کرونا در ایران: از هر ١۴ بیمار بستری در تهران، یک نفر جان می‌بازد؛ موارد بستری در سنین پایین ٢ برابر شده است

By | ۱۳۹۹-۰۵-۱۰

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز پنجشنبه ٩ مرداد، از مرگ ٢٢۶ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در شبانه روز گذشته خبر داد و اعلام کرد که تمام نقاط کشور آلوده به ویروس کرونا است. از سوی دیگر، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، با اشاره به اینکه در شبانه روز گذشته، ٧١٠ بیمار مبتلا به کرونا در پایتخت بستری شده اند، تأکید کرد که تهران به منشأ آلودگی ویروس کرونا تبدیل شده و از هر ١۴ بیمار بستری در تهران، یک نفر جان خود را ازدست می‌دهد.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز پنجشنبه ۹ مرداد/ ۳۰ ژوئیه اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ٢۶٢١ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ١۵٨٨ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ۴٠۴١ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های “آی سی یو” قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ٣٠١هزار و ۵٣٠ مورد رسیده است».

در حال حاضر سرتاسر ایران آلوده به ویروس است و تمام مناطق کشور در معرض خطر بیماری قرار دارند. مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری، روز پنجشنبه ۹ مرداد/ ۳۰ ژوئیه، به ١۶هزار و ۵۶٩ نفر رسید

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ٢٢۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را ازدست داده‌اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به  ١۶هزار و ۵۶٩ نفر رسیده است».

او در ادامه گفت: «١۵ استان تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان، در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین ١١ استان آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم هم در وضعیت هشدار قرار دارند».

او در خصوص استان مرکزی نیز گفت: « از نیمه خرداد ماه مجدداً شاهد افزایش موارد ابتلا و بستری روزانه در اغلب شهرستان‌های این استان هستیم به طوریکه هم اکنون یک شهرستان در استان مرکزی در وضعیت قرمز است و ۵ شهرستان نیز در ضعیت هشدار قرار دارند و شیب موارد بستری در بعضی از شهرستان‌های استان مانند اراک، زرندیه، خمین، ساوه و دلیجان، نگران کننده است.» وی افزود: «در حال حاضر تمام نقاط کشور آلوده به ویروس هستند و اگر استان یا شهرستانی در وضعیت هشدار یا قرمز قرار ندارد به این معنا نیست که عاری از ویروس است زیرا تمام مناطق کشور در معرض خطر بیماری قرار دارند».

ایرج حریرچی: تهران منشأ آلودگی کرونا است؛ از هر ١۴ نفر بیمار کرونایی بستری در تهران، یک نفر جان خود را ازدست می‌دهد

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به وضعیت ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در کشور و استان تهران، گفت: «متأسفانه شهر تهران مجدداً قرمز شد؛ نگرانی و پیش‌بینی وزیر بهداشت درست از آب درآمد و تهران هم به شهرهای قرمز پیوست. اکنون تهران منشاء آلودگی برای شهرهای دیگر است زیرا مقصد مسافرتی است و جمعیت روز با شب تهران حدود ۸۰۰ هزار نفر الی یک میلیون نفر تفاوت دارد که این جمعیت به استان‌ها یا شهرهای مجاور می‌روند که می‌تواند شیوع گسترده‌ای را ایجاد کند».

وی درباره وضعیت بستری در تهران، گفت: «موارد بستری مجدداً در تهران اوج گرفته است که خیلی خطرناک است؛ روز گذشته در استان تهران ۷۱۰ بیمار مبتلا به کرونا را بستری کرده‌ایم که به اندازه ظرفیت بیمارستان امام حسین تهران است».

ایرج حریرچی تصریح کرد: «در استان تهران، ۷,۵ درصد مبتلایان به کرونا که در بیمارستان بستری می شوند، فوت می‌کنند. یعنی از هر ۱۴ نفر، یک نفر فوت می‌کند. فوت در سنین بالای ۹۰ سال، بسیار زیاد است و در سنین بین ۶۰ تا ۶۹ سال، ۱۰ درصد است».

وی افزود: « مردم می‌توانند وارد نذر ماسک شوند؛ برخی از خانواده‌ها همین ماسک‌های معمولی را هم نمی‌توانند تأمین کنند. کسی که با یارانه زندگی می‌کند یا روزمزد است نمی‌تواند ماسک ۱۰۰۰ تومانی، ۲۰۰۰ تومانی یا ۳۰۰۰ تومانی را تأمین کند. ممکن است پارچه یا چرخ خیاطی هم نداشته باشند تا بتوانند ماسک خانگی تهیه کنند. بنابراین، بهترین نذر، این است که ماسک نذر کرده و در مناطق فقیر توزیع کنند».

٧٢ میلیون نفر از جمعیت کشور در مناطق هشدار کرونا به سر می‌برند

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: «در حال حاضر تعداد بستری‌های روزانه در کشور به نزدیک ۴۰۰۰ تن رسیده است. همچنین میزان بستری ما،‌ ۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است و تا جایی که روندمان صعودی است، موارد مرگ هم صعودی خواهد بود». وی افزود: «میزان مرگ، همه ما را بسیار ناراحت می‌کند و در این مدت از ابتدای اسفند تاکنون، روزانه به طور متوسط ۱۰۲ مرگ داشتیم. در عین حال موارد کرونایی که در آمار ثبت شده، فقط افرادی هستند که تست مثبت کرونا داشته‌اند».

وی در ادامه گفت: « ۲۶ استان کشور یا در وضعیت قرمز هستند و یا در وضعیت هشدار قرار دارند و فقط ۵ استان زرد هستند. ۷۲ میلیون نفر از جمعیت کشور در استان‌هایی که وضعیت هشدار دارند، به سر می‌برند.»

بستری سنین پایین در کشور نسبت به چهار ماه قبل ٢ برابر شده است

معاون کل وزارت بهداشت گفت: «در حال حاضر افراد ۲۰ تا ۲۹ ساله و حتی سنین کمتر هم بستری می‌شوند. ‌هرچند میزان بستری در سنین بالا همچنان بیشتر است، اما میزان بستری سنین پایین هم نسبت به دوره چهار ماهه قبل، دو برابر شده است و باید خیلی مراقب جوانان و کودکان باشیم».

وی با اشاره به مراسم عید قربان و روز عرفه، گفت: «امروز یک نامه رسمی ارسال کردیم که خواسته شده فقط مراسم را در شهرهای سفید داشته باشیم». وی افزود: «باید توجه کرد که ۱۰ دقیقه صحبت به اندازه یک عطسه ویروس پخش می‌کند. در عین حال شواهدی آمده که ویروس ۸ دقیقه در هوا می‌ماند و می‌تواند منتقل کند. بر همین اساس برخی مناطق مثل پاساژها را اندازه‌گیری کردیم و شواهدی از حضور ویروس در هوا را مشاهده کردیم. ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار مهم است اما اگر ۳۰ درصد هم رعایت نکنند، روند صعودی می‌شود».

وی ادامه داد: «به مردم هشدار جدی می‌دهم در کشوری با ۸۴ میلیون نفر جمعیت، ۱۳۰ هزار تخت بیمارستانی داریم. کشورهایی مانند ترکیه چندین برابر ما تخت بیمارستانی دارند. فاجعه در تعداد “آی‌سی‌یو”، به ازای ۱۰۰ هزار نفر است. به رغم اینکه در طرح تحول سلامت، تعداد تخت “آی‌سی‌یو” را ۱,۵ برابر بالا بردیم و هنوز اجازه ندادیم که بیماری پشت در بماند، اما بیمارستان‌هایمان پر است».

١٩١٣ بیمار کرونایی در مازندران بستری هستند

آمار ابتلا به کرونا در مازندران همچنان روند افزایشی را طی می‌کند و در حال حاضر ۱۹۱۳ بیمار مبتلا به کویید- ۱۹ در مراکز درمانی زیرنظر دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل بستری هستند.

سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵۹ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند». وی افزود: «هم اکنون ١۵٩٣ بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند».

همچنین بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، در حال حاضر ٣٢٠ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های بابل بستری هستند و در ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵ بیمار جدید در بخش های عادی بستری شده اند و ۴۷ بیمار در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

تست کرونای ١١٣ قزوینی در یک روز مثبت شد

پیمان نامدار، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین روز پنجشنبه ۹ مرداد اعلام کرد: «تست کرونای ۱۱۳ نفر مثبت اعلام شده است و در ۲۴ ساعت گذشته ۴۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری شدند که در حال حاضر با این تعداد ۲۷۵ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند». وی افزود: «از ۲۷۵ بیمار کرونایی بستری در بیمارستان‌های استان، ۱۷۹ بیمار در بیمارستان بوعلی بستری هستند؛ این در حالیست که این بیمارستان ظرفیت ۱۷۵ بیمار را دارد و از ۳ روز گذشته ظرفیت بیمارستان بوعلی قزوین تکمیل شده است».

او در ادامه گفت: «از بیماران کرونایی استان، تعداد ۵۷ نفر در بخش “آی‌سی‌یو” بستری و ۱۵ بیمار کرونایی استان نیز در انتظار ورود به بخش “آی‌سی‌یو”  هستند که رکورد بستری بیماران کرونایی در این بخش زده شده است؛ همچنین ۳۰ بیمار کرونایی به ونتیلاتور وصل هستند». وی افزود: «در حال حاضر فوتی‌های ناشی از کرونا در سنین پایین و در محدوده ۴۰ تا ۵۰ سال به شدت در حال افزایش است و رشد معناداری دارد».

وی تصریح کرد: «تا به امروز، تست کرونای ۱۷۴۴ نفر در استان مثبت شده است و تعداد فوتی‌های قطعی کرونا تا به امروز در استان به ۴۰۲ نفر رسیده است اما مطمئناً بیماران دیگری با علائم مشکوک و سی تی مثبت ریه فوت شده‌اند که در این آمار لحاظ نشده‌اند زیرا بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، تنها افرادی که آزمایش تست آنها قطعی می‌شود، جزو آمار کرونایی لحاظ می‌شوند».

بستری ٣١۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های بوشهر؛ مرگ نوزاد ۵۶ روزه

سعید کشمیری دبیر ستاد مبارزه با کرونا در بوشهر، گفت: «در حال حاضر ۳۱۵ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند». وی افزود: «در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۷ بیمار در بیمارستان‌های بوشهر بستری‌ شده‌اند و هم‌اکنون ۵۰ مورد در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند که از این تعداد در حال حاضر ۱۹ مورد از آن‌ها با کمک دستگاه نفس می‌کشند».

وی افزود: «متأسفانه یک نفر از شهروندان در روز یکشنبه، ٢ نفر روز دوشنبه و ۵ نفر نیز روز سه‌شنبه و یک نفر نیز در تاریخ ۱۲ تیرماه فوت‌شده‌اند که تست کرونای آنها امروز مثبت اعلام‌شده است و یکی از موارد نوزادی ۵۶ روزه بوده و مابقی در رده سنی ۳۳ تا ۹۳ سال هستند».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، در خصوص ذبح دام در عید قربان با توجه به ویروس کرونا، اظهار داشت: «با توجه به شیوع کرونا به مردم توصیه می‌شود برای ذبح دام در عید قربان استفاده از دستکش، ماسک، چکمه و ضدعفونی کردن آنها قبل و بعد از ذبح، نگهداری امعاء و احشاء دام در یخچال ۴۸ ساعت قبل از مصرف را رعایت کنند». وی افزود: «قربانی نکردن دام‌های دارای علائم و بیماری، نگهداری گوشت دام در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد حداقل ۲۴ ساعت قبل از مصرف، ذبح نکردن دام در منازل و معابر عمومی و خریداری دام از میادین قانونی و مجاز از دیگر مواردی است که شهروندان باید برای ذبح دام در عید قربان باید رعایت کنند».

ابتلای ٣۵٠ نفر از کارکنان بیمارستان سینا در تهران به کرونا؛ تکمیل ظرفیت تخت ها

محمد طالب‌پور رئیس بیمارستان سینا در تهران، گفت: «یک سوم کادر پزشکی، پرستاری و خدمات بیمارستان، درگیر و مبتلا به ویروس کرونا هستند؛ به نحوی که در حال حاضر حدود ٣۵٠ نفر از پرسنل این بیمارستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که نشان دهندۀ موج شدید بیماری است».

وی درباره وضع بیمارستان سینای تهران در مقابله با کرونا، افزود:  «شیوع بیماری حتی از محاسبه  ما نیز خارج شده؛ به شکلی که شاید روزانه در حال تغییر است. این بیمارستان حدود ۵۰۰ تخت دارد که همواره اشغال است و بیماران مختلفی در آنها بستری هستند و در زمان حاضر ۱۴۰ تخت بیمارستان سینا به بیماران کرونایی اختصاص دارد. در بخش آی سی یو بیمارستان سینا، ۳۰ تخت اشغال شده و اورژانس نیز همواره شلوغ است».

وی تأکید کرد: «مشکل این است که دیگر تختی نداریم که بستری کنیم. گاهی ضریب اشغال ما ۱۱۰ و ۱۲۰درصد می‌شود. این هجوم بیماران کرونایی و غیرکرونایی، مدیریت را دشوارتر کرده است».

وضعیت بحرانی بیمارستان امام خمینی و بیمارستان فیروزگر در تهران

خسرو صادق نیت رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی در تهران گفت: «شدت بیماری افزایش پیدا کرده و حتی ابتلای سنین پایین‌تر را هم بیشتر از گذشته می‌بینیم. نسبت به اردیبهشت و خردادماه افزایش چشمگیر بیماری را داریم و بدحالی بیماران نیز افزایش یافته است».

فرهاد زمانی رئیس بیمارستان فیروزگر تهران نیز گفت: «بیمارستان فیروزگر به شکل شدیدی درگیر این بیماری است. در حدود ۲۰۰ تخت این بیمارستان را بیماران کرونایی اشغال کرده اند که ۷۰ نفر در آی سی یو هستند و ۱۵ نفر زیر دستگاه تنفسی قرار دارند. با توجه به روند افزایش مراجعه به بیمارستان، بخش‌های دیگر نیز به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده است».

علی لاریجانی بار دیگر بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد

علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق مجلس شورای اسلامی،  به دلیل بروز مجدد علائم کرونا، در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد. علی لاریجانی در ماه فروردین و در دوره ابتدایی شیوع ویروس کرونا در ایران هم به کووید-۱۹ مبتلا شده بود. در آن زمان او هنوز رئیس مجلس بود و بعد از بروز علائم و نتیجه مثبت آزمایش، برای مدتی در قرنطینه بود.

روز دو‌شنبه ششم مرداد هم اعلام شد که علی ربیعی سخنگوی دولت نیز به کووید-۱۹ مبتلا شده و در بیمارستان بستری شده است. تعدادی از نمایندگان مجلس دهم و یازدهم هم به این ویروس مبتلا شدند و چند نفر از آنها جان خود را از دست دادند.

تعلیق یک هفته ای اجرای طرح ترافیک در تهران

در جلسۀ ستاد مقابله با کرونا در روز پنجشنبه ٩ مرداد که با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری ایران برگزار شد، پیشنهاد ستاد استانی مقابله با کرونا در تهران در زمینۀ طرح ترافیک در پایتخت، از سوی کمیتۀ اجتماعی و امنیتی مطرح و مقرر شد که اجرای طرح ترافیک در شهر تهران، به مدت یک هفته تعلیق شود. حسن روحانی همچنین در این جلسه تأکید کرد که در مراسم عزاداری محرم با بهره‌گیری از ابتکارات جدید و همسو با شرایط خاص کشور در موضوع کرونا، بخشی از عزاداری‌ها به فضای مجازی و در حسینه‌های مجازی انجام گیرد.

هنوز دستور تعطیلی موزه ها صادر نشده است

در حالیکه تهران برای بار دوم وارد لیست شهرهای قرمز به لحاظ شیوع ویروس کرونا شده است، اما همچنان فعالین یا تعطیلی موزه ها منوط به ابلاغ نامۀ رسمی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا است که تا کنون چنین نامه ای ابلاغ نشده است. علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، از تمدید محدودیت‌های پایتخت تا پایان هفتۀ آینده خبر داده است اما به گفتۀ مدیر اداره کل موزه‌ها، هنوز نامه‌ ای رسمی مبنی بر تعطیلی موزه‌ها به این وزارتخانه ابلاغ نشده است.

محمدرضا کارگر، مدیر کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی و تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در این زمینه گفت: « تا این لحظه با اینکه تهران در لیست شهرهای قرمز به لحاظ شیوع کرونا قرار گرفته، هنوز نامه ای مبنی بر تعطیلی موزه ها ابلاغ نشده است». وی افزود: «در میان موزه های تهران، مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدآباد، بیشتر مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار دارد».

موزه‌ها و بناهای تاریخی در زمرۀ لیست مشاغل پرخطر از زمان آغاز شیوع کرونا قرار گرفته‌اند. موزه‌ها ازجمله فضاهای بسته‌ای هستند که با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازهم امکان شیوع ویروس کرونا در این محیط‌ها فراهم می‌شود. در این میان هر نوع تعطیلی یا کم شدن فعالیت موزه‌ها منوط به اعلام ستاد کرونا و نامه کتبی به وزیر میراث فرهنگی است.
ار.اف.ای:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *