مجتبی ذوالنوری, رییس کمیسیون امنیت ملی: عناصر داخلی در انفجار نیروگاه نطنز دست داشته‌اند

By | ۱۳۹۹-۰۵-۱۱

«مجتبی ذوالنوری»، رییس «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس شورای اسلامی، منشا انفجار در «نیروگاه اتمی نطنز» را عناصری داخلی عنوان کرد و گفت: «موضوع روشن شده است ولی از اعلان دلایل انفجار معذور هستیم.»

به گزارش «ایران‌وایر»، ذوالنوری که خود از روحانیون نظامی مجلس است و سال‌ها در سپاه پاسداران عضویت داشته، هرگونه حمله به نطنز را رد کرده و به خبرگزاری «تسنیم» گفته است: «آن‌چه مسلم است، این که احتمال حمله پهپادی، موشکی و پرتاب بمب یا راکت از دید ما منتفی است و صرفا منشأ انفجار از طریق عناصری در داخل وجود دارد که چون موضوع در حال بررسی است، جزییات آن را بیان نمی‌کنم. البته ابعاد موضوع برای ما روشن شده است.»

پیش‌تر، «ارسلان مطهری»، نماینده نظامی گرمسار در مجلس از حمله پهپادی به نطنز خبر داده و در توییتی نوشته بود: «‏طرف مقابل مدتی است از طریق پهپادهای ناشناس، حملاتی را انجام می‌دهد و مسوولیت رسمی کارهایش را نمی‌پذیرد تا از ‎#انتقام_سخت ما در امان باشد. اما در ‎#زمان_ناسب انتقام می‌گیریم، مسوولیت هم قبول می‌کنیم. دوران بزن در رو گذشته است.»

آن چه روشن است، این که پذیرش حمله پهپادی، ایران را در موقعیت اقدام تلافی‌جویانه قرار می‌دهد؛ موقعیتی که به نظر نمی‌رسد در این شرایط، ایران علاقه‌ای به آن داشته باشد.

حدود یک ماه پیش، انفجاری در یکی از سوله‌های تاسیسات هسته‌ای نطنز اتفاق افتاد. این تأسیسات با نام رسمی «مرکز هسته‌ای شهید احمدی روشن»، بخشی از تأسیسات زیرزمینی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران است که به منظور غنی‌سازی اورانیوم در نزدیکی نطنز در استان اصفهان احداث شده و تصور می‌شود که به وسیله ۳۰ فوت (۹ متر) از بتن‌آرمه محافظت شده‌ است.
گفته می‌شود به منظور «ایمنی مردم» و هم‌چنین از بیم «بمباران احتمالی»، دستگاه‌های سانتریفیوژ به تأسیسات زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم انتقال داده شده‌اند.

هم‌زمان، «بهروز کمالوندی»، سخن‌گوی سازمان انرژی اتمی گفته بود که این انفجار در یک سوله در دست ساخت اتفاق افتاده است.

اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بررسی حادثه نیروگاه هسته‌ای نطنز را در دستور کار دارند و در همین راستا، در هفته‌ای که گذشت، از این نیروگاه بازدید کرده‌اند. پس از این بازدید، مجتبی ذوالنوری گفته است: «با بررسی‌هایی که انجام شده و بازدید میدانی که از محل حادثه داشتیم و طی ارتباطات‌مان با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان انرژی اتمی، سازمان پدافندی ارتش، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه و هم‌چنین هوا و فضای سپاه پاسداران، موضوع روشن شده است اما برای اعلام کردن، معذور هستیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *