معصومه ابتکار وقف بخشی از کوه دماوند را غیرقانونی خواند

By | ۱۳۹۹-۰۵-۰۶

انتشار خبر وقف بخشی از کوه دماوند با واکنش‌های زیادی روبرو شده و ابتکار می‌گوید این کار مطابق قانون امکان‌پذیر نیست. گفته می‌شود کوه دماوند به ۱۱ بخش تقسیم شده و برای یک بخش آن سند وقفی با نام اداره اوقاف صادر شده است.

سازمان اوقات می‌گوید: زمین وقف شده بخشی از کوه دماوند نیست، بلکه بخشی از یک مرتع است

چند روز پیش رسانه‌های ایران از صدور یک حکم قضایی مبنی بر واگذاری ۵۶۰۰ هکتار از جنگل‌های “آق مشهد” ساری به یک شخص به عنوان وقف خبر دادند که موجب شگفتی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری

معصومه ابتکار

کشور به‌عنوان متولی حفاظت از منابع طبیعی شد و اعتراض دوستداران طبیعت را به دنبال داشت.

نسخه آنلاین روزنامه همشهری یک‌شنبه پنجم مرداد از ماجرای دیگری گزارش داده که به مراتب شگفت‌انگیزتر به نظر می‌رسد؛ صدور سند وقفی برای بخشی از کوه دماوند به نام اداره اوقاف. سازمان اوقاف عصر یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای این خبر را تکذیب کرد.

بنابر این گزارش سازمان منابع طبیعی در پی جانمایی و ثبت کوه دماوند با ارائه نقشه ۱۱ پلاک از قله کوه تا اراضی دامنه آن بوده است که تا کنون برای ۱۰ پلاک آن به عنوان اثر ملی طبیعی سند صادر شده اما بر سر یک پلاک با اداره اوقاف مناقشه داشته است.

ظاهرا اداره اوقاف با ارائه سندی موافق شده رای دیوان عالی کشور را به نفع خود کسب کند و یک پلاک کوه دماوند را به عنوان وقف به ثبت برساند.

معصومه ابتکار، رئیس پیشین سازمان حفاظت از محیط زیست می‌گوید کوه دماوند با مساحتی بالغ بر ۲ هزار و ۹۵۰ هکتار در سال ۱۳۸۱ به عنوان “اثر طبیعی ملی” ثبت شد و به مجموعه مناطق تحت مدیریت این سازمان پیوست.

دماوند با عالی‌ترین جایگاه حفاظتی

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در یک پیام توئیتری نوشت: «اثر طبیعی ملی عالی‌ترین رده حفاظتی است که بر اساس قانون هیچ گونه امکان واگذاری یا بهره‌برداری ندارد.»

اختلاف سازمان جنگل‌ها و مراتع و اداره اوقاف بر سر بخشی از کوه دماوند حدود ده سال سابقه دارد. سازمان جنگل‌ها کاربری این بخش را ملی اعلام کرده که بر این اساس هر گونه دخل و تصرف در آن ممنوع است اما اداره اوقاف با طرح شکایت توانسته برای آن به عنوان اراضی وقفی سند بگیرد.

انتشار خبر وقف بخشی از دماوند در شبکه‌های اجتماعی هم بازتاب گسترده‌ای داشته و کاربران نوئیتر به هشتگ “دماوند وقفی نیست” به آن واکنش نشان داده‌اند.

سازمان اوقاف: زمین وقف شده بخشی از یک مرتع است

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سازمان اوقاف و امور خیریه عصر یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای ثبت سند برای بخشی از کوه دماوند را تکذیب کرد و انتشار خبر آن را “مصداق بارز تشویش اذهان عمومی” خواند.

این بیانیه می‌گوید: «کوه دماوند جز اراضی انفال است و منطقا طبق قاعده فقهی “لا وقف الا فی ملک” قابلیت ملکیت و به تبع آن وقف شدن را ندارد. انتشار این خبر مصداق بارز تشویش اذهان عمومی است که معمولا از سوی رسانه‌های ضد انقلاب به چنین اخبار کذبی دامن زده می‌شود.»

سازمان اوقاف در واکنش به این خبر اعلام کرد که زمین وقف شده بخشی از کوه دماوند نیست، بلکه بخشی از یک مرتع است.

برخلاف این ادعا خبر وقف بخشی از دماوند پس از انتشار گسترده در رسانه‌های داخلی در خارج نیز منتشر شد. سازمان اوقاف در عین حال اذعان کرده که سند یاد شده مربوط به وقف قریه و مراتع ملار “در اطراف کوه دماوند است و به هیچ وجه شامل خود کوه دماوند نمی‌شود”.

کوه دماوند بلندترین کوه ایران است و در بخش مرکزی سلسله کوه‌های البرز در جنوب دریای خزر قرار دارد. دماوند سال ۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

این کوه آتشفشانی در بلندترین قله خود حدود پنج هزار و ۶۱۰ متر ارتفاع دارد و در اساطیر ایران بارها به آن اشاره شده و در افسانه‌های کهن محل به بند کشیدن ضحاک معرفی شده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *