ظریف: آمریکا از برجام طلاق گرفته، نامش در سند ازدواج بی‌معناست, دولتمردان آمریکا درکی از حقوق یا سازمان ملل ندارند

By | ۱۳۹۹-۰۶-۰۸
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به ادعاهای آمریکایی‌ها در مورد مکانیسم ماشه گفت که دولتمردان آمریکا درکی از حقوق یا سازمان ملل ندارند.

«محمدجواد ظریف» روز جمعه در توئیتی نوشت: پس از آنکه [تلاشهای] ایالات متحده آمریکا سه مرتبه از سوی شورای امنیت رد شد، این کشور اکنون تهدید به «تحریم هر شخص و هر موجودیتی که بین آمریکا» و «اسنپ‌بک آن» فاصله ایجاد کند، کرده است.

وزیر خارجه ایران افزود: روشن است که آن‌ها [دولتمردان آمریکا] نه فهمی نسبت به «حقوق» دارند و نه از سازمان ملل متحد چیزی می‌دانند.

ظریف تأکید کرد: شاید این یک مثال برای آنها روشن کند؛ شما سال ۲۰۱۸ از برجام طلاق گرفتید. قرار داشتن نام شما در سند ازدواج بی‌معناست.

پس از آنکه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل شکست خورد، «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده در دیدار با رییس دوره‌ای شورای امنیت خواستار بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران شد.

سه کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که از اقدام آمریکا برای به کارگیری مکانیسم ماشه علیه ایران حمایت نمی کنند.

«جوسپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تصریح کرد: همان‌گونه که بارها اعلام کردم، آمریکا به طور یکجانبه به مشارکت خود در برجام در تاریخ ۸ «می» ۲۰۱۸ خاتمه داد و متعاقباً در هیچ‌ یک از فعالیت‌های مرتبط با این توافق شرکت نکرد. بنابراین، این کشور نمی‌تواند در کسوت طرف برجام از مکانیسم ماشه در قطعنامه ۲۲۳۱ استفاده کند.

«دیان دیجانی» رییس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام کرد با توجه به مخالفت ۱۳ عضو با خواسته آمریکا درباره مکانیسم ماشه علیه ایران، اجماعی وجود ندارد و نمی توان اقدام بیشتری انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *