جمهوری اسلامی عربستان را به داشتن برنامه پنهانی برای دست یابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد 

By | ۱۳۹۹-۰۵-۱۹

کاظم غریب آبادی، نماینده جمهوری اسلامی در وین از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست که در خصوص گزارش‌ها درباره ساخت کارخانه تولید کیک زرد توسط عربستان سعودی و آنچه که “برنامه پنهانی هسته‌ای این کشور” خوانده، شفاف سازی کرده و گزارشی را به اعضای آژانس ارائه کند.

غریب آبادی می‌گوید که عربستان سعودی هیچ رآکتور فعال تحقیقاتی و نیروگاهی ندارد که بخواهد دنبال تولید کیک زرد باشد، افزود که این مساله‌ و عدم بازرسی بازرسان آژانس “نگرانی ها درخصوص یک برنامه پنهانی سلاح هسته ای در این کشور را تقویت می کند.”

عربستان از جمله کشورهایی است که پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی را امضا کرده و بارها خواهان ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از سلاح‌های اتمی شده بود.

یک سال پیش، ولیعهد عربستان خواستار اقدام جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به تسلیحات اتمی در آینده شده بود و هشدار داده بود که در صورتی که ایران در صدد دستیابی به اسلحه اتمی باشد، عربستان سعودی نیز همین هدف را دنبال خواهد کرد.

دولت سعودی پیشتر از تصمیم خود برای ساخت شانزده رآکتور اتمی تا سال ۲۰۳۰ خبر داده و گفته بود که هدف از این برنامه، کاهش وابستگی بخش انرژی به نفت و گاز و استفاده از نیروی اتم برای تامین بخشی از نیاز داخلی به برق است.

پارسال ریک پری وزیر انرژی آمریکا تایید کرد که چند مجوز برای فروش تکنولوژی هسته‌ای به عربستان سعودی صادر کرده است.

کشورهای مختلفی از جمله روسیه و کره جنوبی نیز در حال رقابت با شرکت‌های آمریکایی هستند تا بتوانند در زمینه ساخت نیروگاه هسته‌ای با عربستان قرارداد ببندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *