در چه کشورهایی درمان کرونا رایگان است؟ حسن روحانی می‌گوید ایران تنها کشور دنیا است که درمان کرونا در آن رایگان است

By | ۱۳۹۹-۰۶-۰۵

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفت که ایران تنها کشور دنیا است که بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در آن به‌صورت رایگان درمان می‌شوند.

روحانی در نشست هیئت دولت ایران گفت: «یک جای دنیا را پیدا کنید که در آن درمان کرونا تمامش مجانی باشد. درمان کرونا در ایران مجانی است. هم برای ایرانی‌ها هم برای کسانی که به‌عنوان مهاجر در ایران زندگی می‌کنند.»

این در حالی است که در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی در مورد هزینه‌های کمرشکن درمان بیماری کرونا در ایران منتشر شده است.

روزنامه جام‌جم در گزارشی که روز ۲۰ مردادماه منتشر کرد نوشت که به‌رغم ادعای وزارت بهداشت مبنی بر رایگان بودن هزینه درمان کرونا، افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند باید بین ۴۰۰ هزار تومان تا ۲۵۰ میلیون تومان هزینه درمان را از جیب خود بپردازند.

تفاوت در هزینه‌های درمان متناسب با نوع بیمارستان، نوع خدمات، دسترسی به داروهایی که سیستم جهانی بهداشت استفاده از آن‌ها را توصیه می‌کند، متفاوت است.

بیماران تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه‌ سلامت در ایران در بیمارستان‌هایی که متعلق به این سازمان است نیز خدمات رایگان دریافت نمی‌کنند و باید ۱۰ درصد از هزینه درمانشان را خودشان بپردازند. همچنین کسانی که بیمه خویش‌فرما یا بیمه اجباری تأمین اجتماعی را دارند تا ۵۰ درصد از هزینه درمان به عهده خودشان است. این موضوع نه بر اساس داده‌های گزارش میدانی که از سوی مسئولان ارشد سازمان تأمین اجتماعی هم تائید شده است. ابوالفضل آفریده، معاون درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی در میانه مردادماه گفت: «اگر شخصی دفترچه اختیاری یا خویش‌فرمایی داشته باشد وضعیتش با بیمه‌شده‌های اجباری فرق دارد و برخلاف آن‌ها که فقط ۱۰ درصد فرانشیز می‌پردازند، باید مبالغ بیشتری هزینه کنند.»

تست کرونا نیز که قرار بود رایگان انجام شود، وضعیتی مبهم دارد و افراد مشکوک به کرونا برای انجام تست باید هزینه‌۲۰۰ تا ۷۵۰ هزار تومانی را خودشان بپردازند.

همچنین مشهورترین و مجهزترین بیمارستان‌های کشور برای درمان کرونا نیز غالباً پوشش بیمه‌ای اندکی دارند و لاجرم کسانی را پذیرش می‌کنند که حاضر باشند هزینه درمانشان را خودشان بدهند.

یکی از این مراکز درمانی، بیمارستان مسیح دانشوری در شمال شرق تهران است. جایی که درمان سیاسیون و مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی که مبتلا به کرونا شده‌اند در آنجا انجام می‌شود.

بیمارستان مسیح دانشوری، بیمه سلامت ایرانیان، خدمات درمانی، تأمین اجتماعی و بهزیستی را نمی‌پذیرد و اگر فرد بتواند راهی به این بیمارستان پیدا کند و درمان خود را در آنجا انجام دهد متناسب با شدت بیماری و خدماتی که دریافت می‌کند، هزینه درمانش را باید خودش بپردازد.

هزینه درمان در بیمارستان مسیح دانشوری با استفاده از شیوه‌های جدید درمان کرونا و داروهای خارجی می‌تواند از ۴۰ میلیون تومان تا بیش از ۳۰۰ میلیون تومان متغیر باشد.

درمان کرونا در چه کشورهایی رایگان است؟

اما چه کشورهایی به واقع درمان کرونا در آن‌ها رایگان است.

آلمان، فرانسه، انگلیس، چک، نروز، سوئد، فنلاند، دانمارک، لهستان، اسپانیا، ایتالیا، چین، هند، همه کشورهای آمریکای جنوبی جز برزیل، استرالیا، نیوزیلند، ترکیه، اسرائیل، همه کشورهای جنوب خلیج فارس و حتی سوریه و لبنان درمان کرونا رایگان است.

در این کشورها عموما داشتن بیمه درمانی برای هر شهروند و هر فرد مقیم (مهاجر یا پناهنده) اجباری است. در صورت داشتن علائم کرونا، انجام تست کاملا رایگان و درمان نیز فارغ از نوع بیمه، رایگان و بدون فرانشیز است.

در آمریکا نیز که درمان کرونا رایگان نیست، در صورتی که فرد بیمه مدیکر (بیمه عمومی رایگان) یا بیمه کاری داشته باشد تا حداکثر ۱۳۰۰ دلار می‌پردازد. اگر بیمار دوره درمانش را در بیمارستان خصوصی و در شرایط ویژه بگذراند، هزینه آن بر عهده او است.

در گزارشی که روزنامه جام‌جم از وضعیت هزینه‌های درمان کرونا منتشر کرده، چندین مصاحبه با افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند و میزان هزینه‌کردشان وجود دارد. این روزنامه در جمع‌بندی گزارشش از هزینه‌های کمرشکن کرونا برای بیماران ایرانی می‌نویسد: «این جمله را که اگر دفترچه بیمه داشته باشی درمان کرونا رایگان خواهد بود فراموش کنید؛ این حرف روی کاغذ قشنگ است، ولی در عمل درمان کرونا خرج دارد، زیاد هم دارد. کسانی که در این وادی افتاده و از مهلکه بیماری جان سالم به دربرده‌اند، حالا به دفترچه‌های بیمه خود پوزخند می‌زنند، دفترچه‌هایی که اگر نبود هم اتفاق بدتری نمی‌افتاد.»
ایندیپندنت فارسی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *