مشاور علی لاریجانی: او از طرف رهبر ایران در توافق ۲۵ ساله ایران و چین نقش ویژه داشته

By | ۱۳۹۹-۰۵-۰۹

مشاور علی لاریجانی، رییس سابق مجلس ایران تایید کرده است که آقای لاریجانی از طرف آیت‌الله علی خامنه‌ای “نقش ویژه‌ای” در مدیریت “قرارداد راهبری” ایران و چین داشته است.

پیش‌تر چند مقام دیگر هم برای اینکه بگویند رهبر ایران در جریان جزئیات مذاکرات با چین بوده، از نقش علی لاریجانی در این توافقنامه جنجالی صحبت کرده بودند؛ اما امروز روزنامه شرق، چاپ تهران، به نقل از منصور حقیقت‌پور، مشاور علی لاریجانی نوشت: “او برای پیگیری این قرارداد مهم، مدنظر رهبر انقلاب بود تا بتواند مناسبات ایران و چین را در این قرارداد مدیریت کند تا سندی اجرایی و عملیاتی به ثمر بنشیند.”

این عکس مربوط به دیدار علی لاریجانی و شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین در سال ۱۳۹۴ در تهران است

آقای حقیقت‌پور از اعتماد رهبر ایران به علی لاریجانی و “نقش ویژه” او در توافق ۲۵ ساله ایران و چین سخن گفته است.

علی لاریجانی تا اردیبهشت امسال رئیس مجلس بود و بعد از آن با حکم رهبر ایران مشاور او و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شد.

از زمان انتشار گزارش‌ها درباره امضای تفاهم‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین، دولت ایران به شدت از سوی افکار عمومی تحت فشار بوده و حتی از سوی منتقدان به بستن یک قرارداد به گفته آنها “پنهان” و “ضد منافع ایرانیان” متهم شده است. در این میان بعضی مقام‌های دولتی و چهره‌های سیاسی تاکید کرده‌اند که رهبر ایران حامی امضای این قرارداد بوده است.

حدود ده روز پیش، مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین هم در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که رهبر ایران زمانی که علی لاریجانی رئیس مجلس بود، او را به همراه حسین آقامحمدی مشاور اقتصادی‌ خود به چین فرستاد تا پیام نظام را برای بازسازی روابط اقتصادی دو کشور ببرد.

علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر آقای خامنه‌ای است و او هم اخیرا از امضای قرارداد با چین حمایت کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین (سمت راست) در تلویزیون گفت ‘سر نخ قصه توافق ایران و چین دست آقای لاریجانی بوده است’

آقای حریری در پشت صحنه این برنامه که ویدیوی آن منتشر شد، گفته بود که خودش در این سفر حضور داشته و در جریان بوده که “کلمه به کلمه مذاکرات با رهبر چک می‌شده است.”

آقای حریری گفته بود در این سفر به جای دولت دو نفر به نمایندگی از رهبر مذاکره می‌کردند که نشان‌دهنده این است که می‌خواستند “پیام نظام را به چینی‌ها بدهند نه پیام دولت. چون دولت که در این مملکت کاره‌ای نیست.”

قبلا در اسفندماه ۱۳۹۷ جواد ظریف از سفر علی لاریجانی به چین نوشته بود: “آقای لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی را تا پکن همراهی کردم. صحبت‌هایی مهم با رئیس‌جمهور شی و رهبری چین بر سر شراکت استراتژیک گسترده میان دو کشور انجام شد. موضوع اصلی این صحبت‌ها، نقش ایران در ایجاد راه ابریشم جدید و همچنین تداوم همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی بود.

آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۹۴ در دیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، توافق برای یک روابط استراتژیک ۲۵ ساله را “کاملاً درست و حکمت‌آمیز” خوانده بود. او همچنین گفته بود جمهوری اسلامی ایران “هیچ‌گاه همکاری‌های چین در دوران تحریم را فراموش نخواهد کرد.”

از مفاد تفاهم ایران و چین چهار متن متفاوت منتشر شده که می‌توانید اینجا بخوانید: از توافق ۲۵ ساله ایران و چین چه درز کرده؟

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *