تلاش برای توافق تازه ایران و آژانس اتمی؛ در نشست گروسی و صالحی چه گذشت؟

By | ۱۳۹۹-۰۶-۰۵

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در راس هیاتی برای دیداری دو روزه با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به تهران سفر کرده، روز سه شنبه با حضور در سازمان انرژی اتمی ایران با علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهوری و رییس این سازمان دیدار و گفتگو کرد.

در جریان این دیدار، دو طرف در مورد روند همکاری‌های جاری ایران و آژانس و راه‌های تقویت آن‌ها مذاکره کردند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست خبری مشترک با مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی که در پایان نشست دوجانبه برگزار شد گفت که فصل نوین همکاری بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شده و همکاری‌های دو طرف بیش از پیش گسترش خواهد یافت.

آقای صالحی در خصوص نتایج این نشست نیز گفت که قرار شده تا آژانس به صورت حرفه‌ای و مستقل کار خود را به پیش ببرد و جمهوری اسلامی نیز در چارچوب تعهدات خود عمل کند.

آقای گروسی نیز در این کنفرانس خبری اطمینان داده که فعالیت آژانس همچنان با استقلال کامل انجام خواهد شد و اجازه نخواهد داد که کشور ثالثی بر روابط آژانس با سایر کشورهای عضو اثر بگذارد.

همزمان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز با انتشار پُستی در صفحه توییتر خود از آغاز تلاش دو طرف برای حصول به توافقی برای انجام اقدام‌‌های مدنظر آژانس برای تایید ایمنی و حفاظت‌ لازم برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران خبر داد.

آقای گروسی در ادامه سفر خود به تهران با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران دیدار و گفتگو خواهد کرد.

مدیرکل جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۵ ژوئن(۲۶ خرداد) در جلسه شورای حکام این سازمان نسبت به ممانعت چهارماهه ایران از دسترسی بازرسان آژانس به دو مکان مشکوک به انجام آزمایش‌های هسته‌ای ابراز نگرانی کرده بود و از ایران خواسته بود تا فورا همکاری کامل خود با آژانس را از سربگیرد و بی‌درنگ اجازه دسترسی به محل‌های تعیین شده را صادر کند.

نخستین سفر آقای گروسی به تهران از زمان تصدی مقام مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه دسامبر ۲۰۱۹ به جهت نزدیک بودن موعد برگزاری کمیسیون مشترک برجام که اول سپتامبر(یازدهم شهریور) در وین و نیز پس از اغاز تلاش آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه در اعتراض به تخطی ایران از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ حائز اهمیت بالایی است.
یورونیوز :

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *