قدس در مجلس ایران هم وقوع انفجار در این منطقه را تکذیب کرده بود.

پیش از این حادثه، انفجار در شرق تهران در تاریخ ششم تیر ۱۳۹۹ خبر ساز شده بود. مقامات ایران ابتدا اعلام کردند که حادثه انفجار چند مخزن گاز در پارچین در جنوب شرق تهران بوده است. اما بعد بررسی‌های بی‌بی‌سی نشان داد که محل انفجار یک محل ظاهرا نظامی در منطقه خجیر در شرق تهران بوده است.

بعد از آن‌هم در روز ۱۲ تیر ماه، گزارش‌هایی از یک آتش‌سوزی در تاسیسات غنی‌سازی نطنز منتشر شد. شورای عالی امنیت ملی ایران وقوع یک حادثه را تایید کرد اما گفت به دلیل ‘ملاحظات امنیتی’ دلیل آن را اعلام نمی‌کند. بعد از آن بی‌بی‌سی به تصویرهای ماهواره‌ای از محل حادثه دست یافت که وسعت حادثه را نشان می‌داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *