چهار هزار کودک زباله‌گرد در پایتخت ایران، با وجود ممنوعیت قانونی

By | ۱۳۹۹-۰۵-۱۸

با وجود ممنوعیت ابلاغ شده از سوی شهرداری تهران برای زباله‌گردی کودکان، گزارش‌ها حاکی از وجود ۴هزار کودک زباله‌گرد در پایتخت ایران است و وضعیت بغرنج کودکان کار زباله‌گرد با ممنوعیت قانونی بهبود نیافته است. این در حالی است که شیوع ویروس کرونا در ایران، بحران در این زمینه را تشدید کرده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، محمدرضا جوادی یگانه، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، اعلام کرد: «شهرداری تهران برآوردی از تعداد کودکان زباله‌گرد ندارد اما براساس برآوردهای آماری ناشی از زباله‌های شهر تهران، توان کودک در حمل پسماندهای خشک و… حدود ۴هزار کودک زباله‌گرد دارد».

پیشتر پیروز حناچی شهردار تهران، در ابلاغیه‌ای زباله گردی کودکان در پایتخت را ممنوع اعلام کرد. حناچی در این ابلاغیه‌ با اشاره به زباله‌گردی کودکان و مسئولیت شهرداری تهران اعلام کرد: «شهرداری تهران آمادگی دارد با تشدید نظارت خود بر پیمانکاران بازیافت مانع از بکارگیری کودکان در این بخش شده و مسئولیت قانونی خود در این بخش را ایفا کند».

شهردار تهران در این ابلاغیه نوشت: «راه حل نهایی از منظر شهرداری تهران، اصلاح الگوی جمع آوری پسماند شهر تهران است که برنامه ریزی برای آن انجام شده که با اجرای آن پدیده موسوم به زباله گردی از میان خواهد رفت، اما تا آن زمان ضروری است برای منع بکارگیری کودکان در فرایند جمع آوری و تفکیک پسماند خشک اقدام جدی صورت گیرد».

حناچی نوشت: «بر اساس طرحی که همکاران من در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با کمک معاونت خدمات شهری، سازمان پسماند و سازمان بازرسی شهرداری و مشارکت همه ذینفعان در سطح استان و مدیریت شهری تهیه کرده‌اند، شهرداری تهران آمادگی دارد با تشدید نظارت خود بر پیمانکاران بازیافت مانع از بکارگیری کودکان در این بخش شده و مسئولیت قانونی خود در این بخش را ایفا کند. در این طرح، شهرداران مناطق، مسئول برخورد با پیمانکارانی هستند که از کودکان برای جمع‌آوری زباله خشک استفاده می‌کنند. از همشهریان تهرانی هم تقاضا می‌کنم هر مورد تخلفی را به ۱۳۷ اطلاع دهند».

در بخشی دیگر از این ابلاغیه آمده است: «در اجرای این طرح هرگونه تعرض نسبت به کودکان خط قرمز شهرداری تهران است و تنها از طریق مجازات پیمانکاران متخلف باید به این پدیده مذموم پایان داده شود و کار کودکان در حوزه پسماند خشک، فقط جمع‌آوری زباله از مخازن سطح شهر نیست بلکه آنان در ساعات دیگری از روز در گاراژ‌ها و انبار‌هایی که بسیاری از آن‌ها خارج از محدوده شهر تهران است مشغول بکارند». شهرداری تهران تأکید کرد که «اغلب این کودکان در همین گاراژ‌ها و گود‌ها زندگی می‌کنند و شرایط زندگی آنان در این اماکن بسیار تلخ و تکان دهنده است».

شهرداری تهران هدف خود از ورود به حوزه زباله‌گردی و ممنوعیت کار کودکان را فقط رویت‌ناپذیر کردن آن‌ها از سطح شهر و بی‌توجهی به شرایط آن‌ها در گاراژ‌ها و کارگاه‌ها ندانست و اعلام کرد: «نظارت بیشتر بر پیمانکاران و جلوگیری از بکارگیری کودکان، باید گاراژ‌ها و گود‌های اطراف تهران را نیز شامل شود و موفقیت در اعمال این ممنوعیت، همکاری سایر نهاد‌ها و ارگان‌های ذیربط را می‌طلبد».

در تابستان گذشته، مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، اعلام کرده بود ١۴‌هزار زباله‌گرد در تهران وجود دارد که ۴هزار و ٧٠٠ نفرشان کودک هستند.

خبرگزاری ایلنا به نقل از محمد، یکی از این کودکان زباله‌گرد نوشت: «کرونا بیماری بچه پولدارهاست؛ سراغ ما فقیر و بیچاره‌ها نمی‌آید؛ ما دیگر اینقدر بدبختی وگرسنگی کشیده‌ایم که به کرونا نمی‌رسد!»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *