بهمن مفید، بازیگرسینما و تئاتر ایران، درگذشت

By | ۱۳۹۹-۰۵-۲۷

بهمن مفید، بازیگر، نوازنده و گوینده عروسکی در ۷۸ سالگی در ایران درگذشت.

آقای مفید متولد مرداد ۱۳۲۱ بود، در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد. او در دانشکده هنرهای دراماتیک تهران درس خواند و در تئاترهای پدرش غلامحسین مفید و برادرش بیژن مفید، بازی کرد.

یاشار صمیمی مفخم، خواهرزاده بهمن مفید، به ایسنا گفت که دایی‌اش در یک سال گذشته به دلیل سرطان ریه تحت درمان بوده و امروز عصر در خانه‌اش در تهران درگذشته است.

بهمن مفید با نقش کوتاهش در فیلم قیصر مسعود کیمیایی در سینما مشهور شد و در ذهن ایرانیان ماند. نقشی که گرچه کوتاه بود اما دیالوگ‌های تاثیرگذار آن تا امروز در یادها مانده است: “قصه‌اش درازه، من بودم، حاجی نصرت، رضا پونصد، علی فرصت...”

بهمن مفید در چند نمایش مهم از جمله اثر مشهور شهر قصه با کارگردانی برادرش (نقش خرس) و ضیافت به کارگردانی بهرام بیضایی نقش داشت.

از راست بهمن مفید و ناصر ملک‌مطیعی

در سینمای قبل انقلاب مردم ایران بازی‌های او را در حدود ۷۰ فیلم از جمله طوقی (علی حاتمی)، داش آکل (مسعود کیمیایی)، رضا موتوری (مسعود کیمیایی)، ساحره (کامران قدکچیان) و عمو فوتبالی (سعید مطلبی) دیده‌اند.

اما بعد از انقلاب او هم مانند بسیاری دیگر از هم‌صنف‌های خود کنار گذاشته شد.

‘بهمن چه گناهی کرده؟’

او در مصاحبه‌ای تعریف کرده بود که بعد از انقلاب در چند فیلم “انقلابی” بازی کرد. بعد گفتند “ممنوع التصویر” است: “رفتم تئاتر بازی کردم. بعد یکی با کلت آمد گفت، تئاتر تعطیل. من هم رفتم آمریکا! با میان‌پرده‌خوانی زندگی می‌کردم که رئیس دولت اصلاحات گفت همه ایرانی‌ها می‌توانند تا دو هفته بعد برگردند ایران. من هم آمدم، پاسپورتم را ضبط کردند و نگذاشتند برگردم. بد هم نشد. ماندم پیش مادرم.”

بهمن مفید (نفر اول سمت راست) در چهارمین دوره جایزه سینمایی سپاس در سال ۱۳۵۱ برای نقش مکمل داش آکل جایزه گرفت

بعد از آن اتفاق و رانده شدن از تئاتر و سینما، آقای مفید مدتی در شبکه تلویزیونی جم در خارج از ایران کار دوبله می‌کرد. اما دست از این کار هم کشید و به تهران بازگشت.

بهزاد فراهانی، بازیگر و کارگردان چهار سال پیش با انتقاد از ممنوع شدن فعالیت دوستش گفته بود: “مگر بهمن مفید چه صحنه ناجوری بازی کرده است که بعد از سال‌ها از یاد کسی نرود؟”

“بهمن مفید رفیق من است و می دانید که قوم وخویش من است و گرکانی است. فاصله گرکان تا ده ما خیلی نزدیک است…. سال‌هاست که ممنوع‌التصویر شده. شاید در همین ۱۷ سال آخرش من از ۱۷ راه با پنج تا رئیس جمهور وارد مذاکره شدم که مجوز بازی ایشان را بگیرم. این آخری‌ها دیگر آقای جنتی [وزیر ارشاد دولت اول حسن روحانی] لطف کردند و نظر مثبت دادند و وزارت اطلاعات هم برای بازی ایشان اتفاقا نظر مثبت داد ولی نهادهای امنیتی دیگری، باز نگذاشتند. خب یکی مثل بهمن مگر چه گناهی کرده که باید این همه سال خانه‌نشین باشد؟ معلوم است که وقتی پیشنهادی به او می‌کنند، دو دل می‌شود برای رفتن. او هم زندگی دارد و باید زندگی کند.”

آقای فراهانی خطاب به نهادهای امنیتی گفته بود که دوستش مدت‌هاست با شبکه جم همکاری ندارد: “بگذارید این هنرمند سالخورده باز گردد و اقلا در وطنش تئاتر بازی کند.”

بهمن مفید مدتی کوتاه بعد از این مصاحبه در عصر روز یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ در خانه‌اش درگذشت در حالی که دیگر نتوانست با وجود تقاضای دوستانش در تئاتر یا سینما بازی کند.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *