حسن روحانی: دوگانگی عزاداری و سلامتی نادرست است

By | ۱۳۹۹-۰۵-۰۵

حسن روحانی می‌گوید سوگواری‌‌‌‌ ماه محرم باید در همه شهرها، با “عظمت و شکوه”، تراکم کمتر و مراعات پروتکل‌های بهداشتی انجام شود. هم‌زمان امام جمعه مشهد از بی‌تدبیری دولت در تعطیلی نماز جمعه، بستن حرم و مساجد شکایت کرد.

در تازه‌ترین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران بر لزوم برگزاری عزاداری‌های محرم در همه مناطق کشور تاکید کرد. او با استناد به تجربه ماه رمضان در ایام کرونا گفت مراسم چه در شهر و روستا، چه در مناطق قرمز یا سفید باید انجام شوند: «اما زمان عزاداری وجود ماسک و مواد ضدعفونی کننده و یک فضای باز و فاصله‌گذاری هم لازم است.»

روحانی با اذعان به مشکلات اقتصادی و بهداشتی و فشار‌های ناشی از فاصله‌گذاری اجتماعی، مردم را به تحمل شرایط دعوت کرد و گفت: «وقتی می‌گوییم عروسی و عزا باشد ولی مراسم پرجمعیت نباشد، معلوم است که مردم از لحاظ عاطفی در فشار قرار می‌گیرند.»

او تعطیلی کسب و کار و تشدید ممنوعیت‌ها را ناممکن و اولویت کشور را نیازهای بهداشتی و غذایی خواند. روحانی خواستار تبلیغ اصول بهداشتی و تلاش برای ادامه تولید شد و گفت: «وقتی به مردم می‌گوییم باید در اجتماعات از ماسک استفاده کنید باید تولید ماسک به وفور و با قیمت مناسب انجام شود و وزارت صمت اینجا مسئولیت سنگینی دارد.»

روحانی توصیه کرد که زمان کوتاه‌تری برای مراسم محرم در نظر گرفته شود: «بعضی روزها برای ما ویژه است مانند تاسوعا، عاشورا و اربعین. ایام عزاداری می‌تواند چهار روز یا پنج روز باشد و زمان عزاداری را کوتاه کنیم اما اصل عزاداری ان شاءالله با شکوه و عظمت خواهد بود.»

او تاکید کرد که میان مبلغین، حوزه علمیه، سازمان‌های تبلیغاتی، وزارت کشور و وزارت بهداشت و درمان، تلاش‌های خوبی صورت گرفته و کسی نمی‌تواند بین دین و علم فاصله بیندازد.

این سخنان یک روز پس از انتقاد تند امام جمعه مشهد از “بی‌تدبیری دولت در مدیریت ارتباطات” بیان شده‌اند.

احمد علم الهدی با شکایت از حذف شش ماهه تریبون نماز جمعه، از شورای سیاست‌گذاری نماز جمعه خواست در زمینه “حفظ پایگاه‌ها و ارزش‌های انقلابی” تصمیم قطعی بگیرند.

او گفت: «اگر تا آخر سال بخواهیم با همین مدیریت حذف و محدودسازی در فعالیت‌ها و ارتباطات زندگی کنیم خسارت‌هایی به بار می‌آید که از خسارت جانی ویروس شاید به مراتب بیشتر و غیرقابل تحمل‌تر باشد.»

امام جمعه مشهد افزود: «بستن در حرم و بازار و مساجد و دستگاه‌های تفریحی و تعطیلی نماز جمعه، علاج قضیه نیست، مدیریت بر حسب بی‌تدبیری است… در مشهد به خاطر قطع زائر، جریان فشار اقتصادی مردم را مستاصل کرده و باید فکری کرد.»

این در حالی است که معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرده که ابتلا به کرونا در مشهد ۳۰۰ درصد بیشتر شده و ۲۰ درصد بیماران بستری در مراکز درمانی این شهر را مسافران و افراد غیربومی تشکیل می‌دهند.

ایرج حریرچی از شهروندان خواسته که برای حفظ سلامت خود و دیگران، به مشهد سفر نکنند. او هم‌چنین مردم را به “نذر ماسک” دعوت کرده و گفته که در شرایط فعلی و در مناسبت‌های مذهبی پیش رو، مردم می‌توانند نذورات خود را به تامین و توزیع ماسک اختصاص دهند.

قرار است از روز شنبه چهارم مرداد، نماینده ویژه وزیر بهداشت به همراه پنج تن از مدیران ارشد وزارت بهداشت، برای نظارت بر مراکز درمانی شهر، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مستقر شوند.

بحث بر سر شعائر دینی و مدیریت جامعه در بحران کرونا در حالی جریان یافته که آمار مرگ و میر ناشی از کووید – ۱۹ در این کشور از سه هفته قبل سه رقمی است. حسن روحانی پیش‌تر نیز مراسم محرم را “نیاز روحی غیرقابل انکار” خوانده بود اما معاون وزارت بهداشت خواستار به حداقل رساندن اجتماعات در این ایام است.

ایرج حریرچی هشدار داده که نرخ مرگ و میر در پاییز و زمستان، از تابستان بیشتر خواهد بود و چاره‌ای جز این نیست که مناسبات اجتماعی تغییر کنند: «باید از تمامی ظرفیت‌ها اعم از روحانیون، ریش‌سفیدان، نهاد خانواده، سلبریتی‌ها و… برای تغییر نگرش مردم و کاهش تماس اجتماعی استفاده کرد.»
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *