زندان قرچک: خودکشی سه زندانی زن در ۱۰ روز

By | ۱۳۹۹-۰۵-۱۰

ندامتگاه شهر ری، معروف به زندان زنان قرچک ورامین، یکی از بدنام ترین زندان های ایران است. در آخرین گزارش از این زندان، سه زندانی زن طی ۱۰ روز گذشته به دلایل مختلف اقدام به خودکشی کردند.

بنا به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) که پنجشنبه ۹ مرداد منتشر شد، سه زندانی زن در زندان قرچک طی ۱۰ روز گذشته خودکشی کرده اند. اطلاع دقیقی از علت این خودکشی‌ها در دست نیست، اما شرایط نامناسب زندان جزو علت‌های اصلی آن عنوان شده است.

ندامتگاه شهر ری معروف به زندان قرچک ورامین

یکی از این سه زن زندانی که مشکوک به ابتلا به بیماری کرونا بود، با چادر خود را در سرویس بهداشتی بند نظارت (باشگاه) حلق آویز کرد و جانش را از دست داد. به گزارش هرانا هویت این زندانی منیره بهرامی، متولد سال ۱۳۶۶است که در زندان قرچک محبوس بود.

منیره بهرامی حدود سه ماه پیش بازداشت و از آن زمان تاکنون به صورت بلاتکلیف در بازداشت به سر می‌برد. گفته می‌شود این زندانی از مدتی قبل مشکوک به بیماری کرونا بود و اقدام به خودکشی در اثر فشارهای وارده در زندان در کنار وحشت او از فضای زندان قرچک و ترس از ابتلا به بیماری کرونا صورت گرفته است. از علت بازداشت منیره بهرامی نیز اطلاعاتی در دست نیست.

یکی دیگر از این زندانیان پس از انتقال به بیمارستان روان‌درمانی امین آباد تهران اقدام به خودکشی کرد، اما هویت این زندانی همچنان مشخص نیست. به گزارش هرانا در حدود ۱۰ روز پیش زندانی دیگری که هویت او نیز احراز نشده، با خوردن داروی نظافت (واجبی) در همین زندان سعی به خودکشی کرد، اما پس انتقال سریع به بهداری زندان، از مرگ نجات نجات پیدا کرد.

ساعاتی پس از انتشار خبر خودکشی سه زندانی زن در زندان قرچک، باشگاه خبرنگاران جوان این خبر را شایعه در فضای مجازی خواند و به نقل مرکز رسانه قوه قضاییه (میزان) بدون نام بردن از هیچ مقامی در این قوه، اعلام کرد «هیچ موردی از آنچه در رسانه‌های معاند گفته شده در زندان زنان قرچک رخ نداده است.»

تکذیب اخبار مربوط به زندانیان امر تازه‌ای نیست. پیشتر و پس از انتشار تایید حکم سه تن از بازداشت شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸ در دیوان عالی کشور به نام‌های سعید تجمیدی، محمد رجبی و امیرحسین مرادی، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یک مقام آگاه در قوه قضائیه این را نیز تکذیب کردند. اما نهایتا در تاریخ ۲۴ تیر غلامحسین اسماعیلی خبر حکم اعدام این افراد در دیوان عالی کشور را تایید کرد.

زندان زنان قرچک ورامین یکی از بدنام ترین زندان های ایران است که استانداردهای لازم برخوردار نیست. از جمله مشکلات زندانیان در این زندان می توان به عدم تفکیک جرائم، نبود امکانات بهداشتی و رفاهی مناسب، عدم رسیدگی پزشکی نامناسب، فضای متشنج و رفتارهای نامناسب مسئولان زندان را نام برد.

بسیاری از زندانیان سیاسی از زن برای تنبیه و تحت فشار گذاشتن به زندان قرچک منتقل می‌شوند. زینب جلالیان، سهیلا حجاب، سپیده قلیان و بسیاری دیگر از فعالین مدنی و سیاسی زن، از جمله زندانیانی هستند که یا در این زندان به سر می‌برند و یا مدتی به آنجا منتقل شده‌اند.

در آخرین مورد کایلی مور گیلبرت، محقق استرالیایی که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی شده است، هشتم مرداد از زندان اوین جهت «تنبیه» به زندان قرچک منتقل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *