راستی‌آزمایی؛ آیا ماهواره ایران از پایگاه آمریکا در قطر تصویربرداری کرده است؟

By | ۱۳۹۹-۰۵-۰۹

سمت راست: تصویر ادعایی ماهواره نور – سمت چپ: تصویر گوگل در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵)

خبرگزاری تسنیم، مرتبط با سپاه پاسداران، تصاویری ماهواره‌ای از پایگاه هوایی العدید آمریکا در قطر منتشر کرده و مدعی شده که این تصاویر را ماهواره نور در جریان مانور روزهای اخیر رصد کرده است.

بررسی‌های بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که تصویرهای منتشر شده در رسانه‌های ایران، از نظر کیفیت و جزئیات، شبیه عکس‌هایی است که شرکت گوگل از پایگاه العدید در سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر کرده است. این عکس‌ها به صورت رایگان از طریق اپلیکیشن گوگل ارث در دسترس است.

برای مقایسه تصویر‌های بالا را که رسانه‌های ایران مدعی شده‌اند ماهواره نور از پایگاه العدید گرفته، با تصویری که گوگل از رصد دسامبر ۲۰۱۶ میلادی (آذر ۱۳۹۵) منتشر کرده مقایسه کنید.

شباهت دو تصویر در زاویه نگاه از مدار زمین و جزئیات مشخص است. این تصویرها را ماهواره‌های شرکت ماکسار در اختیار گوگل قرار داده‌اند. این شرکت صاحب ماهواره‌هایی در رده تجاری و علمی است که در حال حاضر قادرند با دقت چند متر از سطح زمین تصویربرداری کنند.

سمت راست: تصویرهای ادعایی ایران از پایگاه آمریکا در قطر. سمت چپ: تصویر ماهواره‌ای گوگل از این پایگاه در سال ۱۳۹۵ شباهت جزئیات دو تصویر قابل توجه است

همچنین تصویرهای ماهواره‌ای روزهای اخیر که به دست بی‌بی‌سی رسیده نشان می‌دهد که شکل قرار گرفتن هواپیماها در پایگاه هوایی العدید آمریکا در قطر، ارتباطی با تصویرهای منتشر شده در رسانه‌های ایران ندارد.

علاوه بر آن تصویرهای ماهواره‌ای نشان می‌دهد که شرایط جوی روزهای ششم و هفتم مرداد (روزهای مانور) باعث شده تصویر واضحی از پایگاه هوایی آمریکا در قطر برداشته نشود.

تصویرهای بالا تنها تصاویری است که در روزهای اخیر از پایگاه آمریکا در قطر رصد شده‌اند

بی‌بی‌سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *