تخلف چند صد میلیارد تومانی اپراتورهای ایرانی

By | ۱۳۹۹-۰۵-۲۷

بر اساس اعلام وزارت ارتباطات اپراتورهای تلفن همراه در ایران حدود ۶۰۰ میلیارد تومان گران فروشی کرده‌اند، اما چگونه؟

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفته است: «اپراتورها در ایران به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان گران فروشی کرده‌اند و گران‌فروشی و تخلف اپراتورهای ایرانسل و همراه اول از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور به شعبه تعزیرات ارسال شده است».

بر اساس گزارش سایت زومیت گزارش‌های سال مالی شرکت‌های ایرانسل و همراه اول که براساس آن مالیات پرداخت می‌کنند، نشان از سودهای چندهزار میلیارد تومانی در سال گذشته دارند؛ همچنین، به‌علت شیوع کرونا و افزایش استفاده مردم از اینترنت، اپراتورهای تلفن همراه در برخی ماه‌ها رشد درآمدی ۴۰ درصد داشته‌اند.

در حالی اپراتورهای ایران به شدت افزایش سود را تجربه کرده‌اند که باز هم به دنبال سود بیشتر رفته‌اند و طی ماه‌های اخیر تعرفه‌های خود را به شدت بالا برده‌اند.

قیمت اینترنت در ایران افزایش یافته و سبب نارضایتی کاربران شده است. همچنین تفاوت معناداری بین دسترسی به سایت‌های داخل و خارج ایران به وجود آمده است.

گفتنی است کاربران در ایران اگر به سایتی با دامنه یا‌ هاستی خارج از ایران وصل شوند، هزینه استفاده از اینترنت چندین برابر می‌شود و سرعت اتصال هم به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. در عین حال که انبوهی از وب‌سایت‌ها نیز فیلتر هستند.

رسانه‌های فناوری ایران در تیرماه گزارش داده بودند که حجم بسته‌های اینترنتی اپراتورهای موبایل در حالی کاهش یافته که قیمت بسته‌ پیشین با حجم نصف یا حتی کمتر، جایگزین آن شده است. در یک مورد دیگر نیز، کاربران می‌گویند ۸۰ درصد حجم بسته به استفاده‌ داخلی اختصاص یافته و حجم بین‌الملل تنها ۲۰ درصد بسته را شامل شده است.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات ایران توضیح داده است که با وجود هزینه‌های ثابتی مانند اجاره مکان، مسائل فنی و نیروی انسانی، اپراتورهای ایرانسل و همراه اول رشد درآمد خوبی دارند؛ در نتیجه، افزایش تعرفه توجیه اقتصادی ندارد.

وزیر ارتباطات به ادعای یکی از اپراتورهای موبایل در حمایت از محتوای داخلی و رشد پیام‌رسان بومی اشاره می‌کند و می‌گوید: «در زمان افزایش‌یافتن تعرفه‌های آن‌ها، نه‌تنها رشدی در استفاده از پیام‌رسان‌ها رخ نداد، بلکه استفاده از پیام‌رسان خارجی نیز با کاهش مواجه نشد».

به‌گفته جهرمی «سیاست محدودسازی بسته‌های اینترنت نشان می‌دهد عملاً مصرف ترافیک داخلی در برخی اپراتورها کاهش پیدا کرده و در واقع این سیاست بر ضد خودشان عمل کرده است».

با وجود چنین تخلفی شرکت‌های همراه اول و ایرانسل در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران اعلام کرده است پس از گذشت ۴۸ ساعت از زمان ابلاغ تخلف و عدم بازگشت بسته‌ها به حالت اول، همراه اول روزانه ۱۷‌ میلیارد تومان و ایرانسل روزانه ۱۲ میلیارد تومان جریمه خواهند شد.

بر اساس گزارش ایسنا از نیمه تیرماه سال جاری، کاربران در فضای مجازی از افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی در اپراتورهای همراه خبر داده و اعتراض کردند. این موضوع منجر به واکنش حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شد که اعلام کرد بالا بردن قیمت اینترنت همراه بدون هماهنگی با رگولاتوری تخلف بوده و برخورد قانونی با اپراتورها آغاز شده است.

پس از آن فلاح جوشقانی از ابلاغ جریمه دو میلیارد تومانی به اپراتورها خبر داد و اعلام کرد جریمه نقدی قدم اول برای برخورد با تخلف صورت گرفته و در صورت استمرار این مسئله، روال‌های دیگری از جمله تعلیق، کاهش مدت اعتبار پروانه و مواردی از این دست، از مصوبه‌های قانونی است که می‌توان با استناد به آن‌ها تخلفات را پیگیری کرد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ و در اجرای قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات، تعرفه مربوط به جریمه تخطی دارنده پروانه ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات از مقررات تعرفه ای را تعیین و تصویب کرده است.

به موجب این مصوبه، در صورت عدم رفع تخلف ظرف مدت ۴۸ ساعت از زمان ابلاغ به دارنده پروانه ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات از مقررات تعرفه‌ای، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌تواند دارنده پروانه را تا زمان رفع کامل تخلف و به ازای هر روز تأخیر در رفع هر تخلف، تا سقف یک دهم درصد از درآمد ناخالص سالیانه بر اساس آخرین صورت مالی حسابرسی شده، جریمه کند.

در مقابل این فشارها همچنان شرکت‌های اپراتوری ایران مقاومت می‌کنند.

مهدی اخوان مدیرعامل شرکت همراه اول گفته است: «این اپراتور در زمینه تعرفه و بسته‌های اینترنت همراه تخلفی نداشته و جریمه‌ای که در این خصوص از سوی رگولاتوری به شرکت مخابرات ایران ابلاغ شده، وجاهت ندارد».

او در توضیح این موضوع اضافه کرده که «نقض مصوبه‌ تعرفه‌ای هرگز اتفاق نیفتاده است و تنها برخی بسته‌های اینترنت از بعضی درگاه‌ها حذف شده‌اند».

مهدی اخوان می‌گوید «مدیریت سامانه و درگاه‌های فروش برحسب سیاست‌های بازاریابی، بهینه و به‌روزرسانی می‌شود و از اختیارات اپراتور است و برای انجام آن، مجوز رگولاتوری لازم نیست».

مهدی مطلبی, رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *