علی خامنه‌ای امارات را به ‌دلیل رابطه با اسرائیل به «خیانت» متهم کرد

By | ۱۳۹۹-۰۶-۱۱

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنشی دیرهنگام اقدام امارات در عادی‌سازی روابط با اسرائیل را «خیانت» به دنیای اسلام، جهان عرب و مسئله فلسطین دانست.

بر اساس گزارش وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای که روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور از طریق ویدئو کنفرانس برای مدیران اجلاس آموزش و پرورش سخنرانی می‌کرد، گفت این تصمیم دولت امارات مانند یک «لکه ننگ» برای کسانی است که باعث شدند پای اسرائیل «در منطقه» باز شود.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که به گفته او، «اماراتی‌ها زودتر بیدار شوند و این کارشان را جبران کنند.‎»

این نخستین موضع‌گیری علی خامنه‌ای در قبال عادی‌سازی رابطه امارات با اسرائیل است. مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی همواره موجودیت اسرائیل را زیر سوال برده و تهدید به نابودی آن کرده‌اند.

پیش از این، حسن روحانی، رئیس‌‌جمهوری ایران، نیز به امارات هشدار داده بود که نباید پای اسرائیل را به منطقه خلیج فارس باز کنند.

پیشتر در یک موضع‌گیری دیگر، محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، نیز با انتقاد شدید از عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل، گفته بود که بعد از این نیروهای نظامی ایران «با محاسبات دیگری» به امارات نگاه خواهند کرد.

در واکنش به این انتقادات، وزارت خارجه امارات علاوه بر احضار سفیر ایران در ابوظبی، حمله لفظی مقامات جمهوری اسلامی را غیرقابل قبول، غیرمسئولانه، مداخله‌جویانه و نقض حاکمیت ملی این کشور عنوان کرده است.

خبر توافق دو کشور برای عادی‌سازی روابط که با میانجی‌گری دولت آمریکا انجام شد، روز ۲۳ مرداد اعلام شد.

امارات پس از مصر و اردن سومین کشور جهان عرب محسوب می‌شود که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد.

روز هشتم شهریور نیز خلیفه بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی، با صدور فرمانی به طور رسمی قانون تحریم اسرائیل را لغو کرد.

با صدور این فرمان، مقام‌ها و شرکت‌های این کشور اجازه دارند که به انعقاد قراردادهای تجاری و مالی با شرکت‌ها و دولت اسرائیل بپردازند.

در یک تحول دیگر، نخستین پرواز مسافربری هواپیمای اسرائیلی شرکت «العال» نیز در رویدادی که «تاریخی» توصیف شد ظهر روز دوشنبه ۱۰ شهریور در فرودگاه ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، فرود آمد.

علاوه بر انتقادات تند مسئولان حکومت ایران از دولت امارات، ترکیه و گروه‌های فلسطینی نیز مخالفت خود را با عادی‌سازی روابط بین امارات و اسرائیل اعلام کرده‌اند. در مقابل کشورهای بحرین و مصر از این اقدام حمایت کرده‌اند.

در همین حال، مقام‌های دولت آمریکا و اسرائیل در روزهای گذشته از احتمال عادی‌سازی روابط کشورهایی عربی دیگر با اسرائیل از جمله بحرین و عمان خبر داده‌اند.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *