مدرک در ازای پول: رواج جعل مدرک در دانشگاه آزاد

By | ۱۳۹۹-۰۵-۰۸

دانشگاه آزاد بحران کرونا را بهانه‌ای برای گران کردن شهریه‌های خود کرده است. اکنون گزارش‌هایی منتشر شده‌اند که بر اساس آن‌ها مؤسساتی با دریافت مبالغ کلان، هم به‌شکل رسمی جوانان را وارد دانشگاه آزاد می‌کنند و هم مدرک این دانشگاه را با مُهر آن صادر می‌کنند.

روزنامه شهروند در گزارشی از ثبت‌نام جوانان در دانشگاه آزاد و صدور مدرک این دانشگاه در ازای دریافت میلیون‌ها تومان خبر داده است.

در این گزارش از مؤسسات و افرادی که نام‌ها آن‌ها منتشرنشده یاد شده است که در این زمینه‌ها فعالیت دارند و مردم را سرکیسه می‌کنند.

یک مؤسسه «با هزینه‌ای حدود ۲۴‌میلیون تومان و در مدت زمانی بسیارکوتاه مدرک دانشگاه آزاد را می‌دهد» و «در مقابل گرفتن ۶۵‌ میلیون تومان برای رشته‌های مهندسی و حدود ٢۴‌ میلیون تومان برای رشته‌های انسانی و … فرد به صورت رسمی دانشجوی دانشگاه آزاد می‌شود».

از روز اول ثبت‌نام نیز «برای فرد کارت دانشجویی، کارت ورود به جلسه آزمون و کارت صندوق رفاه دانشجویی صادر می‌شود و به این ترتیب نامش در کنار سایر دانشجویان دانشگاه قرار می‌گیرد؛ اما به‌‌عنوان یک دانشجوی انتقالی که از واحدی به واحد دیگر منتقل شده است».

یکی از مسئولان این مؤسسه می‌گوید:

«این واحد دانشگاه آزاد که اطراف تهران است، ۱۲۰ واحد برای دانشجویانی که پول می‌دهند سابقه می‌زند و ۲۰ واحد را انتقالی در نظر می‌گیرد و به این ترتیب فرد بدون حضور در کلاس‌ها و تنها با شرکت در جلسه امتحان ترم آخر می‌تواند مدرکش را با مُهر و امضا و تأیید دانشگاه دریافت کند. سئوالات و جواب‌های آزمون پایان ترم را هم ما به شما می‌دهیم، تمام واحدها را معاون دانشگاه مطابقت می‌زند و به این ترتیب صددرصد تضمینی فارغ‌التحصیل می‌شوید.»

این‌که مُهر و امضا و تأیید دانشگاه آزاد چگونه پای مدارک جعلی می‌نشینند و کارت رسمی این دانشگاه چگونه صادر می‌شود، روشن نیست.

فرد وابسته به این مؤسسه می‌گوید مؤسسه‌شان بسیار معتبر است و «تنها کار سالم را در کشور» انجام می‌دهد و «سایر مؤسسات یا مدارک جاهایی که قول مدرک با قیمت ۱۷-۱۸‌ میلیون تومان را می‌دهند، جعلی است».

یک مؤسسه دیگر مدرک لیسانس در هر رشته را با مُهر دانشگاه غیرانتفاعی هشت‌ میلیون تومان و کارشناسی ارشد ۱۵‌ میلیون تومان ‌می‌دهد:

«لیسانس دانشگاه پیام‌نور ۱۵‌ میلیون و ارشد ۳۰‌ میلیون است. لیسانس دانشگاه آزاد را هم می‌توانید با ۳۰‌ میلیون و ارشد را با ۴۵‌ میلیون تومان بخرید. قیمت مدرک پزشکی، پیراپزشکی و مهندسی پزشکی متفاوت است و با ۷۰‌ میلیون تومان می‌توانید آن را تهیه کنید. اصل مدرک همراه با ریزنمرات با مهر برجسته وزارت علوم ظرف یک هفته به هر آدرسی که بدهید ارسال می‌شود. مدرک کارشناسی ارشد هم یک هفته زمان می‌برد تا به دستتان برسد.»

این «کاسبی‌ها» با تأیید و مُهر دانشگاه آزاد و وزارت علوم در حالی رواج دارد که دانشگاه آزاد نیز به بهانه همه‌گیری ویروس کرونا شهریه ترم تحصیلی سال آینده را افرایش داده است.

هیئت امنای دانشگاه آزاد می‌گوید برگزاری کلاس‌های مجازی هزینه‌بر است و همه‌گیری کرونا درآمدهای غیرشهریه‌‌ای را هم کاهش داده است. دانشجویان نسبت به افزایش شهریه‌ها اعتراض کرده‌اند.

با مرگ علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس پیشین هیئت امنای دانشگاه آزاد و رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۱۹ دی ۱۳۹۵، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، علی ولایتی، مشاور خود در امور بین‌الملل را به سرپرستی هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد برگزید و ولایتی نیز همفکران خود را به سمت‌های مختلف این دانشگاه منصوب کرد و گروه زیادی از استادان دانشگاه آزاد، از جمله باقر ساروخانی، مصطفی ازکیا، صادق زیباکلام، رضا داوری اردکانی، گودرز افتخار جهرمی برکنار شدند. در این مدت تلاش هیئت امنای دانشگاه آزاد شتاب بیشتر به روند اسلامی کردن این دانشگاه بوده است.

گزارش روزنامه شهروند درباره جعل مدرک در دانشگاه آزاد در حالی منتشر شده است که این روزها دادگاه امیررضا ثابت، معروف به «سلطان جعل مدرک» و ۱۴ متهم دیگر این پرونده موسوم به پرونده «هلدینگ آفتاب» در مشهد در حال برگزاری است.

‌امیررضا ثابت سال ۹۷ در مشهد دستگیر شد. اتهامات او و متهمان پرونده ۳۵ جلدی «هلدینگ آفتاب»، علاوه بر مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای و اخلال در نظام اقتصادی از طریق فرار مالیاتی و پولشویی، مشارکت در جعل مدارک تحصیلی دانشگاه‌های خارجی و مؤسسات آموزش عالی، جعل مُهر وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و مُهر تأیید مدارک این وزارتخانه و نشر اکاذیب رایانه‌ای نیز هست.

جعل مدرک دانشگاهی سال‌هاست که در ایران و در میان مسئولان جمهوری اسلامی متداول است. این پدیده به‌ویژه در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد برجسته شد اما بعد مشخص شد که در دوران اصلاحات نیز گروهی از مسئولان کشوری مدارک خود را جعل کرده بودند.

در ماه‌های اخیر نیز جعل مدرک تحصیلی چند تن از نمایندگان مجلس یازدهم از جمله غلامرضا تاجگردون و سینا کمالخانی نیز مطرح شد.

مهرداد بذرپاش، رئیس جدید دیوان محاسبات کشور نیز در روزهای اخیر متهم شده بود که با جعل مدرک برای خود سابقه مدیریتی تراشیده و سه سال به سوابق شغلی خود افزوده است.
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *