برایان هوک: با بازگشت تحریم‌های ایران «اتفاقات خوب زیادی رخ می‌دهد»

By | ۱۳۹۹-۰۶-۰۳

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می‌گوید دولت آمریکا امیدوار است تمامی تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران که در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما برداشته شدند، تا ۲۹ روز دیگر بازگردند.

برایان هوک در گفت‌وگوی اختصاصی با سمیرا قرائی از رادیو فردا ضمن تاکید بر اینکه عدم پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌ به آمریکا اجازه فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌ها را می‌دهد، گفت با بازگشت تحریم‌ها، «اتفاقات خوب زیادی رخ می‌دهد. تحریم تسلیحاتی ایران تمدید می‌شود و ایران اجازه غنی‌سازی اورانیوم نخواهد یافت».

مکانیسم ماشه سازوکاری پیش‌بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که به طرف‌های برجام اجازه می‌دهد در صورت تخطی ایران از تعهداتش، بازگشت خودکار همه تحریم‌های بین‌المللی را درخواست کنند.

دولت آمریکا روز ۳۰ مرداد با استناد به «نقض قابل توجه» توافق هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی، درخواست خود برای بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را رسماً به شورای امنیت اطلاع داد.

دولت ایران می‌گوید چون آمریکا از برجام خارج شده است،‌ نمی‌تواند از این مکانیسم استفاده کند.

علاوه بر این، خبرگزاری رویترز روز اول شهریور گزارش داد که نامه‌هایی را مشاهده کرده است که ۱۳ عضو از ۱۵ عضو دائمی و غیر دائمی شورای امنیت سازمان ملل، در مخالفت با بهره‌گیری آمریکا از مکانیسم ماشه ارائه کرده‌اند.

آقای هوک اما استدلال مطرح شده از سوی مقام‌های دولت ایران را رد می‌کند و می‌گوید: «قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که موجب لغو تمامی تحریم‌های سازمان ملل شد، به روشنی فرایندهای لازم را توضیح می‌دهد».

او با تاکید بر اینکه هر دو جناح جمهوری‌‌خواه و دمکرات کنگره آمریکا مدافع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران هستند، گفت: «ما سعی کردیم با روش‌های ساده و آسان این کار را بکنیم، اما شورای امنیت قطعنامه‌مان را تصویب نکرد. در نتیجه ما مجبور شدیم که روز پنجشنبه به سراغ مکانیسم ماشه و بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران برویم».

قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شورای امنیت سازمان ملل متحد روز ۲۴ مرداد آرا لازم را کسب نکرد و رد شد.

برایان هوک با تاکید بر اینکه هدف دولت آمریکا از این اقدامات «کسب محبوبیت» نیست، گفت: «آمریکا همیشه دست به کاری درست و شجاعانه زده است تا امنیت و صلح را پیش ببرد».

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با ابراز تعجب از اینکه برجام برای دولت ایران چیزی «شبیه اعتقاد مذهبی» شده است، گفت این توافق یک تعهد سیاسی بوده که حتی امضا ندارد و از نظر قانونی و حقوقی هم اجباری نبوده است.

او گفت ترجیح دولت ترامپ این است که دولت‌های باقی‌مانده در برجام، با دیپلماسی آمریکا علیه جمهوری اسلامی همراه شوند، زیرا به گفته آقای هوک، این دیپلماسی در تضعیف حکومت ایران و گروه‌های شبه‌نظامی که به نیابت از حکومت ایران در منطقه فعالیت می‌کنند، بسیار موفق عمل کرده است.

او هدف دولت ترامپ را دستیابی به یک توافق جامع دانست که تمام تهدیدات مطرح از سوی جمهوری اسلامی از جمله هسته‌ای، موشکی و رفتار تهاجمی در منطقه خاورمیانه را شامل شود.

آقای هوک رفتار کشورهای اروپایی در قبال تحریم‌های تسلیحاتی ایران را اشتباه خواند و گفت در چند دهه اخیر، حکومت ایران در اروپا «ده‌ها طرح و برنامه تروریستی اجرا کرده است» و اخیرا هم قصد بمب‌گذاری در یک نشست سیاسی در پاریس را داشتند.

او با طرح این موضوع که حکومت ایران در خاک اروپا طرح آدم‌کشی ریخته‌ و برای بمب‌گذاری در یک کنیسه یهودی برنامه‌ریزی کرده‌ است، گفت: « حکومت ایران خطری برای امنیت اروپاست. من نمی‌دانم چه کسی ممکن است فکر کند که دادن سلاح به این رژیم تصمیم درستی است».

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با تاکید بر اینکه سیاست دولت ترامپ برای فشار بر حکومت ایران ادامه خواهد یافت، گفت: رئیس‌جمهوری ایران اعتراف می‌کند که فشار تحریم‌ها ۲۰۰ میلیارد دلار برای آنها هزینه داشته است، بانک مرکزی ایران دچار بحران مالی شده است و این مسائل درباره حکومتی اتفاق افتاده که «یهود ستیز» و «حامی درجه یک تروریسم در جهان» است.

او وضعیت فعلی را نتیجه انتخاب رهبر جمهوری اسلامی دانست و گفت وزیر امور خارجه آمریکا قبلا به علی خامنه‌ای گفته بود که یا باید مذاکره کنید یا خودتان را برای مدیریت یک فروپاشی اقتصادی آماده کنید.

این دیپلمات ارشد آمریکایی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی مشروعیت خود را نزد مردم از دست داده است، گفت: «فقط وضع اقتصادی لیبی و ونزوئلا از ایران بدتر است».

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با تاکید بر اینکه دولت ترامپ آماده مذاکره برای رسیدن به یک توافق خوب است، گفت در زمینه بازگشت تحریم‌های سازمان ملل، پس از مدتی دیگر «کشورها با ما همراه خواهند شد».

او همچنین گفت یکی از پیامدهای خروج آمریکا از برجام، توافق امارات و اسرائیل بود.

به گفته آقای هوک، برجام از دید امارات و اسرائیل، خیانت به امنیت‌ این کشورها بود و اگر دولت آمریکا استراتژی‌ اشتباه در قبال جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، «ایجاد تفاهم میان کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اسرائیل غیرممکن می‌شود».

عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل با واکنش منفی و تند مقام‌های حکومت ایران مواجه شده است.

در تازه‌ترین موضع‌گیری، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه سوم شهریور گفت دولت امارات «اشتباه بزرگی کرده» و «آن چه که در این ارتباط رخ داد زخمی برای جهان اسلام است».
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *