عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: علت حادثه نطنز «رخنه حراستی» بوده است

By | ۱۳۹۹-۰۵-۰۱

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران می‌گوید علت حادثه در سایت هسته‌ای نطنز «رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی» بوده است.

جواد کریمی قدوسی روز چهارشنبه اول مرداد به سایت «خانه ملت»، وابسته به مجلس شورای اسلامی، گفته که «گزینه رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی جمع‌بندی قطعی ما است».

این نماینده مجلس «برخورد یک شی از خارج به این مجموعه» را رد کرده است.

مرکز سانتریفوژ ایران در نطنز قبل از حادثه (راست) و بعد از حادثه

او گفته است: «اگر از بیرون شی با این نقطه برخورد می‌کرد، می‌بایست قطعاتی از آن مشاهده شود که طبق بررسی‌ها مطلقا چیزی یافت نشده است».

کریمی قدوسی توضیح بیشتری درباره «رخنه» در حراست و حفاظت از سایت نطنز نداده است.

اظهارات این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با گزارش ۱۵ تیرماه روزنامه «نیویورک تایمز» همخوانی دارد که به نقل از یک فرمانده سپاه پاسداران، بدون ذکر نام او، نوشت که «انفجار یک بمب قوی در داخل ساختمان موجب وارد شدن خسارات سنگین به تاسیسات نطنز شده است».

آقای کریمی قدوسی که همراه با گروهی از نمایندگان از تاسیسات نطنز و محل حادثه بازدید کرده است، در بخش دیگری از اظهاراتش گفته که «بررسی محل حادثه جز اهداف سفر ما بود. در نقطه‌ای که خرابکاری انجام شده است، تیم‌های ویژه در حال بررسی بودند، متاسفانه بیشتر آسیب‌پذیری داخلی را تشخیص دادیم».

او افزوده است: «احتمال پرواز و برخورد شی مشکوک و خارج از حصار تقریبا به‌دست نیامده است و آنچه درباره احتمال جاسازی شی در دستگاه‌ها از غرب گفته شده، با آنچه که ما دیدیم و شدت حادثه تطبیق نداشت».

رسانه‌های ایران نیز پیشتر در گزارش‌های مختلف، گزینه حمله هوایی یا حملات سایبری به عنوان دلیل بروز حادثه در تاسیسات نطنز را رد کرده بودند.

روزنامه همشهری ۱۷ تیرماه در این زمینه نوشت: سایت نطنز به‌وسیله تیربارهای پدافندی «تحت مراقبت دائمی» است و «سامانه‌های پدافندی قدرتمند ایران از جمله اس-۳۰۰ عمدتا در دیگر نقاط کشور و نزدیک مرز‌ها و مراکز حساس‌تر مستقر هستند» و به همین دلیل حمله هوایی به آن «تقریبا غیرممکن» است.

ایران حادثه دوازدهم تیرماه در تاسیسات نطنز را تایید کرده، اما هنوز درباره دلیل آن توضیحی نداده است.

شورای عالی امنیت ملی ایران یک روز بعد گفت که علت این حادثه مشخص شده ولی به دلیل «ملاحظات امنیتی» فعلا اعلام نمی‌شود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، هم ۳۱ تیرماه گفت: «حادثه نطنز پیچیدگی خاص خود را دارد و کارشناسان باید به جمع‌بندی قطعی برسند و سپس سازمان انرژی اتمی نتیجه را اعلام خواهد کرد».

فابین هینتس، کارشناس برنامه موشکی ایران در مؤسسه میدلبری کالیفرنیا، ساعاتی پس از بروز حادثه نطنز در توئیتی نوشت که محل «حادثه» مرکز مونتاژ سانتریفوژ ایران بوده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی گمانه‌زنی کرده است که این رخداد «برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال با تاخیر مواجه می‌کند».

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *